Demokraciajatek_a_parlamentben

Demokráciajáték a Parlamentben

Tizenkettedik alkalommal mérték össze vitakészségüket az Országgyűlés szervezésében megrendezett Demokráciajáték résztvevői, köztük ezúttal a hegyvidéki Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjai is. Az iskolai öltözködésről szóló törvénytervezet vitájában kormánypárti és ellenzéki szerepet kaptak a fiatalok, s a legügyesebbek érvényre juttatták módosító indítványukat a parlamenti döntési folyamatban.

Másodszor vehettek részt az Arany János iskola diákjai a középiskolák számára meghirdetett Demokráciajátékban. Ezúttal az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium, a csornai Hunyadi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium, valamint a zuglói Wesselényi Miklós Műszaki Szakközépiskola diákjaival védték, illetve támadták egymás érvelését az iskolai öltözködésről szóló törvénytervezet vitájában.
A tanulók az Országgyűlést modellező munkájukban két hónapig készülhettek a „törvénytervezet” vitájára és saját módosító javaslatuk elkészítésére. Segítette őket az a kötetlen osztályfőnöki óra is, amelyen Pokorni Zoltán polgármester, országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottságának elnöke beszélt a törvényalkotó munkáról és a hatékony, meggyőző vita módjáról.
A politikus szólt egyebek mellett a bizottságokról, azok szerepéről és működéséről, elmondta például, hogy a kijelölt bizottságok döntenek arról, általános vitára alkalmasnak tartanak-e egy benyújtott javaslatot. Ha igen, akkor elindul a vita a házban, a plenáris ülésen. Ez időszak alatt lehet benyújtani módosító indítványokat, amelyeket a bizottságok külön-külön megvitatnak. Míg az osztályfőnöki órán e mondatok a diákok számára talán még kissé idegennek tűnhettek, az Országházban megtartott Demokráciajátékon már a valóságban gyakorolhatták az elhangzottakat.
A rendezvényt megnyitó Jakab István, az Országgyűlés alelnöke szerint az elnevezésben szereplő játék szó valójában nagyon is komoly tartalmat takar, mert a játék a valós élet próbaköve. „Ritkán adatik meg, hogy azon a helyen, ahol a nemzet sorsáról döntenek a honatyák, gyerekek is kipróbálhassák, milyen az a munka, melynek során ezek a súlyos döntések születnek” – fogalmazott.
A négy „pártba” tömörülő kormánypárti és ellenzéki képviselőcsoportok a törvény vitájában egy-egy módosító javaslatot tehettek. Az Arany János iskola csapata a Téli Menedék Fórum nevű koalíciós párt képviseletében azt a módosítást indítványozta, hogy kedvezményes helyett ingyenes legyen az iskolai egyenruha a rászorulók számára. Nemcsak „kormánypárti” pozíciójuknak, de hatékony vitakészségüknek is köszönhetően a módosítás bekerült a végül elfogadott törvényjavaslatba.

Mióta készültek a gyerekek a játékra? – kérdeztük az Arany csapatát kísérő Aszódi Juditot, az iskola igazgatóhelyettesét.

– Nyolc hete tudtuk meg, hogy minket is kisorsoltak a májusi játékra, ekkor állt össze a csapat a tizedik–tizenegyedik osztályosokból. Két héttel később kaptuk meg a háttéranyagot és az előkészített törvényjavaslatot. Ennek a kisorsolt frakció szerinti vitájára kellett felkészülni.

Milyen segítséget vehettek igénybe a gyerekek?

– Bőséges anyagot kaptak, valamint videót is az igazi plenáris, frakció- és bizottsági ülésekről, ezekből példákat láthattak viselkedés- és vitamódokra. Május elsejéig kellett benyújtani módosító indítványukat, de csak egyetlen paragrafusban volt erre lehetőségük. Ezt követően kapták meg a játék részletes forgatókönyvét.

Mekkora visszhangja volt mindennek az iskolában?

– Minél inkább belelendültek a gyerekek a felkészülésbe, annál jobban került be a köztudatba, főleg az utolsó két hétben, hiszen lázasan készültek, hogy az ő módosítójukat fogadják majd el.

Kedvezményes helyett ingyenessé tenni az egyenruhát a rászorulóknak.

– Igen, a diákok úgy gondolják, hogy azok tartoznak a támogatandó kategóriába, akik az ingyenes tankönyveket is megkaphatják. Egyáltalán nem játéknak veszik az egészet, teljesen beleélik magukat. A vitatkozásban a demokráciajáték – mint kulcsszó – biztonságot ad nekik, el merik mondani a véleményüket. Emellett a kulturált vitatkozást is megtanulták, például azon a rendhagyó osztályfőnöki órán, amelyen Pokorni Zoltán adott nekik több jól hasznosítható tanácsot.
A Demokráciajáték célja, hogy a parlamenti törvényalkotás modellezésével bevonja a diákokat a képviselők munkájának megismerésébe, felkeltse érdeklődésüket a közélet iránt. A program során a tanulók csoportos foglalkozásokon bővíthették kommunikációs és érveléstechnikai ismereteiket, részt vettek bizottsági és plenáris ülésen, egy frakcióülés modellezésében, valamint kipróbálták a felsőházi ülésterem szavazórendszerét.
Mindemellett sajtótájékoztatót tartottak a Károli Gáspár Református Egyetem BTK Kommunikáció és Társadalomtudományi Intézet hallgatói számára, s itt az a meglepő bejelentés hangzott el, hogy az elfogadott törvényjavaslatot több ellenzéki indítvány is módosította. „Bizony, emberek vagyunk, lehetnek a mi munkánkban is hiányosságok. Köszönjük az ellenzéknek, hogy erre rávilágított, és a hibákat együtt kijavíthattuk” – válaszolta újságírói kérdésre a „kormánypárti frakcióvezető”.

A. I.