Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Kapcsolda_diakokkal

Kapcsolda diákokkal

A Semmelweis Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulói ismét megtapasztalhatták, hogy a másság korántsem a kevesebb szinonimája. Az intézmény harmadik alkalommal csatlakozott a Szalay Kriszta színművész által életre hívott Országos Kapcsolda Programhoz. A kilencedik évfolyamosok idén is a Gennaro Verolino iskola és gyermekotthon diákjait látták vendégül.

Szalay Kriszta színművész öt évvel ezelőtt azzal a céllal indította útjára az Országos Kapcsolda Programot, hogy közelebb hozza egymáshoz a különböző képességekkel rendelkező középiskolásokat. A kezdeményezéshez csatlakozó oktatási intézmények rendszeresen fogadnak fogyatékkal élő, vagy speciális nevelési igényű, mozgás- és látássérült, enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékos gyerekeket, akik néhány órát együtt töltenek ép kortársaikkal.
A fiatalok megismerkednek a fogadó intézménnyel, közös programokon vesznek részt, bekapcsolódnak az iskola, az ott tanuló diákok életébe. Hasznos a program a másik félnek is, hiszen az ép gyerekek megtapasztalhatják, hogy a segítségre szorulók ugyanolyan fontos, a közösséget előrevivő tagjai a társadalomnak, mint egészséges társaik.
Bár 2007-ben még kevés intézmény látott fantáziát a rendezvénysorozatban, ma már egészen más a helyzet, hiszen évente több százan lépnek a „kapcsoldások” egyre növekvő táborába. Közöttük van a hegyvidéki Semmelweis Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium is, amely harmadszor hívta meg a Hegyhát úti Gennaro Verolino Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon növendékeit, hogy közösen vegyenek részt a kilencedikesek által szervezett szemléletváltó napon.
A vendégeket az önkéntes alapon melléjük beosztott kísérők kalauzolták végig az iskolán, akik a játékos feladatok teljesítésében is segítettek. Erre azonban a legtöbbször nem volt szükség, a Hegyhát úti gyerekek ugyanis meglepő ügyességről tettek tanúbizonyságot, volt olyan állomás, ahol alaposan feladták a leckét a SOTE-s diákoknak. Nem vallottak szégyent sem a főzőórán – a finomságokat pillanatok alatt eltüntették az ifjú szakácsok –, sem az activityzésben, és tevékenyen részt vettek a festett „tenyérfa” elkészítésében is.
A látottakon egyáltalán nem lepődött meg Csirkés Anikó, a Hegyhát úti iskola nevelőtanára, aki úgy véli, ha az új ingerek támogató környezettel párosulnak, ez az esetek többségében jó hatással van a speciális nevelési igényű gyerekekre. Pontosan ez történt a SOTE-gyakorlóiskolában, ahol a közös tevékenységek jelentették a legnagyobb motivációt. A pedagógus, mint mondta, azt tapasztalja, hogy a sikerélmény hatása tartós, a diákok ugyanis még sokáig emlegetik az együtt eltöltött időt, ha pedig iskolába menet a buszon összetalálkoznak „mentoraikkal”, szívesen szóba elegyednek velük.
A kapcsolatok továbbélésére hívta fel a figyelmet Kollárné Ogonovszky Helga is. A SOTE testnevelője elmondta, hogy a „kapcsoldás” tanulókkal már többször ellátogattak a Hegyhát úti intézménybe. Ott lesznek május közepén a kulturális fesztiválon is, amelyen az ígéretek szerint a Kapcsolda program résztvevői is fellépnek.

(Os)