Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Termeszetkozpontu_arculat_a_Normafaparknak3

Természetközpontú arculat a Normafa Parknak

Az önkormányzat, miután a Normafa környéki parkerdő vagyonkezelőjévé vált, szeretne a területen rendet teremteni: ennek egyik elemeként – a sokféle gyakorlati teendő mellett – egységesítené a különféle útjelzők és információs táblák megjelenését. Az egységes jelrendszer kialakításához a Normafa Park Fenntartó és Üzemeltető Intézmény arculati pályázatára beérkezett győztes terv adhat kiindulópontot.

Tavaly októberben lépett hatályba az a törvény, amely alapján a kormány a Hegyvidéki Önkormányzatra bízta a Normafa kezelését és rehabilitációját. Azt, hogy pontosan mi történjen a környék rendezése során, egy sokrétű, jelenleg is zajló környezetvédelmi vizsgálatsorozat – az Európai Unió szigorú szabályozásával összhangban lévő Natura 2000-es hatásvizsgálat, valamint több más, a kerület megbízásából végzett kutatás – alapján dolgozza ki az önkormányzat, a tervek megvalósításáról pedig az itt élők döntenek majd egy helyi népszavazáson. Ettől függetlenül, mivel a vagyonkezelés átvétele a napokban megtörtént, a terület fenntartásának feladatait a birtokbavételtől számítva el kell látnia az önkormányzatnak, ezért is hozta létre a képviselő-testület még februárban a Normafa Park Fenntartó és Üzemeltető Intézményt.
Az intézményalapításhoz kapcsolódóan arculati pályázatot írt ki az önkormányzat grafikusok, reklámügynökségek számára, hogy olyan emblémát és egyéb arculati elemeket tervezzenek, amelyeket az üzemeltető szervezet használni tud mindennapi működése során, illetve a Normafa kirándulóútjai mentén alkalmazni lehet majd az új útjelzőkön, tájékoztató táblákon, ezáltal is hozzájárulva a terület egységesebb megjelenéséhez.
A pályázatra tizenhatan jelentkeztek, közülük tizenketten nyújtottak be az előírásoknak megfelelő, érvényes ajánlatot. Közülük a bírálóbizottság – amelynek Balla Dóra, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tervezőgrafikai Tanszékének vezetője, Blaskó Nikoletta, az ACG Reklámügynökség igazgatója, a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének alelnöke, valamint Szabó Krisztina, a Hegyvidéki Önkormányzat kommunikációs vezetője volt a tagja – a közösen induló Csuport Andrea és Herr Ágnes két pályázata közül az egyiknek ítélte oda az első helyezést. Második lett a Café Design Kft., míg a harmadik helyre Marcell Tamás munkáját rangsorolták.
„Dinamikus, természetközpontú arculatot igyekeztünk tervezni” – nyilatkozta lapunknak a nyertes páros egyik tagja, a Hegyvidéken élő Herr Ágnes. Mint mondta, a Normafa emblémájaként vonal alapú, úgynevezett „line craft” stílusban olyan famotívumot alkottak, amit könnyen felismerhetnek a látogatók. Pályaművükben a Normafa-logóhoz egy sokelemű ikonrendszert kapcsoltak annak érdekében, hogy a buszmegállótól a tanösvényen át a tűzrakó helyig a terület különféle funkcióinak jelölésére egységes stílusú jelzéseket lehessen használni.
Az alkotótárs, Csuport Andrea szerint ornamentikus, lágy és kanyargó formák jellemzik munkájukat. A tervek kidolgozása során eredetileg a Normafa szóból indultak ki, ám végül olyan megoldás született, ami nemcsak a környék névadó fáját, hanem a területet behálózó, sűrű, elágazásokkal teli turistaútrendszerét is szimbolizálja. Az arculatterv minden elemét úgy tervezték, hogy minél inkább illeszkedni tudjon a természeti környezetbe – például az erdei információs táblák alapjaként is egy fából készült hasábot képzeltek el.Termeszetkozpontu_arculat_a_Normafaparknak2Veress Tamás, a Café Design vezető tervezője logótervében egy hagyománytisztelő, részletgazdag tájképet mutatott be, amelyen egy pad, belógó lombok, valamint a háttérben a hegyvonulatok láthatók. A képet a négy évszaknak megfelelően négy verzióban készítette el, így lehetőséget teremtve az embléma variálhatóságára. „A tájképpel a hely nyugalmát kívántam visszaadni” – mondta a Hegyvidéken élő grafikus, aki maga is gyakran jár kikapcsolódni a Normafához.Termeszetkozpontu_arculat_a_Normafaparknak1Marcell Tamás kerületi lakosként szintén rendszeresen fut, sétál a Normafánál, ezért is érezte magát érintettnek a pályázat elolvasásakor. „Az arculati koncepció kidolgozásakor a Normafa eszmeiségét, történelmi rétegződését és természeti sajátosságait szimbolizáló bükkfa, valamint a bükkfalevél formai jellegzetességei jelentették az alapot” – magyarázta. Hozzátette: ez a motívum jelentette a kiindulási pontot a további alkalmazások, felhasználási lehetőségek tervezésekor is, a logótól kezdve egészen az információs irányítórendszerekig.

z.

 

Az első három helyezett pályamunka hamarosan megtekinthető lesz a www.hegyvidek.hu honlapról is elérhető www.normafa.info weblapon, ahol az érdeklődők további információkat olvashatnak a Normafa rehabilitációjáról.