ELTE_iskolak_elkeszult_a_szenatusi_javaslat

ELTE-iskolák: elkészült a szenátusi javaslat

A januári, óriási érdeklődéssel kísért szülői fórum után mérsékelt részvétel jellemezte azt a március végi rendezvényt, amelyen az ELTE vezetői tájékoztatták a megszűnő gyakorló gimnázium tanulóinak további sorsát befolyásoló javaslatukról a diákokat és szüleiket. A felek egyetértése mellett elkészült indítványról az egyetem áprilisi szenátusi ülésén várható döntés.

Amint az remélhető volt, az ELTE Gyakorló Általános Iskola változatlan formában működik tovább, míg a középiskolát kénytelen megszüntetni a fenntartó egyetem. „A brutális pénzelvonás dacára – mondta a legutóbbi iskolai fórumon Fábri György rektorhelyettes – az általános iskola továbbvitelét tartalmazó javaslatot tettünk a szenátus elé, amely a végleges döntést áprilisban hozza meg. A középiskola ügyét sikerült megoldanunk: az eddigi közösségek megőrzésével teljes osztályokat tudunk átirányítani a fogadó iskolákba.”
Amikor decemberben világossá vált, hogy problémák merülnek fel a gyakorló gimnázium további működésével kapcsolatban, az önkormányzat azt javasolta, hogy az Arany János iskolában helyezzék el az érintett osztályok egy részét. „Akkor még mi voltunk az Arany fenntartói, jól ismertük az intézmény lehetőségeit, adottságait – mondta el lapunknak Fonti Krisztina alpolgármester. – Kezdetben a végzős osztályoknak szántuk ezt a megoldást, ám a januári szülői fórumon világossá vált, hogy míg a gimnazisták könnyebben találhatnak másik iskolát, a szakközépiskolások nehezebben, mert speciális képzésben vesznek részt, amelyben közgazdaságtant, informatikát tanulnak. Ezért javasoltuk az időközben fenntartóvá váló KLIK-nek, hogy ezt is mérlegelje. Ráadásul a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak nagyobb a rálátása a kerületen kívüli lehetőségekre is, így kerülhetett az egyik osztály például az első kerületi Kosztolányi iskolába. Reméljük, a családok minél nagyobb számban élnek majd az így kialakult lehetőséggel” – hangsúlyozta az alpolgármester.
Az önkormányzat előkészítő munkája nyomán jött létre a minden érintett fél által aláírt szándéknyilatkozat. Ez rögzíti, hogy az Arany János Általános Iskola és Gimnázium öt – ezen belül egy gimnáziumi és négy szakiskolai –, az első kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium egy, míg a Semmelweis Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Sportiskola szintén egy gimnáziumi osztályt vesz át – sorolta Fodor Gábor, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületi igazgatója, aki sikertörténetként könyveli el az egyeztető tárgyalások kimenetelét.
„Mindenki pozitívan állt hozzá! Olyan megoldást kerestünk, amire nem kötelez minket semmi más, csak a jó szándék, a szakmaiság és az emberség – jelentette ki a tankerületi igazgató. – Ennek eredményeképpen osztályközösségeket tudunk elhelyezni, szakokat megőrizni, és azok az értékek, amelyek a kényszerű változás miatt itt megszűnnek, más iskolákban újjáéledhetnek.”
A legtöbb intézmény már tájékoztatta a szülőket, az Arany János iskolában emellett április 10-én osztályfőnöki órát is tartanak az oda átirányított gyerekek hozzátartozóinak – tette hozzá Patkó Lajos, az Arany igazgatója. Az érintetteket a gyerekek osztályfőnökei értesítik majd erről az időpontról.
Az ELTE-s tájékoztató a szülők és a diákok kérdéseinek megválaszolásával folytatódott. Több tanuló megnyugodva hallhatta Patkó Lajostól, hogy a törvényi előírások ellenére nem lesz minimum osztálylétszám, azaz a megszokott-összeszokott osztályközösségeket veszik át, és akik a szakiskolai képzésben vettek részt, jó eséllyel eddigi szaktanáraikkal folytathatják a tanulást – amennyiben az eddig egyetemi státuszú tanárok a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ révén átkerülnek állami alkalmazásba.
Az iskolaigazgató megértő kedvességgel fogadta a tájékozatlannak tűnő szülői kérdést, amely azt firtatta, megfelelő színvonalú oktatást kapnak-e majd a gyerekek az Aranyban. A megszólított intézmény helyett a fórum házigazdája, az ELTE Gyakorló Általános Iskola és Középiskola igazgatója, Mesterházy Ferenc nyugtatott meg mindenkit: „Az interneten bárki számára hozzáférhető a kompetenciamérés eredménye, ami önmagáért beszél.”

A. I.