Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Szakmai_felkeszultseg_es_empatia

Szakmai felkészültség és empátia

A Hegyvidéki Polgárok Szolgálatáért Érdemérmet vehette át Pokorni Zoltán polgármestertől Nóvé Katalin, a Gazdasági Ellátó Szolgálat igazgatója. Az intézményvezető több mint húsz esztendeje dolgozik a kerületben, tíz éven át irányította az önkormányzati ingatlanok kezelésére létrehozott Hágó Kft.-t, 2005 óta pedig a GESZ vezetőjeként tesz sokat annak érdekében, hogy a kerületi intézmények kiegyensúlyozottan működhessenek.

A Hegyvidéki Önkormányzat legnagyobb intézménye a Gazdasági Ellátó Szolgálat, ennek ellenére kevesen tudják a kerületben, pontosan mi a feladata ennek a szervezetnek. Bemutatná a tevékenységüket?

– Az önkormányzati intézmények, így a bölcsődék, óvodák, gondozási központok, továbbá a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ, a Fejlesztő Napközi Otthon, a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria, a Hegyvidék Lapkiadó, valamint nem régóta a Normafa Park Fenntartó és Üzemeltető Intézmény pénzügyi, ­számviteli, gazdasági, munkaügyi és illetmény-számfejtési feladatait végezzük el, beleértve a könyvvezetési és beszámolási kötelezettségeket is. Az egészségügyi alapellátás – Védőnői Szolgálat, Ifjúság-egészségügyi Szolgálat, Otthoni Szakápolási Szolgálat – szervezése, működtetése szintén hozzánk tartozik, emellett a többségi önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok üzemeltetése is a tevékenységünk részét képezi. Ugyancsak mi foglalkozunk 2013 januárja óta az állami intézményfenntartó irányítása alá kerülő kilenc iskola, valamint a Nevelési Tanácsadó önkormányzati tulajdonban lévő ingó és ingatlanvagyonának működtetésével, a technikai személyzet biztosításával.

Nehéz volt megbirkózni az iskolák működtetésének bonyolult feladatával?

– Nemcsak az iskolákban, hanem a mi életünkben is komoly változást hozott a fenntartás államosítása. A GESZ által átvett feladat súlyát jellemzi, hogy míg korábban hatvan fővel működött az intézményünk, addig az iskolák technikai személyzetének átvételét követően százhatvan fősre duzzadt az állomány. Nem volt könnyű feladat az átállás, de az iskolagazda-csoport létrehozásával, továbbá az igazgatókkal való szoros együttműködés révén sikerült megőrizni az iskolák működésének zavartalanságát. Az iskolaigazgatók tapasztalatainak kiaknázását kulcsfontosságúnak tartom, hiszen ezek a vezetők, akik „régi motorosnak” számítanak a szakmájukban, azonnal felismerik a problémákat és a megoldási lehetőségeket.

Egyre szerteágazóbb a GESZ tevékenysége. Hogyan képes ennyiféle szakmai területet átlátni vezetőként?

– Igyekszem jó szakemberekkel körülvenni magam, és megbecsülni őket. Nélkülük az én munkám sem lehetne eredményes – így ők is magukénak érezhetik a Hegyvidéki Polgárok Szolgálatáért Érdemérmet, amit a napokban vehettem át a polgármestertől. Ami a szakmai jártasságomat illeti: közgazdászként természetesen nem állnak messze tőlem a gazdasági kérdések, de az intézmények, ingatlanok működtetésében is bőven van gyakorlatom. Első munkahelyem az óbudai ingatlankezelő vállalat utódja, a Celer Kft. volt, onnan egy társasházkezeléssel foglalkozó vállalkozáshoz kerültem. 1993-ban lettem gazdasági vezető az I–XII. kerületi IKV-ból akkoriban levált hegyvidéki Hágó Kft.-nél. A társasházak és a kerületi tulajdonú épületek kezelésére létrehozott önkormányzati társaság gazdálkodását az alapoktól kellett felépítenem – amikor idekerültem, még bankszámlája sem volt a cégnek. 1994-ben kontrolleri feladatokat kaptam, majd még ugyanabban az évben, dr. Rubovszky László távozása után, rám bízták az ügyvezetést. Megbízott, majd kinevezett ügyvezetőként 2004 végéig irányítottam a társaságot, amikor jelentős átalakulás történt: a Hágó Kft. elsősorban a társasházkezelésre szakosodott, míg az újonnan létrehozott GESZ, amelynek vezetésével megbíztak, átvette az önkormányzati tulajdonban lévő bérlemények üzemeltetési feladatait.

Mennyiben különbözik a korábbi ügyvezetői és a jelenlegi intézményvezetői munkája?

– Egy ügyvezető sokkal szabadabban dönthet, mint bármelyik intézményvezető, akinek a kezét alaposan megkötik a törvények, rendeletek, számviteli kötelezettségek szigorú, rendkívül bonyolult és folyamatosan változó szabályai. Ezzel együtt a kezdetek óta kiváló szakmai kihívást jelent számomra az intézményvezetői munka, ami a pénzügyi, számviteli felkészültség mellett komoly empátiát kíván az embertől. Úgy érzem, hogy az igazgatói tevékenységem során az emberi tényezők legalább annyira fontosak, mint a szakmai ismeretek. Nagyon lényeges ugyanis, hogy elfogadjanak a kollégák, és azt érezzék: nemcsak „okoskodok”, hanem a javaslataimmal segíteni is tudom a munkájukat.

Mesélne arról, hogyan került a Hegyvidékre?

– Berettyóújfalun születtem, Hajdúszoboszlón jártam középiskolába. Érettségi után költöztem Budapestre, ahol munka mellett végeztem el a közgazdászképzést. A hegyvidéki feladataim miatt költöztem a családommal ide, a kerületbe; néhány évig az Alkotás utcában laktunk, aztán egy Márvány utcai házban kötöttünk ki, egysaroknyira a munkahelyemtől. Az irodám helye húsz éve változatlan, még a szobám is ugyanaz 1994 óta. Emiatt a környékbeliek is nagyon jól ismernek, amit nem bánok, mert szeretem őket. Remélem, hogy ez kölcsönös.

KD