Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Peldaerteku_a_hegyvideki_ovoda-iskola_atmenet1

Példaértékű a hegyvidéki óvoda–iskola átmenet

A rendkívül népszerű önkormányzati fenntartású hegyvidéki óvodák sikeres működtetéséhez elengedhetetlen, hogy az intézményvezetők mindig időben értesüljenek a munkájukat érintő legfontosabb törvényi változásokról, illetve az újabb fejlesztési lehetőségekről. Az elmúlt hónapokban neves szakmai előadók segítségével ismerhették meg az óvodavezetők a legfrissebb tudnivalókat.

Az önkormányzat oktatási és közművelődési irodája vezetőjének meghívására az intézményvezetők értekezletein hónapról hónapra jeles szakemberek tartanak előadásokat aktuális szakmai témákban. Januárban Győri Zsuzsa szakértő, februárban Paszkoszné Kulcsár Andrea, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezető főtanácsosa beszélt az új óvodai alapprogramok követelményeiről, illetve a köznevelési törvény óvodai vonatkozásairól.
Márciusban Maus Pál, az Oktatási Hivatal szakmai projektvezetője az életpályamodellről, valamint a formálódó új állami tanfelügyeleti struktúra részleteiről számolt be, míg az áprilisi értekezleten a minisztériumi háttérintézményként a XII. kerületben működő Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. mutatta be tevékenységét, kiemelve az óvodákat érintő feladatait.
Az Educatio ügyvezetője, Kerékgyártó Sándor általános szervezeti ismertetőjét követően Schanda Tamás közoktatási osztályvezető az infrastrukturális és módszertani fejlesztéseket lehetővé tevő európai uniós pályázatokról szólt, míg dr. Nadrainé Szent-Gály Viola, az óvodafejlesztési iroda vezetője az óvoda–iskola átmenet témájával foglalkozott. Mint mondta, több szempontból is nehéz az iskolakezdés az óvodákból érkezők számára, ezért olyan módszertani ajánlásokat dolgoznak ki, ami „törésmentessé” teheti az intézmények közötti átvezetést.
Gilicze Zoltán, az önkormányzat oktatási és közművelődési irodájának vezetője elmondta, hogy nyolc évvel ezelőtt indították el a kerületben az Óvodai Heteket, amely az országban referenciaként szolgálhat az óvoda–iskola átmenetet könnyítő programok megvalósításához. A hegyvidéki program lényege, hogy az általános iskolai pedagógusok ősszel és tavasszal egy-egy hétre ellátogatnak óvodai csoportokhoz, hogy a gyerekek megismerkedhessenek a tanítókkal, illetve a tanítók is betekinthessenek a helyi óvodákban zajló pedagógiai munkába. Szintén az átmenet megkönnyítését szolgálja, hogy az óvodások egyéni fejlődését nyomon követő dokumentációt, az úgynevezett személyiséglapokat az oktatási iroda kezdeményezésére immáron két éve – az iskolai felvételiket követően, szülői beleegyezéssel – átadják az elsős tanítóknak, akik így pontos képet kapnak a gyerekek képességeiről.
„Korábban három-öt hónap alatt derült ki az iskolákban, milyen területeken van szükség differenciált fejlesztésre – hangsúlyozta az irodavezető. – A személyiséglapok megismerésével azonban a tanítók az első naptól célirányosan folytathatják munkájukat, hiszen az óvodák éveket töltöttek a gyermekek megismerésével, fejlesztésével.”

z.

Felelős állattartásra nevelés az óvodákban

A Cerberos Állatvédő Egyesülettel együttműködve új program indul április végén a kerület óvodáiban. Gilicze Zoltán, az önkormányzat oktatási és közművelődési irodájának vezetője elmondta: a tavaly megvalósult Bionap az óvodában című, az egészséges élelmiszerekről szóló sikeres kezdeményezés után ezúttal a felelős állattartást próbálják bemutatni önkéntes állatvédők, illetve az általuk gondozott kutyák segítségével. A programokon a háziállatokról való gondoskodással, a városi kutyatartással, illetve a kutyatámadások megelőzésével kapcsolatban szerezhetnek hasznos ismereteket az óvodások.