Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Elektromos_auto_varosuzemeltetesi_celokra

Elektromos autó városüzemeltetési célokra

Budapesten elsőként a Hegyvidéki Önkormányzat vásárolt elektromos autót városüzemeltetési célokra. A nulla károsanyag-kibocsátású gépkocsi egyebek közt a kátyúkat felmérő útellenőrök munkáját segíti majd.

Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára és dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a Jedlik Ányos Tervről, valamint a hazai elektromobilitásról, míg Pokorni Zoltán polgármester a Hegyvidék zöldprogramjáról nyújtott tájékoztatást az Európai Mobilitási Hét rendezvényeihez csatlakozó Magyar Elektromobilitás Napján. A Larus Rendezvényközpontban megtartott sajtótájékoztatón a polgármester mindenekelőtt arra hívta fel a figyelmet, hogy a XII. kerületben a zöld területek aránya duplája a bécsinek, és tízszerese a budapesti átlagnak.
„Ez egy olyan adottság, amit készen kaptunk, a mi dolgunk, hogy vigyázzunk rá, óvjuk – mondta Pokorni Zoltán, kiemelve, hogy az önkormányzat az utóbbi években 689 darab, összesen 1151 négyzetméter napelemet telepített az intézményeire, és ez a program tovább folytatódik. – Budapesten egyedülálló a MOM Kulturális Központ hűtő-fűtő rendszere, amely a szennyvíz hőjét használja fel, ahogyan az is újdonság, hogy nemrégiben száműztük a polgármesteri hivatalból a PET-palackokat, nem vásárolunk olyan italokat, amelyeket műanyag üvegbe töltöttek.”
A polgármester megnyugtatásképpen hozzátette, hogy az ügyfelek természetesen bevihetnek magukkal PET-palackos italokat a hivatalba, számukra továbbra is rendelkezésre állnak a már korábban kihelyezett szelektívhulladék-gyűjtők. A munkatársaknak megtiltani nem lehet, de az önkormányzat vezetősége kéri, hogy lehetőség szerint a ballonos vízadagolót használják a folyadékpótlásra. A 2011-ben indított Zöld Hegyvidék Program újabb lépése az elektromos autó vásárlása a Hegyvidék tisztább levegőjéért.
Dr. Fónagy János arról beszélt, hogy az Európai Mobilitási Hét alkalmat kínál az alternatív közlekedés, valamint a környezetvédelmi beruházások bemutatására. Budapesten is egyre több az ilyen fejlesztés, elég csak az 1-es villamos meghosszabbítására, a fonódó járat kialakítására, a 4-es metróra, a BUBI-ra, a P+R parkolók számának bővülésére vagy az egyre több és hálózatba szervezett kerékpárútra gondolni. Ennek a folyamatnak egy újabb állomása, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat elektromos autóval oldja meg az útellenőrzést.
Glattfelder Béla szerint eljött az elektromobilitás ideje, hiszen az Európai Unió és benne Magyarország egyre több pénzt kénytelen költeni a fosszilis energiahordozók importjára. Ezért fontos a dekarbonizáció, ezen belül a közlekedés átállítása a megújuló energiákra. A többi között erről szól a Jedlik Ányos Terv, amely a jogi és az adózási feltételek egyszerűsítésével is támogatja az elektromos autózás elterjedését.
A tervezett intézkedések között szerepel a buszsáv használatát is megengedő zöld rendszám bevezetése, az elektromos taxik, bérautók és buszok beszerzésének ösztönzése, valamint a töltőhálózat kiépítése. Ez utóbbi esetében fontos elem, hogy akár a nagyáruházak, éttermek, színházak is üzemeltethessenek elektromos töltőpontokat – sorolta az elképzeléseket az államtitkár. Mint mondta, a garázs tetején elhelyezett napelemes rendszer egy átlagos elektromos autó egész éves energiaigényét képes biztosítani. Mindezt Stekl László, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke azzal egészítette ki, hogy a vételárat is figyelembe véve a ma megvásárolható elektromos autók teljes fenntartási költsége alacsonyabb, mint a hagyományos járműveké.
A sajtótájékoztatót követően Gablini Gábor, a Nissan Gablini tulajdonosa átadta Pokorni Zoltánnak Budapest első városüzemeltetési célokra használt elektromos autóját, egy Nissan Leaf típusú, nulla károsanyag-kibocsátású gépkocsit. A járművet az önkormányzat munkatársai a kerület útjainak ellenőrzésére használják majd.

MM.