Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez


Normafa-rehabilitacio1

Normafa-rehabilitáció: most kell élni a lehetőséggel!

Elkészült a Normafa-rehabilitáció megvalósíthatósági tanulmányának első fázisa. Erről, valamint a május 17-i helyi népszavazásról Pokorni Zoltán polgármester, Váczi János alpolgármester, továbbá a megvalósíthatósági tanulmányt készítő konzorcium képviselői beszéltek a MOM Kulturális Központban tartott sajtótájékoztatón.

„A Normafa sokak számára fontos ügy, erős érzelmek fűzik az itt élőket a helyhez, noha a hetvenes évek óta csúszik lefelé” – mondta el Pokorni Zoltán a Normafa-rehabilitációval kapcsolatban rendezett sajtótájékoztatón. A polgármester hangsúlyozta: 2013 szeptemberében a magyar parlament „a mi kezünkbe tette a döntés lehetőségét, hogy mi mondjuk meg, hogyan kell megújítani ezt a helyet”, emellett a kormány ígéretet tett arra, hogy fi­nan­szí­roz­za a hely­re­ál­lí­tást a köz­pon­ti költségvetésből. „Ha azt szeretnénk – fűzte hozzá –, hogy gyermekeink és unokáink legalább annyit kapjanak ettől a területtől, mint amennyit mi és a szüleink kaptunkk harminc-negyven-ötven évvel ezelőtt, akkor most kell élni ezzel a lehetőséggel, most kell esélyt adni a Normafának!”
Az önkormányzat az elmúlt másfél évben folyamatosan egyeztetett civilszervezetekkel, környezetvédőkkel, valamint a hegyvidéki polgárokkal annak érdekében, hogy közösen találják meg a Normafa rendbetételének legjobb és leginkább támogatott módját. Pokorni Zoltán köszönetet mondott mindazoknak, akik véleményükkel segítették a munkát, s külön megemlítette a Normafa Természetesen Civil Koalíció önkéntesei által szervezett közösségi tervezést, aminek eredményeit szintén szeretnék hasznosítani.
A polgármester beszélt arról is, hogy lezajlott egy független, közel két vegetációs cikluson átívelő Natura 2000-es hatásvizsgálat. Ez arra ad választ, hogy mi valósítható meg a területen az Európai Unió rendkívül szigorú környezetvédelmi szabályozásával összhangban. Elkészült a megvalósíthatósági tanulmány első fázisa, amiben megvizsgálták az összes szóba jöhető lehetőséget, elképzelést, köztük olyanokat is, amelyeket végül nem javasoltak – a régi golfpálya helyreállításának ötletét éppúgy elvetették, mint a hosszú, Harangvölgybe vezető, ülőliftes felvonóval kiegészített sípálya tervét.
A mögöttünk hagyott másfél év egyeztetései után alakult ki az a javaslatcsomag, amiről határozatot hozott az önkormányzat, nyolc pontban összefoglalva, „mit érdemes, szabad és kell” megvalósítani. Az ebben foglaltakról a május 17-i helyi népszavazáson dönthetnek majd a Hegyvidéken élők.
A polgármester megjegyezte: amikor a népszavazás szükségességéről határoztak, még sokkal élesebb vita zajlott a különböző felek között, mára azonban megtalálták azt a „kes­keny ös­vényt”, ahol össze lehet egyez­tet­ni a ter­mé­szeti értékek védelmét és az idelátogató emberek szol­gá­la­tát. Kiemelte: bízik abban, hogy sokan elmennek majd a helyi népszavazásra, ám akárhányan is vesznek részt azon, az eredmény irányadó lesz az önkormányzat számára.
A megvalósíthatósági tanulmányt készítő konzorcium képviseletében Hitesy Ágnes, a HBH Euroconsulting Kft. ügyvezetője elmondta, hogy az elmúlt fél évben mintegy ötven szakértő részvételével rendkívül összetett változatelemzési feladatot végeztek el. Két változatot dolgoztak ki, ezek közül az önkormányzat – a szakértőkkel egyetértésben – a kisebb költségigényű, „természetes rekreáció” elnevezésű programot támogatta. Ennek lényege a kulturált, biztonságos, akadálymentes használat feltételeinek megteremtése, a terület egyenletes terhelésének elősegítése, a műemlék épületek rehabilitációja és a társadalmi hasznosság szempontjainak érvényesítése.
Konok Edit, a HBH Euroconsulting vezető tanácsadója arról beszélt, hogy a kiválasztott program része a különböző útvonalak kijelölése a kirándulók, futók, kerékpárosok, sífutók és szánkósok részére, a gyermek- és tanuló sípálya helyreállítása a Mátyás király út feletti lejtőn, valamint új alközpontok kialakítása alapvető kiszolgáló funkciókkal a Zugligetben, a János-hegyen, az Anna-réten és a Széchenyi-hegyen. Dócsné Balogh Zsuzsanna, a TRENECON COWI Kft. ügyve­ze­tő­je kiemelte, hogy az erdei utak rendezése és a helyi parkolási problémák kezelése kerületi feladat, míg a buszközlekedés fejlesztése, vagy a fogaskerekű vonalának meghosszabbítása fővárosi kompetencia. Ez utóbbi fejlesztések nélkül becsléseik szerint 6,9 milliárd forintba kerülne a Normafa-rehabilitáció megvalósítása.
Váczi János alpolgármester a népszavazással kapcsolatban indított kommunikációs program elemeit ismertette a sajtótájékoztatón. Mint mondta, ennek célja, hogy a hegyvidéki polgárok megértsék, miről szól a tervezett rehabilitáció, és arra buzdítsák őket, hogy menjenek el szavazni, éljenek demokratikus jogaikkal. Az önkormányzat információs anyagokat terjeszt, plakátokat helyez ki, az írott és elektronikus sajtóban cikkeket, riportokat, az interneten animációs kisfilmeket és videovallomásokat tesz közzé, míg a személyes beszélgetésekre rendezvények, fórumok, mozgó fogadóóra és speciális Normafa-túrák teremtenek lehetőséget.

d.

 

A megvalósíthatósági tanulmány anyaga letölthető a www.normafa.info honlapról. Itt, valamint a www.hegyvidek.hu oldalon további információk találhatók a Normafa rehabilitációjáról és a helyi népszavazásról.

 

Lezárult a közösségi tervezés

A természetvédelmi szervezetek által létrehozott Normafa Természetesen Civil Koalíció szervezésében az elmúlt fél év során közösségi tervezési folyamat zajlott le, aminek írásos összefoglalóját a napokban mutatták be. A www.normafa.info honlapon is elérhető dokumentumban olvashatók azok a kompromisszumos javaslatok, amiket a természetvédelem, a közlekedés, a műemlékvédelem és a hitélet témakörében fogalmaztak meg a civilek munkacsoportjai.