Kenny_kutya_a_Nemetvolgyi_iskolaba_jar

Kenny kutya a Németvölgyi iskolába jár

Kutatások bizonyítják, hogy a speciálisan kiképzett kutyák tanórai jelenléte jótékonyan hat az egyébként minden szempontból egészséges gyerekek szociális és érzelmi fejlődésére, valamint megkönnyíti a tananyag elsajátítását. Ezt ismerte fel a Németvölgyi Általános Iskolában fejlesztőpedagógusként dolgozó Tófalvi Tekla, aki az idei tanévtől, a kerületben egyedüliként, „kutyás” órákat tart az alsós osztályokban.

Ha a terápiás állatokról hallunk, elsősorban a gyógyítás jut az eszünkbe. Hogyan jött az ötlet, hogy egy kiképzett kutyát vonjon be az egészséges gyerekek tanórai oktatásába?

– Nagy állatbarátként régóta meg vagyok győződve, hogy a kutya jó hatással van a gyerekekre, önzetlen barátsága megnyugtatja a környezetét – kezdte Tófalvi Tekla. – Dióhéjban valami ilyesmiről szól a klasszikus terápiás kutyák munkája, én pedig azt gondoltam, mi lenne, ha ezeket az előnyöket iskolai keretek között az egészséges kisdiákok szolgálatába állítanám. Kenny kutyám igen barátságos, tanulékony, és ami ebben a „szakmában” nagyon fontos, rendkívül türelmes, szabálykövető, jól tűri az irányítást.

Mennyi ideig tartott a közös tanulás?

– Örülök, hogy többes számot használt, hiszen egy igazi pároshoz méltó módon mindent együtt csináltunk, egymástól és egymásról is sokat tanultunk. Nekem is meg kellett tanulnom “kutyául”. Először az alapengedelmességi, majd a középfokú vezethetőségi vizsgát kellett letenni. Ennek birtokában iratkozhattunk be a kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány tanfolyamára. A gyakorlatot Dohány András igazgató támogatásának köszönhetően a Németvölgyi iskolában végeztük el, a gyakorlati órákon mindig jelen volt Gyulainé Szak Enikő habilitációs kutyaoktató. Ezt követte a temperamentum- és terápiás vizsga, a diploma megszerzése, amit a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség Egyesület adott ki. Az engedély feljogosít arra, hogy gyermekek között dolgozhassunk. Három hónaponként szigorú orvosi vizsgálaton is részt kell vennie a kutyának, még azt is meghatározzák, milyen hatóanyagú kullancsirtót kaphat.

Innen már egyenes út vezetett a tanterembe?

– A Kaposvári Egyetemen oklevelet szereztem a kutyával segített terápiás szakember szakon, így az idei tanévben kísérleti jelleggel elindulhatott az érdemi munka. A kerületben napi rendszerességgel csak nálunk érhető el a kutyás tanulás, ami egyébként kiválóan illeszkedik nevelési elveinkbe, hiszen a Németvölgyi hosszú évek óta büszke birtokosa az ökoiskola címnek.

Pontosan milyen szerepet kap Kenny az órákon?

– A kutya ebben a helyzetben a szó nemes értelmében tanulási „segédeszköz”, részt vesz a fejlesztőpedagógiai foglalkozásokon, a rendes tanórákon is szerepet kap. Az állattal asszisztált foglalkozás – hivatalosan így hívják a munkánkat – három pilléren nyugszik, ezek az aktivitás, a pedagógia és a terápia. Az aktivitás lényege, hogy olyan gyerekek is biztonságos körülmények között találkozhatnak a kutyával, akik otthon nem tarthatnak állatot. A pedagógia az osztálytermi munkát jelenti, míg a terápia a mi esetünkben elsősorban a szociális kapcsolatok erősítését célozza.

Mondhatjuk, hogy a kutya bevonása a tanításba egyfajta katalizátor a gyerekek számára?

– Mindenképpen! Kenny puszta jelenléte segíti a tanulást, az információk gyorsabb bevésődését, felelés közben oldja a feszültséget, hozzájárul a koncentráció és a figyelem fejlesztéséhez. Jó feleletért cserébe például egy kunsztot lehet tőle kérni, ami hihetetlen motiváció a gyerekeknek.

Knp.