Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Tanulni_egymastol

Tanulni egymástól

„A Budapesti Német Iskola egyidős az új magyar demokráciával, hiszen a magyarországi rendszerváltozás idején alakult meg, egyúttal jó példája a német–magyar együttműködésnek és annak a kívánságnak is, hogy ez az együttműködés tovább éljen” – hangsúlyozta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a Budapesti Német Iskola – Thomas Mann Gimnázium fennállásának huszonötödik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen.
A miniszter az MTI tudósítása szerint megemlítette, hogy sok másik, a huszonöt évvel ezelőtti „alapítási láz” idején létrejött intézmény azóta megszűnt, a Budapesti Német Iskola azonban nemcsak fennmaradt, hanem bővült is, és maradt az a kívánság, hogy „németeknek és magyaroknak közös dolgaik legyenek”. Ennek az együttműködésnek a gyümölcse az Andrássy Gyula Budapesti Német Nyelvű Egyetem, több német–magyar fórum, az egyik legújabb pedig az ifjúsági csereprogramokat támogató Német–Magyar Ifjúsági Társaság.
A Budapesti Német Iskola a kultúrák találkozásának iskolája – hangsúlyozta Balog Zoltán, aki úgy véli, „a találkozás változásra való készség, és arra való készség, hogy tanuljunk egymástól, javítsunk magunkon”. Ahogy egy iskolai közösségben szükséges egymástól tanulni, úgy kell lennie a nagypolitikában is – tette hozzá.
Lieselore Cyrus, Németország budapesti nagykövete felidézte, hogy az intézmény még Kelet- és Nyugat-Németország hivatalos újraegyesítése előtt, az első közép-európai német iskolaként alakult meg, a vasfüggöny leomlását követően. Magyar, német és más nemzetiségű gyerekek együtt tanulnak, és egymás kulturális hátterét is megismerik, mindezt éppen „egy Európa szívében fekvő országban, Magyarországon, ahol sok száz éves múltja van a kulturális találkozásoknak, amit az is tanúsít, hogy az országban tizenhárom törvényileg elismert nemzeti és etnikai kisebbség honos”.
Az általános iskolai és gimnáziumi oktatást nyújtó oktatási tanintézmény a Németországon kívül működő német iskolák több mint 140 intézményt számláló hálózatának tagja, s ennek keretében a két kultúrát integráló, közös német–magyar iskolaként működik. Fontosnak tartja a két ország társadalmának, kultúrájának és nyelvének kölcsönös megismertetését és a német nyelv népszerűsítését. A születésnapi ünnepségen Thomas Mahrenholtz igazgató bejelentette: az iskola jelenlegi diáklétszáma 500-ról a következő négy évben 800-ra emelkedhet.

k.