Aki_mer_mosolyogni_a_diakjaira

Aki mer mosolyogni a diákjaira

Borbély Judit fiatalos és sportos megjelenésű, ránézésre senki nem állítaná róla, hogy huszonhat éve a pályán van. Matematika, népművelés és magyar szakos tanár, huszonnégy esztendeje dolgozik a Kós Károly általános iskolában, amely immár a Városmajori Gimnázium tagintézménye. A gyermekek harmonikus személyiségformálásában hosszú időn át végzett kiemelkedő pedagógiai munkája elismeréseként az idén Németh László-díjat vehetett át.

Fiatal pedagógusként hogyan sikerül fenntartania a tanulók fegyelmét és figyelmét?

– Kezdő tanár koromban egy tapasztaltabb kolléga azt tanácsolta, hogy az első tanórákon ne mosolyogjak, mert a diákokkal az elején meg kell értetni, mik a szerepek az osztályteremben. Nem kellett hosszú ideig követnem ezt a tanácsot. Nincs külön módszerem a tanulók megnyerésére, motiválására, egyszerűen csak figyelemmel, szeretettel fordulok feléjük, szakmailag felkészülök az órákra. Ezt a gyerekek is tisztelik, és igenis, merek rájuk mosolyogni. A differenciált követelményrendszernek köszönhetően a jó képességű diákok látványosabb kitűnő eredményei mellett a leggyengébb tanulókba is igyekszem átplántálni a tantárgy szeretetét. Iskolánkban a két tanulói csoport megoszlása megközelítőleg hatvan–negyven százalék.

Mit érzett, amikor megtudta, hogy kitüntetést kap?

– Váratlanul ért, csak néhány nappal a díjátadás előtt értesültem róla. Korábban is elismerték már a munkámat, Kós-emlékplakettet, Arany Katedra-díjat, Bolyai tanári fődíjat vehettem át az iskolában. Most nekem és a többi díjazottnak a pedagógusnapon, ünnepélyes körülmények között, a miniszter úr és az államtitkár asszony nyújtotta át a kitüntetést.

Nem rémíti meg tanítványait a matematika?

– Nem tapasztalom, de aki nem kedveli a matekot, az szereti a magyart... A tanórákon kívül pedig én vagyok a táborfelelős. Sok száz diákkal táboroztunk az elmúlt években itthon és külföldön egyaránt, együtt sportolok velük. Télen síelünk, nyáron evezőstáborba, kerékpártúrára megyünk.

Osváth Emese, a Kós Károly Ének-zene Emeltszintű Általános Iskola tagintézmény-vezetője is dicsérte Borbély Juditot:

– Diákjai eredményesen szerepelnek a különböző tantárgyi versenyeken. Az évek során többen döntőbe jutottak a Zrínyi Ilona matematikaversenyen, az általa felkészített csapat Amfiteátrum kupát nyert, a Bolyai matematika csapatversenyen több csapata is a kerületi élmezőnyben végzett. Magyartanárként is szép szakmai sikereket ér el tanulóival: Bolyai magyar verseny országos döntője, Simonyi Zsigmond helyesírási verseny fővárosi fordulója, Radnóti Miklós versmondó verseny, meseíró pályázat, hogy csak néhányat soroljak. Megértő, együtt érző kolléga, mindig készen arra, hogy segítsen.

B. A.

 

Tehetséggondozás az iskolában

Osváth Emese, a Kós Károly iskola tagintézmény-vezetője a náluk zajló tehetséggondozásról is beszélt, amelynek aktív résztvevője a most díjazott Borbély Judit is: „Hosszú időn keresztül az iskola elsődleges profilja a zenei tehetségek fejlesztése volt. Több mint tíz éve már ehhez társul a természettudományos szaktárgyakban való jártasság fejlesztése is. Zenetanáraink munkájának és a Kodály Intézettel kötött megállapodásnak akkora a sikere, hogy eredményeinket szeretnék beépíteni az országos zenei oktatásba. A matematika, fizika, kémia oktatására is hangsúlyt helyezünk a szakköri munkák során. Az iskola a kerületi szervezője az országos természettudományos és magyar nyelvi, népdaléneklési, versmondó versenyeknek. A „Határtalanul” című pályázat keretében a Kós 7. évfolyamosaival a történelmi Felvidék magyar kultúrában gazdag településeit kerestük fel. A tapasztalatokról témanapokat tartottunk, igényes dokumentációt, kép- és videoanyagot készítettünk. Diákjaink szép eredményeket érnek el nemcsak a versenyeken, de a középiskolai felvételin is. A zeneibe járók jók matematikából is, és a többiek is szeretnek énekelni, táncolni, bábszínházat játszani. A szülőkkel való kitűnő kapcsolatot példázza, hogy ők és a tanárok közös színjátszó kört alakítottak az iskolában.”