Vitazik_a_vilag_ifjusaga

Vitázik a világ ifjúsága

A Goethe Intézet német nyelvű vitaversenye idei, iskolák közötti fordulójának a Tamási Áron gimnázium adott otthont. A komoly témákat boncolgató retorikai harcban Pőcze Júliának, a Tamási tanulójának sikerült meggyőznie a zsűrit, így érte szurkolhatunk majd a következő országos selejtezőkörben.

A „Jugend debattiert international”, azaz „Vitázik a világ ifjúsága” országos és nemzetközi verseny célja, hogy a fiatalok meggyőzően és megalapozottan tudják képviselni véleményüket német nyelven. „Igyekszünk aktuális, releváns társadalmi, politikai, főként emberi jogokat érintő témákat választani. A vita a demokrácia egyik eszköze. A verseny által nemcsak a fiatalok világlátása, hanem a némettudásuk is gazdagodik” – mondta el lapunknak Salakta Tünde, a projekt magyarországi koordinátora.
A pró és kontra harc idei, iskolák közötti válogatóján a hegyvidéki Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium, a pécsi Valéria Koch Iskolacentrum, a bajai Magyarországi Németek Oktatási Központja, valamint az ELTE Trefort Ágoston Gimnázium diákjai mérték össze retorikai tudásukat. A nívós vetélkedőn a Budapesti Német Önkormányzat képviseletében Wolfart-Stang Mária, az oktatási bizottság elnöke és a Svábhegyi Hagyományőrző Egyesület alelnöke, Gaál Tímea is megjelent.
„Diákjaink szívesen vesznek részt ezen a megméretésen. Mindazon túl, hogy a nyelvet gyakorolhatják, a vitakultúrájuk is fejlődik” – jelentette ki Meskó Gyula, a Tamási igazgatóhelyettese.
Csökkentsék Magyarországon a választójog korhatárát tizenhat évre? Legyen-e törvény arra, hogy a szórakozóhelyeken nők és férfiak ugyanannyit fizessenek a belépőjegyért? Még magyar nyelven is komoly kihívást jelent érveket felsorakoztatni e vitakérdések mellett és ellen.
„Ahhoz, hogy valaki szavazhasson, tisztában kell lennie az alapvető politikai fogalmakkal. A vetélkedő előtt készítettünk egy felmérést, és sokan nem tudták megmondani, mi az államfő feladata, jogköre. A legnagyobb probléma az, hogy egy fiatalkorú még a történelemórán sem kapja meg azokat az információkat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy dönteni tudjon, teszem azt, liberális vagy konzervatív pártra szavazzon. A francia felvilágosodásról is csak a gimnázium utolsó évfolyamain tanulunk” – érvelt a Tamási iskola versenyzője, Marci, akit ellenfelei azzal próbáltak a sarokba szorítani, hogy a tizenhat éves fiataloknak is lehet önálló véleményük, illetve a propaganda és a demagógia ugyanúgy befolyásolhatja őket, mint a felnőtteket.
„Idegen nyelven vitatkozni nem könnyű feladat, de úgy gondolom, nagyon jól felkészítettek minket” – vélte a tamásis Pőcze Júlia, akinek sikerült a legjobb 16 közé jutnia, így ott lehet az április 11-i országos kvalifikációs fordulóban.

B. M.