Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Kozmeghallgatas_iden_is_fokuszban_a_kozlekedes

Közmeghallgatás: idén is fókuszban a közlekedés

A tavalyihoz hasonlóan az idei közmeghallgatáson is a közlekedési problémák miatt érkezett a legtöbb panasz az önkormányzat vezetéséhez: a füstöt okádó buszok, a száguldozó autók, a parkolási nehézségek, valamint a rossz állapotú, vagy hiányzó járdák, utak miatt több lakó is felszólalt a fórumon.

„Az elmúlt húsz év legnagyobb közigazgatási átalakítása megy végbe” – vázolta fel az önkormányzat működését érintő legfontosabb körülményt Pokorni Zoltán polgármester. A kerület vezetője az idei közmeghallgatás bevezetéseként elmondta: a rendszerváltást követően megalakuló önkormányzatokat hatósági feladatokkal ruházták fel, amelyek egy része most visszakerül az államhoz. Így az önkormányzati fenntartású okmányirodából januártól kormányablak lesz – ahol a későbbiekben egyre több hatósági ügy intézésére nyílik majd lehetőség –, emellett a kormányhivatalhoz kerülnek a gyámügyek, valamint néhány építésigazgatási és szociális feladat.
A polgármester szólt arról, hogy az iskolák szakmai irányítása, a pedagógusok alkalmazása az állami Klebelsberg Intézményfenntartó Központ feladata lesz, míg az iskolaépületek karbantartása, valamint az étkeztetés megszervezése önkormányzati teendő marad. Ez az átadás-átvétel már 2013. január 1-jén megtörténik, de a megkezdett iskolai programokat még nem érinti a változás a 2012–13-as tanévben.
Pokorni Zoltán reményét fejezte ki, hogy a hegyvidéki iskolák által nyújtott többletlehetőségek, például az órabontások, szakkörök ezt követően is megmaradhatnak. Az oktatás színvonala ma a kerületben kimagasló: az évenként megszervezett országos kompetenciaméréseken a szövegértés és matematikai képesség terén a kerületi diákok érik el a legjobb eredményeket.
A feladatokkal együtt a központi források is csökkennek, illetve a feladatokhoz jobban kötött finanszírozást alakít ki az állam, ami miatt jelentősen szűkül az önkormányzatok mozgástere – folytatta a polgármester. Az állam az ötezernél kisebb lélekszámú településeknél a teljes adósságot átvállalja, illetve a nagyobbaknál is átveszi a hitelállomány egy részét – a fővárosi kerületeknél előreláthatólag a 40-50%-át.
Pokorni Zoltán hangsúlyozta, hogy az önkormányzat nem vett fel működési célra hitelt, a kölcsönöket beruházások finanszírozására fordította. Ez utóbbiak körébe tartozik a MOM Kulturális Központ rekonstrukciója. Említést tett arról is, hogy az önkormányzat ebben az évben a kutyapiszokmentes közterületekért indított nagyszabású kampányt, a hegyvidékiek körében folytatott közvélemény-kutatások tapasztalata ugyanis az, hogy a rossz állapotú utak után a kutyapiszok zavarja a legjobban az itt élőket.
A közmeghallgatáson megjelent érdeklődők közül elsőként egy idős úr szólalt fel a Krisztina körút 2–4. alatti társasházból, mint mondta, elviselhetetlen állapotok uralkodnak az épület mellett várakozó 128-as és 129-es buszok miatt, a sofőrök folyamatosan járatják a motort, a lakók pedig állandón szívják a mérgező kipufogógázt. Korábban az itt élőket azzal hitegették a fővárosi illetékesek, hogy a Széll Kálmán tér átépítése során a végállomásokat áthelyezik majd, legutóbbi ismereteik szerint azonban erről már szó sincs.
Holott a társasházban élők bejelentésére dr. Szabó Máté is megállapította ombudsmani jelentésében, hogy a ház előtti megállót az épület földszinti ablakaitól kevesebb, mint öt méterre, tehát az előírásokkal ellentétes módon építették ki, ami szemben áll a lakók egészséges környezethez való jogával. A polgármester válaszában jelezte, hogy a tér átépítése kapcsán a Hegyvidéki Önkormányzat csak az egyik érintett fél a másik két szomszédos kerület és a főváros mellett, de a tervegyeztetéseken mindenképpen azt az álláspontot képviselik majd, hogy helyezzék át a végállomásokat.
A Civilek az Irhás árokért néven alakult lakossági csoport már öt éve vendége a kerületi közmeghallgatásoknak, néhányan az idén is eljöttek. Hölzel Gábor mindenekelőtt köszönetét fejezte ki az önkormányzatnak, hogy közreműködött az Irhás árok felújításában, a közlekedés biztonságosabbá tételében. Hozzátette, hogy az ügyben szintén érintett XI. kerület által támasztott feltételek miatt csak ideiglenes járda épülhetett, illetve annak tervezett 800 méteréből 400 méter készült el ebben az évben. Kovács Lajos alpolgármester elmondta, későn született meg a megállapodás a XI. kerülettel, ami alapján elkezdődhetett a járdaépítés, így a hiányzó 400 méter jövőre készül el.
A csillebérci üdülőterületet megközelítő névtelen utca régóta tervezett megnyitását két érintett is szorgalmazta. Egyikük "huszonnégy éve csapdahelyzetben érzi" magát, mert az utca kialakításának hiányában nem lehet építkezni, de eladni sem tudja a telkét. Dr. Borsodi Klaudia aljegyző kiemelte, hogy a névtelen utca megnyitása az önkormányzatnak is célja, ám két ingatlan tulajdonosával még nem sikerült megegyezni a telekalakításokról. Ha belátható időn belül nem jutnak egyezségre, akkor a kisajátítás eszközével is élhetnek.
Egy jelenlévő a Tamási Áron utca 50. előtti lépcső világítását hiányolta. Kovács Lajos kijelentette, kérni fogják a fővárosi szolgáltatatótól, hogy építse ki ott is a közvilágítást.
Egy úr az Országos Onkológiai Intézet új, „irdatlan nagy” tömbjének megjelenését kritizálta, ami szerinte agyoncsapja a Kissvábhegy látványát. Ugyanő az intézet környékén tapasztalható parkolási anomáliákat is sorolta: az onkológiára érkezők autói ellepik a környéket, emiatt a 39-es buszok alig férnek el, illetve a vidékről kezelésre érkező autósokat, mivel nem ismerik a parkolási szabályokat, gyakran megbüntetik. Elhangzott az is, hogy a környéken történt kábelfektetéseket követően képtelenek voltak rendesen visszaépíteni a térkő burkolatot, a járdák a kiálló vagy hiányzó kövek miatt balesetveszélyesek. A férfi megemlítette még, hogy elő kellene segíteni a kerti hulladék komposztálását; arra viszont nincs szükség, hogy a postaládákat felesleges reklámkiadványokkal árasszák el.
A polgármester a modern onkológiai tömb kapcsán elmondta, hogy az előírásoknak megfelelően, a Központi Tervtanács jóváhagyásával épült. Mivel a környéken a korábbi években gyakran előfordult, hogy az autósokat a kezelésük elhúzódása miatt megbírságolták, ezért 2009 óta az ilyen esetekben, amikor a betegek túllépik a négyórás parkolási időkorlátot, méltányosságból törlik a bírságot. Pokorni Zoltán nyomatékosította, hogy a rosszul helyreállított burkolatok miatt gyakran hadakozik az önkormányzat a kivitelezőkkel. A komposztálás elterjedését a kerület évek óta támogatja, és ez jövőre is így történik, ha lesz rá forrásuk. A kéretlen szórólapáradat sokakat bosszant a Hegyvidéken, ennek visszaszorítását megpróbálja elősegíteni az önkormányzat.
Egy lakó amiatt panaszkodott, hogy a Csörsz utcai sportpályákat autóval látogatók miatt alig lehet parkolni a környéken, Szóvá tette még, hogy a Győri úton és a Csörsz utca egy szakaszán annak ellenére száguldoznak 80-nal, 100-zal az autók, hogy ott csak 30-cal lehetne közlekedni.
A Diós árok felső részén élőket szintén zavarják a száguldozó járművek. Egy hölgy elmondta, hogy amióta lassító bordákat helyeztek el a felújított úton, a sofőrök visszafogták ugyan a sebességüket, ám legtöbbször így is messze túllépik a 30 kilométer/órás sebességkorlátot. A felszólaló nemcsak a közlekedési helyzettel, hanem a helyi adózással kapcsolatban is megfogalmazta kritikáját: legutóbb három hetet csúszott a kommunális adó második részletének befizetésével, ami miatt az önkormányzat „fenyegető módon” figyelmeztette adófizetési kötelezettségére. Nehezményezte, hogy tisztességes adófizető polgárként egy kis csúszás miatt dörgedelmes levelet kap, míg azokat, akik – szerinte – eddig egyetlen bevallást sem készítettek, sohasem veszik elő.
Kovács Lajos arról adott tájékoztatást a Csörsz utcai parkolás kapcsán, hogy a Sportmax mellett, az önkormányzat telkén van egy parkoló, amelyet fokozatosan gyeprácsos burkolatúvá alakítanak, hogy a szél ne kavarja fel a murvás rész porát. A Győri út–Csörsz utca–Avar utca által határolt területen a közeljövőben forgalmi átalakításokat terveznek a csökkenő átmenő forgalom érdekében.
A száguldozó autósok megfékezésére Hoffmann Kornél rendőrkapitány rendszeres traffipaxozást ígért, míg az adózástatással kapcsolatos kifogásokra Zólyomi Gáborné, az önkormányzat adóigazgatási irodájának vezetője adott a becsületes adózók számára megnyugtató választ: folyamatosan vizsgálják, hogy az érintett polgárok teljesítik-e adófizetési kötelezettségüket, és ha elmaradást találnak, abban az esetben visszamenőlegesen is behajtják a be nem fizetett összeget.

sz.