Tanuljunk tanulni!

Egy újabb nagyszabású, az egész nevelési évet átívelő módszertani továbbképzést indított az önkormányzat oktatási és közművelődési irodája a hegyvidéki óvodapedagógusok számára. A program kiemelt célja a gyerekek konstruktív gondolkodásának fejlesztése.
A tizenöt alkalomból álló továbbképzés keretében az önkormányzat tizenhárom óvodájában tartanak gyakorlati foglalkozásokat egy-egy alkalommal. A tapasztalatokat jövő májusban összegzik közösen. A gyakorlati képzésre való felkészítés céljából a közelmúltban tartott előadást a program vezetője, Csendes Éva tanár és tréner.
A felkészítő előadás első felében a változó munkaerő-piaci igényekről esett szó, arról, hogy a 21. században egyre inkább az önálló tevékenységet folytató, élethosszig tanuló, belső motivációval rendelkező és önmagukat menedzselő emberekre lesz szükség, akik innovatívak, ugyanakkor alkalmazkodni is képesek. Emiatt az előadó szerint az oktatás jövőjét is érintő három legfontosabb kérdés manapság: hogyan tanuljunk, hogyan gondolkodjunk, valamint hogyan alakítsuk önállóan a saját sorsunkat?
Csendes Éva elmondta, hogy az intelligencia, azaz a tanulásra való képesség fejleszthető, mindenekelőtt fizikai aktivitással, valamint agytornával. Külön kiemelte az érzelmi és a társas intelligencia jelentőségét, amiket készségszinten lehet fejleszteni.
A problémamegoldó, a kreatív és a kritikai gondolkodásmód kibontakoztatására egyszerűen alkalmazható módszereket mutatott be a tréner. Mint mondta, a gyerekek fantáziájának beindítására kiváló például a „mire jó?” elnevezésű játék, amikor különböző használati tárgyak – akár egy ceruza, vagy gemkapocs – nem rendeltetésszerű felhasználási módjaira lehet ötleteket adni. Ha valaki kreatív ötletekkel áll elő, ezeket a többiek továbbgondolják, így elindul egy folyamat a csoporton belül. A tanár szerint erre alapozva tudja fejleszteni a készségeket és a gondolkodást a többi között a sakk, a sokak által ismert MindLab iskolai módszertan vagy az úgynevezett „4.4-es”, társas táblajátékokat alkalmazó program, amelyből a következő hónapokban számos gyakorlati példát láthatnak majd a hegyvidéki óvodapedagógusok.

z.