Megbizhatobbak_a_Citarok

Megbízhatóbbak a Citarók

Tavasszal álltak forgalomba Budapesten a legöregebb Ikarusok leváltására érkező, használtan vásárolt, megkímélt állapotú Mercedes Citaro típusú buszok. Az elmúlt néhány hónapban, mint arról több olvasónk is beszámolt, elég gyakran lehetett látni a hegyvidéki utak mentén, megállókban veszteglő Citarókat, ezért megkérdeztük a Budapesti Közlekedési Központot, mi a véleménye arról, hogy a régi buszokat lecserélni hivatott újabb járművek gyakran meghibásodnak.
A BKK arról tájékoztatta lapunkat, hogy májusban a Mercedes Citarók esetében a flottamérethez arányosított meghibásodásszám 37,14%-os volt, ami nem sokkal maradt el a közel egyidős Ikarus 412-esek 40,65%-ától. Júniusban a XII. kerületet érintő vonalakon összesen 271 menet maradt ki műszaki meghibásodás miatt, ebből 22 alkalommal történt vonalközi megállás, úgynevezett csonkamenet. Az összes menetkimaradásból tizenhét eset az 5-ös, kétszáztizenöt a 22-es, huszonöt a 222-es, tizennégy pedig a 105-ös vonalán történt; tudni kell azonban, hogy egy-egy meghibásodás időnként több menetkimaradást is okozhatott.
A BKK hangsúlyozta, hogy a Citaróknál kezdeti beüzemelési nehézségek merültek fel, mostanra ugyanakkor jelentősen csökkent a meghibásodások száma – ezzel szemben az Ikarusoknál a rossz érték állandósult. A Mercedes Citarók tavasszal BKV-specifikus átalakítások nélkül kerültek ideiglenesen forgalomba, hiszen áprilisban villamosokat kellett pótolniuk, májustól pedig a kibővült alacsonypadlós szolgáltatás keretében volt szükség rájuk, ettől függetlenül azonban a tervezett átalakítások folyamatban vannak.
A meghibásodások többsége az ajtóműködéssel kapcsolatban jelentkezett, erre a problémára megoldást nyújtanak a változtatások. Mivel olyan autóbusztípusról van szó, amely ez idáig nem volt a BKV járműállományában, a Citarókat karbantartó személyzettől is új ismereteket kíván a javításuk. Az üzemeltetés során jelentkező meghibásodásokat többnyire már a BKV szerelői is orvosolni tudják, de természetesen előfordulnak még olyan hibajelenségek is, amelyek okát csak nagyobb típusismeret birtokában lévő szakemberek segítségével, valamint speciális diagnosztikai eszközök birtokában lehet felderíteni és kiküszöbölni, ezért esetenként külső szakemberek szaktudását is igénybe kell venni.
A BKK elismeri, hogy az ideális az lenne, ha a BKV a teljes buszparkot illetően az alvállalkozójához, a VT-Transmanhoz hasonlóan 2-5% körüli értékekkel szolgáltatna, ezt azonban a vállalat műszaki üzemeltetésének teljes rendszere, a gyakori alkatrészhiányok és részben a buszpark életkora nem biztosítják. Éppen a fenti értékek jelentős javítását és a járatkimaradások magas számának csökkentését célozva ősztől a BKV teljes buszüzemeltetési rendszerét átszervezik – az alkatrész-ellátástól a szervezeti struktúráig.

z.