Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Operarendezo_kapta_a_MOME-dijat

Operarendező kapta a MOME díját

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem saját díjával tüntette ki a kortárs magyar operajátszás és oktatás kiemelkedő alakját, Kovalik Balázst. A társművészetek iránt nyitott, kísérletező kedvű rendezőre példaként tekint a hegyvidéki felsőoktatási intézmény.

A Moholy-Nagy Díjat 2006-ban alapította a vizuális művészeti képzést folytató Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), amely ebben az időben vette fel a világhírű magyar alkotó nevét. Az elismerést minden évben olyanoknak adják át, akiknek alkotói tevékenysége az egyetemével azonos értékeken, mindenekelőtt az integratív gondolkodáson, a szellemi innováción és a művészeti műfajok közötti átjáráson alapszik. A korábbi évek díjazottjai között találjuk Dieter Rams és Stefan Lengyel formatervezőket, Hattula Moholy-Nagy színészt, művészeti írót, Rubik Ernő építészt, feltalálót, Hannes Böhringer művészetfilozófust vagy Gőz László zeneművészt, a Budapest Music Center alapító igazgatóját.
A Moholy-Nagy Díjat ezúttal Kovalik Balázs operarendező, Magyarország érdemes művésze, a kortárs magyar operajátszás és -oktatás meghatározó alakja kapta. Kovalik Balázs tizenöt éves kora óta részese és immár több évtizede iránymutatója a magyar színházi életnek. Pályája a Pinceszínházból indult, majd a Magyar Állami Operaházon, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémián keresztül a müncheni August Everding Bajor Színházi Akadémiáig ívelt, ahol 2012-től a zenei színházi és opera mesterképzés vezetője. Amellett, hogy hazai és német nyelvterületen is elismert és kedvelt rendező, aki a többi között München, Bonn, Berlin, Hannover, Braunschweig, Nürnberg, Lipcse színpadaira állított darabokat, a kétezres évek magyar kulturális életére a Budapesti Őszi Fesztivál megújítójaként, majd a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatójaként gyakorolt tagadhatatlan hatást.
Tevékenysége, életműve azt igazolja, hogy a magyar művészeti szakma elválaszthatatlan része az európai hagyományoknak és közösségnek, amelyben mindig kiemelt hely jut az egyéni hangú, innovatív alkotóknak. Kísérletező, a társművészetek iránt nyitott és befogadó rendező, egyetemi oktatóként az opera, a zenés színház megújításának kutatója – méltatta Kovalik Balázs munkásságát a MOME, amely „az európai szemléletmód, a műfaji határokon túlmutató, integráló, minőségalapú alkotás magyarországi szellemi műhelyeként” példaként tekint a művészre.
A díjátadó ünnepségen Kovalik Balázs életútját Kovács Dániel művészettörténész, míg az elismerés odaítélésének indoklását Barcza Dániel, az egyetem Design Intézetének igazgatója ismertette, ezt követte Zsótér Sándor, a rendező pályatársának laudációja. A Moholy-Nagy Díjat Fülöp József rektor adta át a művésznek.
Az est fő programjaként az operarendező tartott előadást. Képekkel, videókkal illusztrálva bemutatta néhány hazai és külföldi munkáját, valamint Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című művén keresztül érzékeltette, milyen izgalmas kölcsönhatásban van egymással az opera szövege és zenéje.
„Az előadás lényege a kommunikáció” – jelentette ki Kovalik Balázs, aki szerint egy darabbal kapcsolatban az a legfontosabb, amit el lehet vele mondani. Úgy vélte: az embereknek évszázadok óta igényük van a közösen megélt katarzis élményére. Ezt érezhetik, amikor együtt nézik kivetítőkön a futball-világbajnokság közvetítéseit, és ilyen élményt adhat akár egy jól sikerült operaelőadás is.
A rendező ironikusan a tibeti homokművészethez hasonlította munkáját, hiszen egy-egy előadás megvalósításán hónapokig dolgozik a kollégáival, aztán lehet, hogy a produkciót néhány alkalom után soha többé nem tűzik műsorra. Kovalik Balázs számára azonban a fő kérdés, hogy meg tudja-e teremteni azokat a pillanatokat, amelyek elgondolkodtatnak, és képesek valamilyen nyomot hagyni a közönségben.

sz.