Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Bemutattak_a_Boszormenyi_ut_megujitasanak_terveit

Bemutatták a Böszörményi út megújításának terveit

A főváros megbízásából és a kerület együttműködésével teljes hosszában és szélességében megújulhat a Böszörményi út, valamint annak torkolata az Apor Vilmos térnél, ahol körforgalom tenné gördülékenyebbé a közlekedést. A tervek bemutatására a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lakossági fórumot szervezett a hegyvidéki polgármesteri hivatalban.

„A fővárosi közgyűlés tavaly döntött arról, hogy megújítja a Böszörményi utat. Az előkészítési munkák lebonyolításával a Budapesti Közlekedési Központot bízta meg” – ismertette a tervezési munka előzményeit Pokorni Zoltán polgármester, aki elmondta, hogy a Böszörményi úton korszerűbb, teherbíróbb sínpálya épülne, valamint csillapítanák az autóforgalmat.
A fejlesztést lehetőség szerint „faltól falig” végeznék el, ezért felvették a kapcsolatot az érintett társasházak egy részével annak érdekében, hogy az előkertjüket áthelyezhessék abba a sávba, ahol a fasor áll. A kerület még egyeztetés alatt álló javaslata alapján így egységesíteni tudnák a zöld felületet, valamint növelni a gyalogossétány szélességét. Pokorni Zoltán hangsúlyozta: előkertet csak abban az esetben helyeznének át, ha ahhoz a társasház hozzájárul, tehát nincs szó kisajátításról.
A BKK képviseletében jelen lévő Bátori Gábor projektmenedzser elmondta, problémát jelent, hogy elhasználódott a villamospálya, a peronok túlságosan keskenyek, a villamosok és a buszok nem közelíthetők meg akadálymentesen, a szükségesnél nagyobb a közlekedési felület, nem megfelelő a vízelvezetés, nem egységes az utcakép.
A Böszörményi út komplex felújításához és az Apor Vilmos téri körforgalom megvalósításához készített bírálati tervekben a szakemberek egy korszerű villamospálya kialakítására tettek javaslatot: ez bazaltbetonból készülne, a sínt pedig gumi szegélyezné, így lehetne minimalizálni a villamosok zaj- és rezgéskibocsátását. A jelenlegi, keskeny, mindössze 1,2 méteres peronok szélességét 2,5 méteresre növelnék, valamint taktilis burkolati jelekkel segítenék a vakok és gyengén látók közlekedését.
A gépjárművek a villamospályán haladhatnának, legfeljebb 30 km/órás sebességgel. A pálya mellett és a parkolósáv között biztonsági sávot alakítanának ki, ahol a kerékpárosok közlekedhetnének.
A gyalogosfelületek burkolatát, valamint az utcabútorokat egységesítenék. Fakivágást nem terveznek, viszont ötven új fát ültetnének, továbbá 3700 négyzetméteren megújítanák a zöld felületet. Közvilágítás-korszerűsítésre is sor kerülne, külön világítást kapnának a megállók.
A Böszörményi úti csomópontok is átépülnének, a Királyhágó téren például egymással szembe kerülnének a villamosmegállók – a Farkasrét felé tartó villamosok megállóját áthelyeznék a tér túlsó oldalára. A legjelentősebb csomóponti változás az Apor Vilmos téren várható: itt egy piskóta alakú körforgalmi rendszer épülne, amelyen – némileg szokatlan, de nem minta nélküli módon – a villamospályát is átvezetnék. Az autósokat sárgán villogó lámpa figyelmeztetné arra, hogy a körforgalomban villamosok is áthaladhatnak.
A lakossági fórumon felszólalók jelentős része az előkertek áthelyezésével kapcsolatos tervekről mondott véleményt. Volt, aki ellenezte ezt, néhányan pedig félelmüknek adtak hangot, mondván, ha közvetlenül a társasházak előtt alakítanak majd ki egy új, széles sétányt, akkor a jelenlegi üzletek helyén az utcára is kitelepülő szórakozóhelyek jelennének meg, ezek miatt pedig nem lesz nyugalma az itt élőknek.
Pokorni Zoltán megismételte, hogy az önkormányzat nem tervez kisajátítást, így a társasház tulajdonában álló, a folyamatban lévő egyeztetések által érintett előkertet csak akkor helyezik át, ha azzal a tulajdonostársak többsége egyetért. Egy üzlet funkcióváltásához is a társasház engedélye szükséges, ezért nem kell félniük a lakóknak attól, hogy házukban az akaratuk ellenére nem kívánt tevékenységet végző vállalkozások jelennek meg. A polgármester hozzátette: amennyiben az önkormányzat megállapodást tud kötni a társasházakkal a birtokukban lévő közforgalmú területek használatára, úgy a későbbiekben természetesen a fenntartási feladatokat is átvállalja.
A fórumon több lakó amiatt aggódott, hogy az átépítést követően nehezebb lesz parkolni a már most is zsúfolt Böszörményi úton. A BKK munkatársainak válaszából kiderült, hogy a parkolóhelyek száma nagyságrendileg nem változik, csak a járdákkal egybeépülő, egységes busz- és villamosmegállók meghosszabbítása, valamint a Beethoven utcánál egy új gyalogátkelő kialakítása miatt kell majd várhatóan néhány parkolóhelyet megszüntetni. Ugyanakkor az Apor Vilmos térnél, a Pilsudski-emléktábla előtti szakaszon új parkolóhelyeket jelölnek ki.

z.