Elmenyek_teremnek_az_iskolakertekben

Élmények teremnek az iskolakertekben

A kert különösen a városban élők számára nyújt örömet, élményt, kikapcsolódást, felfedezést. Az iskolakertek mindemellett új ismereteket is adnak a gyerekeknek, ami fontos része lehet természet- és környezetvédelemre, egészséges táplálkozásra nevelésüknek. Nagy elismerése a Hegyvidéken folyó oktatói munkának, hogy az első Országos Iskolakert-hálózati Találkozót a tankertet is működtető Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskolában rendezték.

„Központi helyen van, és jó példát mutat a saját tanulókertjével” – indokolta Mátyás Izolda, az Iskolakertekért Alapítvány kuratóriumának tagja, hogy miért a hegyvidéki Kós Károly általános iskolában rendezték meg az első Országos Iskolakert-hálózati Találkozót. Az országban számos nevelési-oktatási intézmény tart fenn a gyerekekkel közösen gondozott tankertet, ezek között azonban eddig hiányzott az élő kapcsolat. Nem működött olyan hálózat, amelyik szakmai tanácsokkal, vagy tapasztalatcserével segítette volna a többnyire lelkesedésből létrehozott kertek önkéntes szervezőit.
Tavaly néhány iskolakert-koordinátor elhatározta, hogy a közép-magyarországi régióban fórumot és szakmai műhelyt szervez a más intézményekben hasonló munkát végző pedagóguskollégák számára. Ennek sikere és az újabb eredményes szakmai programok nyomán ez év tavaszán megalakult az Iskolakertekért Alapítvány, most pedig mintegy nyolcvan résztvevővel megtartották az első Országos Iskolakert-hálózati Találkozót.
Dr. Halbritter András, az Iskolakertekért Alapítvány alapítója, a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar oktatási dékánhelyettese a karon indított, pedagógusoknak szóló iskolakerti kurzusokat ismertette, míg Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár arról beszélt, hogy a Földművelésügyi Minisztériumhoz tartozó mezőgazdasági szakközépiskolák hogyan kapcsolódhatnak az iskolakertek hálózatához.
Az Iskolakertekért Alapítvány rövid és középtávú elképzeléseiről, a báziskertek kialakításának tervéről szólt Pauliczky Nóra kuratóriumi elnök. Mint elmondta, alapvető céljuk, hogy minél többen megszeressék a kertet, mert az élményt, kikapcsolódást, felfedezést, örömet és új ismereteket nyújt a gyerekek, a szülők, a pedagógusok, azaz a társadalom egésze számára.
A találkozón az iskolakert-hálózati tagsággal járó kedvezményekről, szolgáltatásokról is szó esett. A kiscsoportos bemutatókon az érdeklődők megismerhették, milyen projektekbe, természettudományos kísérletekbe lehet bevonni az oktatási intézmények tankertjeit, továbbá hogyan segíthetik az egészséges táplálkozásra nevelést az iskolakertben tartott foglalkozások.
A jó gyakorlatokat felvonultató előadások azt példázták, mennyire más szerepet töltenek be az iskolakertek az egyes vidéki térségekben, valamint városi környezetben. Három vidéki mellett egy városi kezdeményezést, a Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola immár hatodik éve működő, Almási Gabriella és Seregley Erzsébet által vezetett Ökokert műhelyét ismerhették meg a vendégek, helyszíni bejárással egybekötve.
A gimnázium épülete mellett található, mintegy 160 négyzetméteres tankertben – amely a szülők bevonásával közösségi kertként is működik – a pedagógusok a tanulókkal közösen ápolják, gondozzák a virágokat, a konyha-, fűszer- és gyógynövényeket. Novembertől márciusig a Kós tankonyhájában dolgoznak a gyerekek. Az Ökokert műhely önkéntes és ingyenes délutáni foglalkozásai általában tizenöt-húsz diák – elsősorban alsó tagozatosok – részvételével zajlanak, hetente egy alkalommal.
Az Ökokert közösségi programokat is szervez. Ezek közül a Kós Piac és a Tavaszi Vásár a legnépszerűbb, amikor is a gyerekek, a szülők és a pedagógusok közösen árusítják a saját maguk által készített vagy megtermelt portékákat. A legközelebbi Kós Piacot szeptember 25-én 15–17 óráig rendezik a Kós iskolában.

sz.

Átadták az Iskolakertekért Díjat

Az első Országos Iskolakert-hálózati Találkozón átadták az Iskolakertekért Díjat. Az elismerést a Győri Ménfőcsanaki Petőfi Sándor Általános Iskola négy idén elballagott diákja vehette át, akik tanáraik támogatásával, de saját elhatározásból, önállóan hozták létre kertjüket az intézményben. A díjazottak 50 ezer forint értékű vásárlási utalványt vehettek át egy kertészeti cég jóvoltából.