Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Bolgarok_szakmai_tapasztalatszerzese_az_ovodakban

Bolgárok szakmai tapasztalatszerzése a hegyvidéki óvodákban

Harmadik alkalommal látogattak bolgár pedagógusok a Hegyvidékre, hogy szakmai tapasztalatokat gyűjtsenek a kerületi intézményekben. A Szófiából, valamint öt másik településről érkező szakemberek ezúttal a KIMBI, a Mackós és a Városmajori Óvoda életébe nyerhettek betekintést.
A Városmajori Óvoda hétköznapjait egy konferencia keretében is megismerhették a vendégek. Bálint Beáta óvodavezető előadásában elmondta, hogy pedagógiai programjuk hangsúlyos eleme az egészséges és környezettudatos életmódra nevelés, továbbá a néphagyományőrzés. Óvodájuk, valamint a Kós Károly Általános Iskola és a Városmajori Gimnázium szeptember óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mintatagozataként működik, egy Kodály-módszerre épülő, megújult zenei nevelési programot alkalmaznak az óvodai nagycsoporttól az érettségiig. Különleges foglalkozásaik iránt már most jelentős szakmai érdeklődés mutatkozik, óráikra legutóbb Skóciából érkeztek vendégek.
A kerületi, illetve a hazai óvodák általános pedagógiai célkitűzéseiről Gilicze Zoltán, a polgármesteri hivatal oktatási és közművelődési irodájának vezetője, a bolgár–magyar szakmai program magyarországi koordinátora, valamint Paszkoszné Kulcsár Andrea minisztériumi szakreferens beszélt a résztvevőknek. Gilicze Zoltán kitért arra, hogy a gyerekek képességei legjobban hétéves korig fejleszthetők, ezért óriási a jelentősége az óvodák tevékenységének. Ennek szellemében az idén továbbképzést indítottak a hegyvidéki pedagógusoknak a konstruktív gondolkodás fejlesztése érdekében, aminek a fő célja, hogy minél hatékonyabban ki tudják bontakoztatni a gyerekek kreativitását, jó képességeit.
Paszkoszné Kulcsár Andrea, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közoktatásért Felelős Államtitkárságának szakreferense kiemelte, hogy az óvodai nevelésnek fontos szerepe van a társadalmi helyzetből adódó egyéni hátrányok leküzdésében, ezért arra törekednek, hogy a gyerekek minél előbb bekerüljenek az intzéményekbe. A hároméves kortól kötelező óvodába járás jövő évi bevezetése érdekében az elmúlt négy esztendőben több mint nyolcezer új férőhelyet hoztak létre az országban.
„Világszerte komoly törekvés, hogy a közoktatáshoz mindenki egyenlő eséllyel férhessen hozzá” – hívta fel a figyelmet a konferencián Bulgária magyarországi nagykövete. Biszerka Beniseva szerint jelzésértékű, hogy az idei Nobel-békedíjat az indiai Kailash Satyarthi és a pakisztáni Malala Yousafzai kapta meg, akik azért küzdenek, hogy minden gyermeknek alanyi jogon járjon az oktatás.
A konferencián bolgár részről három oktatási szakember tartott előadást. Mila Mancseva, Szófia régió oktatási felügyelőségének vezetője azokat a pedagógiai módszereket mutatta be, amelyekkel már gyermekkorban megalapozható az élethosszig tartó tanulás igénye. Pleven régió felügyelőségének vezetője, Albena Toteva az írás, olvasás megszerettetését célzó kampányukat ismertette, míg Milena Petrova pleveni óvodaigazgató olyan játékokról mesélt, amelyek interaktívan, művészeti eszközök bevonásával fejlesztik a gyerekek kreativitását.
A Tengeri Akadémia 2020 elnevezésű, uniós határokon átívelő oktatásfejlesztési program keretében megtartott bolgár–magyar tudományos fórumot Peter Dulev, a konferencia szervezőbizottságának elnöke, valamint Maria Cankova, a DUNAV Dunamenti Önkormányzatok Társulásának ügyvezető igazgatója zárta. A szervezők reményüket fejezték ki, hogy a két ország szakemberei a következő években tovább folytathatják a jó gyakorlatok átadásán alapuló együttműködést.

d.