Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Ismet_dijat_kaptak_az_Arany_Janos_iskola_ujitoi1

Ismét díjat kaptak az Arany János iskola újítói

Két évvel ezelőtt díjat nyert találmányaik továbbfejlesztéséért az idén is elismerést kaptak az Arany János Általános Iskola és Gimnázium reálosztályos diákjai, Naszlady Márton, Nagy Patrik és Nyerges Miklós. Marcival és Patrikkal még a tanévzáró előtti percekben beszélgettünk.

Nem szeretném, ha lekésnétek az... – de még a mondat végére sem érek, már látom azt az elégedett, magabiztos, kissé elnéző mosolyt, ami csak a frissen érettségizettek arcán szokott elterülni.

– Én nem sietek, ez főleg a kicsiknek szól. Patrikék majd jövőre végeznek, én ma fejeztem be az érettségit, most már nyugodtan beszélgethetünk – mondja Naszlady Marci, aki biztonsági kockakulcsával két éve, továbbfejlesztésével pedig az idei, a 22. Ifjúsági és Innovációs Tehetségkutató Versenyen nyert díjat.

Mit tud ez a kocka?

– A létező összes elektronikus zárszerkezetet, beléptető vagy riasztórendszert képes vezérelni. Azért biztonságos, mert a zárat csak abban az esetben nyitja, ha tudjuk, hogy a kocka mely lapjait és azokat milyen irányban, sorrendben, hányszor kell hozzáérinteni a leolvasó szerkezethez.

Hogyan lehetett ezt még tovább fejleszteni?

– Megnöveltem a kombinációk számát, most egy kockalapon egymilliónál több kombinációt lehet létrehozni, vagyis a variációknak köszönhetően közel tízbillió kocka hozható létre.

Mondanám, hogy értem…, de inkább azt áruld el, hogyan jutott eszedbe épp egy kockakulcs létrehozása?

– Először is mindenképpen pályázni akartam, valamilyen biztonságtechnikai eszközzel. Az ötletet a számkódos kaputelefonok adták. A sok használattól ugyanis a számok homályosabban láthatók, könnyen felismerhetők, s ha az egyes és a kilences kopott, akkor valószínű, hogy évszámot takar, és egyre egyszerűbb kikövetkeztetni a kódot. A kockakulcs nagyobb biztonságot nyújt, mivel az érvényes hozzáféréshez az egyedi kocka és a színkód ismerete is szükséges; a kettőt egyszerre megszerezni pedig nehezebb, mint ellopni egy kulcsot, vagy kilesni egy számkódot…

– Mi pedig Nyerges Mikivel ketten pályáztunk – veszi át a szót Nagy Patrik. – Olyan orvosi segédeszközt hoztunk létre, ami gyorsteszttel segít kiválasztani, melyik megbetegedésre melyik antibiotikum a legoptimálisabb választás.

Ez sem hangzik kevésbé meglepően, mint Marcié. Nektek mi adta az ötletet?

– Amikor Miki megbetegedett, az antibiotikum, amit kapott, meggyógyította ugyan, de sok mellékhatást okozott. Ezért arra gondoltunk, kifejlesztünk egy házilag használható – Petri-csészéből, táptalajból álló – eszközt, amit akár patikában is be lehetne szerezni. A lényeg, hogy este a beteg elkészíti a leoltást, másnap elviszi az orvoshoz, aki a gyorstesztünkkel le tudja futtatni, hogy az adott betegségre melyik a legmegfelelőbb antibiotikum. Huszonnégy óra elég a pontos eredményhez.

Az érettségin Marci sikeresen túljutott, nektek már csak egy év maradt hátra. Hol tanultok tovább?

– Én a Pázmányra megyek, molekuláris bionikai mérnöknek tanulok, Patrikék pedig az orvosira – vágja rá azonnal Marci.

Igaza van: miért is kétkedne. Valószínűleg nemcsak az egyetemek kapui állnak nyitva előttük, de nevüket máris méltán jegyzik a leendő munkáltatók.

A. I.Ismet_dijat_kaptak_az_Arany_Janos_iskola_ujitoi2

Kiemelt dicséret

A Magyar Innovációs Szövetség az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny legjobbjainak több mint 2,5 millió forint ösztöndíjat osztott ki június 10-én az Akvárium Klubban. Az elismeréseket dr. Pálinkás Józseftől, a Magyar Tudományos Akadémia elnökétől, illetve a verseny társszervezőjétől, az EMMI nevében Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkártól vették át a tehetséges fiatalok, akik az ösztöndíj mellett oklevelet és iparművész által készített porcelán kisplasztikát is kaptak. Az ifjúsági verseny kiemelt dicséretében részesült Naszlady Márton, Nyerges Miklós és Nagy Patrik István.