Afrikai_Arany-kaland2

Afrikai Arany-kaland – szemléletformálással

Egy kontinenseken átívelő, különleges programban vehetnek részt az Arany János iskola diákjai a következő tanévben. Az Artemisszió Alapítvány pályázatának keretében a hegyvidéki oktatási intézmény egy Sierra Leone-i iskolával építhet ki partnerségi kapcsolatot.

Magyarországon az Artemisszió Alapítvány koordinálja a 2013-ban elindított és az Európai Bizottság EuropeAid alprogramja támogatását is élvező Észak–Dél Kapcsolat elnevezésű kezdeményezést. A programban tizenhat európai (magyar, bolgár, dán, szlovén) és tizenhat afrikai (Sierra Leone-i, ghánai, kenyai) iskola tanulói és pedagógusai vesznek részt. A Magyarországon pályázat útján kiválasztott négy intézmény – köztük az Arany János Általános Iskola és Gimnázium egy-egy Sierra Leone-i iskolával dolgozhat együtt.
A közös munka közelebb hozza egymáshoz az afrikai és európai középiskolásokat – emelte ki Csanády Szilvia, az Arany angoltanára, aki Iván Ágnes francia szakos pedagógussal közösen készítette el a pályázatot. Az iskolák félévente különböző témákat dolgoznak fel a Millenniumi Fejlesztési Célok (MFC) közül, így egyebek közt módjuk nyílik arra, hogy együtt küzdjenek az éhínség és a szegénység ellen.
Afrikai_Arany-kaland1„Iván Ágnes kolléganőmmel az Artemisszió Alapítvány hírleveléből értesültünk a lehetőségről. Mivel mindketten fontosnak tarjuk, hogy a diákok nyitottan és toleránsan gondolkodjanak a világról, ezért úgy döntöttünk, megpróbáljuk iskolánkat is bevonni a programba. Sikerült, elfogadták a pályázatunkat, így az iskola 10. a osztálya részese lehet az afrikai kalandnak” – avatta be lapunkat az előzményekbe Csanády Szilvia.
Mint a tanárnő elmondta, a projekt elsősorban a szemléletformálásról, ezen belül a felelősségvállalásra nevelésről szól. Hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok megtalálják helyüket a világban, érezzék döntéseik súlyát, ezáltal pedig aktív tagjaivá váljanak a globális közösségnek.
„Hiszünk abban, hogy a programnak köszönhetően megvalósuló interaktív tanár-diák, illetve diák-diák kapcsolat, valamint a közvetlen tapasztalatszerzés a legjobb módszer a tudatos szemléletformálásra. Azáltal, hogy két kontinens különböző gazdasági, kulturális és politikai környezetben élő diákjai és pedagógusai működnek együtt, empirikus úton tapasztalhatják meg például az észak és dél, város és vidék, Afrika és Európa közötti, olykor rendkívül éles, máskor szinte elhanyagolható különbségeket” – hangsúlyozta az Arany János iskola pedagógusa, aki szerint egymás jobb megismerése révén a magyar gyerekek talán másképpen tekintenek majd saját életkörülményeikre és mindennapos problémáikra.
Csanády Szilvia a nyári szünetben ellátogatott Sierra Leonéba, ahol az ottani partnertanárral közösen kidolgozták az első félév programját, illetve megállapodtak a tanév második felének feladataiban. Ez alapján az első félévben a táplálkozás és a víz, a másodikban pedig a környezetvédelem kap kiemelt szerepet.
„A többi között megfigyeljük, ki, mit és mennyit eszik, milyen a bevitt tápanyag minősége. Egészségnapot szervezünk, egészséges ételeket készítünk, majd összehasonlítjuk a két iskola diákjainak eredményeit, amelyekből egy közös digitális albumot állítunk össze” – sorolta a teendőket Csanády Szilvia, hozzátéve, hogy a program zárásaként jövő év novemberében az Arany János iskola Budapesten látja vendégül az afrikai tanárokat.

MM.