Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Szolgálatba állt a Hegyvidéki Út-őr

Elsőként az országban a Hegyvidéken indult el az a számítógépes program, amelynek köszönhetően a közterületek használatával kapcsolatos valamennyi adat egy központi nyilvántartásba kerül. A Hegyvidéki Út-őr segítségével közvetlen online kapcsolat jön létre az útellenőrök, az önkormányzat szakirodái, valamint a közterület-felügyelet között, egyszerűbbé válik az út- és közműépítésekkel kapcsolatos garanciális javítások nyomon követése, a kátyúk nyilvántartása, illetve a közterület-foglalási engedélyek ellenőrzése.

Az önkormányzat útellenőreinek feladata a napi szintű kerületbejárások során észlelt út- és közműhibák, valamint a kerületi fenntartású közterületekkel kapcsolatos lakossági bejelentések feltérképezése és továbbítása az illetékes szakirodához. A közterület-felügyelettel együttműködve számon tartják a hiányzó közlekedési táblákat, dokumentálják az illegális szemétlerakókat, hajléktalantanyákat, riasztják a szakhatóságokat, ha elhullott állatot találnak.
„Eddig tulajdonképpen manuálisan történt az emlékeztetők elkészítése, az ellenőrök egyszerűen felírták egy papírra, amit tapasztaltak. Ezen változtat a Hegyvidéki Út-őr rendszer, amely teljes, és ami legalább ennyire fontos, valós idejű dokumentálást tesz lehetővé” – foglalta össze a fejlesztés előnyeit Kovács Lajos.
Mint az alpolgármester elmondta, az útellenőrök egy mobil internettel és GPS helymeghatározó eszközzel ellátott Tablet segítségével minden fontos adatot – az okos készülék fotókat is készít – a helyszínről elküldenek az önkormányzat központi számítógépes rendszerébe. Ezáltal a hiba észlelése és megszüntetése közötti időtartam jelentősen lerövidül, hiszen az adott ügyben illetékes iroda munkatársa a Minerva tárinformatikai rendszerből egy gombnyomásra lehívhatja az intézkedéshez szükséges adatokat.
Az informatikai felület bizonyos funkciókat automatikusan is képes kezelni, ilyen az építkezéseknél a pillanatnyi és a tervekben szereplő állapot összehasonlítása, vagy a garanciális idők figyelése. Az utóbbi azért fontos, mert így időben tervezhető az éppen aktuális munkák utóellenőrzése és a garancia érvényesítése.
Ebben az esetben – az észlelt közműhibákhoz hasonlóan – a rendszer faxot küld a javításra kötelezett kivitelezőnek vagy közművállalatnak, ami a hiba leírása és az önkormányzat ezzel kapcsolatos kérése mellett tartalmazza a hibát bizonyító fényképeket és koordinátákat. A rendszerbe felvitt adatokat a közterület-felügyelők mobil PDA-készülékeikkel bármikor lehívhatják, ami elsősorban a közterület-foglalási engedélyek ellenőrzésekor bizonyulhat hasznosnak.

(mm.)