Kezdodhet_a_Szell_Kalman_ter_atalakitasa

Kezdődhet a Széll Kálmán tér átalakítása

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Széll Kálmán tér teljes körű átépítésének és felújításának kivitelezésére a fővárosi önkormányzat kiemelt beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ. A munkálatok a nyáron kezdődnek, az ígéretek szerint az építkezés alatt nem várható jelentősebb forgalomkorlátozás.

Az előző városvezetés éveken át halogatta a Széll Kálmán – korábban Moszkva – tér egyre inkább égetővé váló rendezését, az immár tarthatatlan állapotok megoldására így egészen 2011-ig kellett várni. Ekkor kezdte meg a Budapesti Közlekedési Központ a közlekedési csomópont fejlesztésével kapcsolatos előkészületeket.
Mára elkészültek az építészeti, valamint a közlekedési tervek, el is fogadták ezeket, sikerült beszerezni a szükséges engedélyeket, valamint előteremteni a beruházás anyagi hátterét. Kormányzati támogatással közel 5,2 milliárd forint áll rendelkezésre a felújításhoz. Január végén kiírták a nyílt közbeszerzési eljárást a kivitelezésre, ami azt jelenti, hogy a Széll Kálmán tér megújítása végre rövidesen valósággá válik. A munkálatok a nyár első heteiben kezdődhetnek el, a befejezés várható időpontja 2015 második fele.
Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. tervei alapján – a közlekedési tervet a Főmterv Zrt. készítette – megvalósuló átépítés egyaránt érinti a tér közlekedési és városképi arculatát. A cél a tömegközlekedés igényeit mindenben kiszolgáló, könnyen áttekinthető, humanizált találkozási pont létrehozása. Ennek érdekében megtörténik a régen várt „nagytakarítás”, eltűnnek a felesleges és esztétikailag kifogásolható utcabútorok, a „gombák”, a régi telefonfülkék, a metróállomás oldalszárnya, a bódésor, valamint a hosszú ideje nem használt villamos-hurokvágány.
Új zöldfelületekkel, valamint látványos szökőkútrendszerrel gazdagodik a terület, amelyet – az idősekre, a babakocsis anyukákra és a mozgásukban korlátozottakra gondolva – teljes egészében akadálymentessé tesznek, így a járatok elérése is egyszerűbbé válik. A Várfok utcai autóbusz-megállókat mozgólépcsőn és lifttel is el lehet majd érni, a teret átszelő, évtizedek alatt kialakult és rögzült láthatatlan gyalogosútvonalakat fénycsíkokkal jelölik. A villamosalagút fölött kávézó épül.
A gyengén látókat a szabálytalan geometrikus hálót formáló burkolatba illesztett vezetősávok segítik. Szintén a kényelmet szolgálja az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók összhangba hozása – kevesebbet kell átszálláskor gyalogolni – és átépítése, ami része az uniós támogatással megvalósuló budai fonódó villamoshálózat kialakításának.
A hegyvidékiek számára különösen fontos, hogy elkészül a fogaskerekű végállomása, ezzel lehetőség nyílik a vonal régen várt meghosszabbítására a Normafa és a Széll Kálmán tér között. A Vérmező utcai rézsű tövében a gyalogosoktól elkülönített kerékpárút és MOL Bubi (kerékpárkölcsönző) állomás létesül.
Az ígéretek szerint a kivitelezés során ügyelnek a tömegközlekedés, a gyalogos- és a gépkocsiforgalom fenntartására. Ideiglenes korlátozásokra, persze, számítani kell, és a munkavégzés miatt egyes megállókat is áthelyezhetnek – a változásokról időben tájékoztatják az utasokat. Ezzel együtt is számítani kell a közlekedési idő megnövekedésére, amihez az építtetők az utasok, autósok türelmét kérik. A metró közlekedése a csúcsidőkben zavartalan lesz, ugyanakkor hétvégenként, valamint az éjszakai órákban előfordulhat, hogy a szerelvények nem állnak meg a Széll Kálmán téren.

mm.