Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Az_orok_no

Az örök nő

A Magyar Fotóművészek Szövetsége Senior Alkotócsoportja legújabb tárlatának, Az örök nő című vándorkiállításnak ad otthont a Jókai Klub. A fotográfiák különböző szemszögből mutatják be az ezerarcú nőt, kinek fájdalmas, vagy örömteli létezését az a kulturális közeg határozza meg, amibe született.

A parton lengén öltözött nő rohan a hullámzó tenger felé, hogy lehűtse tikkasztó hőségtől megizzadt testét. A muszlim lány csadorban sétál a fal mellett. A korát lehetetlen megállapítani, khimár fedi az arcát. Fekete kalapban, napszemüveg mögül vizslat valamit a színes bőrű nő. Women are Persons… (A nők emberek) feliratú könyvre támaszkodik a másik, aki reménytelenül néz maga elé. A díva a színpadon fürdik a reflektorfényben; nem messze tőle idős asszony igazítja hiún a kendőjét. A kislány huncutul és ártatlanul mosolyog a kamerába. A felnőtt Enikő már minden ruháját ledobta: az erotikus pózt az optika alakítja művészi akttá.
Érdekes párosítások, furcsa pillanatok. A Jókai Klubban kiállított képek a nagybetűs nőt hivatottak megmutatni; azt, hogy mit jelent a gyengébbik nemhez tartozni a szabad Európában, vagy éppen a szinte fanatikusan vallásos iszlám országokban. A szemlélődő az elkapott mozdulatok rabjává válik, a fiatalság és az időskor közti különbségek elhalványulnak, helyüket az „örök most” veszi át.
A Magyar Fotóművészek Szövetségének Senior Alkotócsoportja közel tizenöt éve kapja lencsevégre az aktuális társadalmi problémákat. A tagok több kitüntetést tudhatnak a magukénak a Balogh Rudolf-díjtól az életműdíjakon át a Prima Primissima-díjig.
„A fotográfiának az a sajátossága, hogy megörökíti a pillanatot, ami egy pillanattal előbb még nem volt, és egy pillanat múlva már nem lesz. Szerencse, jó szem, gyors elhatározás kell ehhez” – magyarázta a megnyitón Chochol Károly fotóművész, aki nem ismeretlen a hegyvidéki közönség előtt: a Tájképek és az 56 kép című tárlatával mutatkozott be nálunk.
Az alkotó az egyik fotója kapcsán, amelyen két vidám ázsiai nő támaszkodik a kerékpárjára, elmondta, hogy Kínában az számított partiképes fiatalembernek, akinek volt varrógépe és biciklije. „Ezért készítettem ezt a képet. Ott ez volt a nyugodt családi élet alapja” – tette hozzá.
Minden kiállított fotográfia más-más keretbe foglalt történetet jelenít meg. A modell pedig – akarva-akaratlanul – tovább szövi az örökké rejtélyes teremtmény meséjét: az ezerarcú nő históriáját.

BM

A különleges kiállítás május 31-ig marad a Hegyvidéken, júniustól pedig a balatonalmádi közönség csodálhatja meg Az örök nőt.