FUTAR_szallitja_a_kozlekedesi_hireket

FUTÁR szállítja a közlekedési híreket

A kerület forgalmas megállóiban is megjelentek már a Budapesti Közlekedési Központ új forgalomirányító és utastájékoztató rendszerének kijelzői, amelyek egyelőre tesztüzemben működnek. Az utasok számára valós idejű információkat szolgáltató rendszert ősszel adják át.

Lépésről lépésre épül ki Budapesten a FUTÁR, azaz a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer. Ennek legszembetűnőbb elemei azok a digitális kijelzők, amelyeket 263 megállóhelyen és csomópontban helyeznek ki városszerte. A Hegyvidéken az Apor Vilmos téren, a BAH-csomópontnál (a Hegyalja útnál és a Budapest Kongresszusi Központnál), a Budagyöngyénél, a Királyhágó téren, a Szent Orbán téren, a Városmajornál, valamint Farkasréten, a Márton Áron téren telepítettek megállóhelyi kijelzőket és hangszórókat, míg a Szent János Kórháznál csomóponti kijelző segíti hangszóróval az utasok tájékozódását.
A kijelzők most még csak tesztüzemben működnek, egyelőre nem a járatokról, hanem a különböző, előre tervezett forgalmi változásokhoz kapcsolódó tudnivalókról olvashatnak rajta a járókelők. Várhatóan kora ősszel már a hirtelen fellépő forgalmi zavarokkal kapcsolatos információkat, végül – előreláthatólag ősz közepén – a járatok érkezését jelző valós idejű adatokat is kiírják. Így az utasok percre pontosan láthatják majd, mikor érkezik járat a megállóba, illetve mikor indul onnan tovább. Jelenleg, az utolsó köztéri kijelzők felszerelésével párhuzamosan, a rendszer szoftveres tesztelése zajlik.
A FUTÁR átadásának feltétele, hogy az összes járművet felszereljék a szükséges fedélzeti egységgel, hiszen a járatokkal kapcsolatos valós idejű tájékoztatás az ezek által szolgáltatott adatokon alapul. Az utastájékoztató rendszer tesztüzemben már valamennyi autóbuszon működik (kijelzőkkel, illetve hangbemondás formájában), a villamosokon pedig folyamatban van a kiépítése. Körülbelül háromezer megálló nevének bemondását rögzítették profi hangstúdióban, így egységesen, jó minőségben hallhatók majd a megállónevek a főváros csaknem teljes területén.
A rendszerhez kapcsolódva új, az esetleges menetrendi eltéréseket is feltüntető útvonaltervező program jelenik meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján, 2014-től pedig okostelefonokon használható alkalmazások érhetők el. Így például térképes formában nyomon követhető lesz a járművek pontos helyzete a mobilon.
Az utastájékoztatás mellett a forgalomirányításban is komoly előrelépést ígér az új informatikai rendszer bevezetése. Ma a diszpécserek csak a járművezetőtől kaphatnak információt arról, merre tartózkodnak az egyes buszok, villamosok, mégpedig egy igencsak elavult, nem túl megbízható rádiórendszer segítségével. Azt a bosszantó jelenséget például, hogy két busz egymás után jön, majd hosszú ideig nem érkezik járat a megállóba, a forgalomirányítók eddig nehezen tudták befolyásolni.
Ennek vet véget a FUTÁR: a diszpécserek hatékonyabban tudják majd biztosítani az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetést, váratlan eseménynél pedig gyorsabban és eredményesebben képesek közbeavatkozni. A diszpécserközpont és a járművezetők közötti megbízható kommunikáció érdekében teljesen új, korszerű rádiórendszert építenek ki. A 6,7 milliárd forint összköltségvetésű informatikai fejlesztéshez a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból.

z.

Villamoshoz hangolják a buszközlekedést

Új menetrendet kap szeptember 16-tól az 59-es és az 59A villamos, ugyanis a nyári pályafelújításoknak köszönhetően feloldhatták a járatok menetidejét másfél-két perccel is megnövelő sebességkorlátozásokat. Az 59-es és az 59A indulását a 61-es villamos menetrendjéhez igazítják.
A villamosokat érintő változások miatt a hegyvidéki városrészeket kiszolgáló 8-as, 53-as és 102-es autóbuszok menetrendje is megváltozik, ezekhez igazodva pedig a 112-es busz vonalán is új menetrendet vezetnek be, hogy a járatkövetés egyenletes, egymáshoz hangolt legyen. A Farkasrét, Márton Áron tér végállomáson az esti órákban továbbra is biztosítják az 59-es és az 59A villamosok, valamint a 8-as és az 53-as buszok közötti csatlakozásokat.

sz.