Tukor_modszer_es_kutyas_terapia

Tükör Módszer és kutyás terápia

Látványos programra hívta a Fekete István iskola diákjait és a Fejlesztő Napközi Otthon lakóit a Tükör Módszer Bemutató Csoport. A zenés koreográfiára megkomponált gyakorlatok a kutya és az ember harmonikus viszonyát mutatták be. A csoport egyik tagja terápiás foglalkozásokat is tart a Fekete iskolában.

A Tükör Módszer Bemutató Csoport tagjai a budapesti Tükör Kutyaiskolákat képviselik, ezek egyike a Hegyvidéken működő Normafa Tükör Kutyasuli és Életmód Központ – Családi Kutyapark. Céljuk a Tükör Módszer, valamint a felelősségteljes kutyatartás népszerűsítése. Nemrégiben a Fekete István Általános Iskola és Előkészítő Szakiskolában jártak, ahol az ottani diákok és a szomszédos Fejlesztő Napközi Otthon lakói számára tartottak zenés bemutatót.
A csoport rendszeresen szervez iskolai és óvodai programokat, ezeken a kutyatartásról, a felelősségről, a vészhelyzetek kialakulásának megelőzéséről, valamint a kutyaiskolák szerepéről beszélgetnek a gyerekekkel. Most a Fekete iskola lelkes közönsége is megtapasztalhatta, hogy a hobbikutyák nemtől, fajtától függetlenül békésen, jókedvvel és ami nagyon fontos, póráz nélkül dolgoznak együtt gazdáikkal.
A Tükör Módszer lényege, hogy a kutya, mint egy tükör, megmutatja, milyen gazdák vagyunk, és miben kell még fejlődnünk – magyarázta Regős Krisztina. Segít megismerni az állat ösztönvilágát, a kutya–ember-együttélés buktatóit és az ezekre adott helyes válaszokat. A teljesen kényszermentes program arra tanít, hogyan őrizhetjük meg kutyánk egészségét, miként biztosíthatunk számára kiegyensúlyozott, teljes életet.
Krisztina kutyájával, Bercivel terápiás foglalkozásokat is tart a Fekete István iskolában. „A játékok során a gondolkodás, a kommunikáció, a figyelem, a mozgás, az együttműködés és az összetett feladatok elvégzésében való jártasság elmélyítésére koncentrálunk. Lényeges az élményszerzés, amit a kutya jelenlétével sikerül még inkább fokozni” – hangsúlyozta a szakember.
A tanórákhoz hasonlóan 45 perces foglalkozások két csoportban zajlanak: külön az 1–5. és külön a 6–10. osztályosok számára. Általában egyszerre két kutya dolgozik, Bercihez és gazdájához egy másik terápiás páros is csatlakozik. Az órákat Kalmár Katalin iskolai gyógypedagógus vezeti, az állatokat a felvezetők irányítják.
„A foglalkozások helyszíne a tornaterem, ugyanis igyekszünk minél több mozgásos feladatot adni a gyerekeknek. Ezekben természetesen a kutyák is aktívan részt vesznek” – mesélte Kalmár Katalin.
A pedagógus tapasztalatai szerint a terápia hatására javul a diákok kapcsolatteremtő és együttműködési készsége, valamint erősödik a szabálytudatuk. Mint hozzátette, a program fontos kiegészítője a Feketében folyó pedagógiai munkának: „Több tanulónk esetében sokszor az is nehézséget jelent, hogy bevonjuk őket bármilyen közös tevékenységbe. A kutyás terápia náluk is beválik, jó látni, hogy örömüket lelik benne.”

-os