A_sport_es_a_media_kapcsolata

A sport és a média kapcsolata

A sporttelevíziók nézettségéről és a közösségi média növekvő szerepéről is szó esett azon a Magyarországon egyedülálló nemzetközi konferencián, ami dr. Váczi János alpolgármester és dr. Berkes Péter egyetemi docens kezdeményezésére valósult meg immár harmadik alkalommal a Hegyvidéken. A pódiumbeszélgetések egyikén olimpiai bajnok és világbajnok sportolók is megosztották tapasztalataikat a szakmai közönséggel.

Az előadók nagy száma miatt a szervezők az idén kétnaposra tervezték a Hegyvidéki Önkormányzat és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által támogatott sportmenedzsment-konferenciát. Így lett az első nap a sport és a média kapcsolatait boncolgató magyar nyelvű előadóké, a második nap pedig a sporttudományos kutatásaik eredményét angol nyelven bemutató külföldi szakembereké.
„Három évvel ezelőtt Berkes Péterrel azért indítottuk el a Nemzetközi Sportmenedzsment Konferenciák sorozatát, hogy izgalmas, aktuális, kreatív és innovatív előadásokkal a gyakorlati munkában is hasznosítható ismereteket adjunk át a sportmenedzsmenttel, sportmarketinggel, sportszövetségi feladatokkal, valamint az államigazgatásban sportügyekkel foglalkozó szakembereknek” – ismertette az előzményeket az idei rendezvény megnyitóján Váczi János hegyvidéki alpolgármester.A_sport_es_a_media_kapcsolata2A MOM Kulturális Központban megrendezett magyar nyelvű programot dr. Szabó Tünde, az EMMI sportért felelős államtitkára nyitotta meg előadásával. Mint elmondta, a kormány a sportot nemzetstratégiai ágazatnak tekinti, ezért az élsporttól a szabadidősportig számos beruházást és programot valósít meg. Ezeknek köszönhetően Magyarország jó néhány sportágban házigazdája lehet a legrangosabb sporteseményeknek, ami jelentős gazdasági, társadalmi hasznot is hoz. Csak az idén 58 hazai világverseny megrendezését támogatja a kormány.
Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés Kft. ügyvezető igazgatója a sporttévék helyzetéről beszélt. Jelenleg 112 magyar nyelvű televíziós csatorna létezik, ezek közül 12 sporttematikájú. A sporttévéket a vizsgálataik alapján főként a negyven év feletti egyedülállók, férfiak, magas társadalmi státuszúak, diplomások, valamint a fővárosban és megyeszékhelyeken élők nézik. A sportágak közül kiemelkedően népszerű a labdarúgás, ezt követi a Formula-1, szintén magas nézettséggel.
Az igazgató szerint a sportmarketing sikerességét mutatja, hogy az összes hirdető 63%-a sportműsorok környezetében (is) hirdet. A nézők túlnyomó többsége élőben, nem pedig késleltetetten szereti nézni a sporteseményeket, és elmondható az is, hogy a tartalmak közvetítésében egyre nagyobb szerep jut az internetnek, a közösségi médiának.
Ez utóbbi növekvő súlyáról többen is megosztották tapasztalataikat a szakmai összejövetelen. A Nemzeti Sport főszerkesztő-helyettese, Sz. Nagy Tamás megjegyezte, hogy a sportújságírásban egyre fontosabbak a digitális irányok, ezért szerkesztőségükben nemcsak az eszközöket és a tartalmat, hanem a munkatársak gondolkodásmódját is folyamatosan fejlesztik. Takács Ákos, a Red Bull Magyarország marketingmenedzsere szintén a korszerű kommunikációs felületek – az eseményekhez létrehozott weboldalak, a közösségimédia-oldalak és a Youtube – fontosságát emelte ki.
Ma már egyetlen jelentős sportoló sem lehet meg saját Facebook-oldal nélkül, ez a rajongókkal való kapcsolattartás legfontosabb fóruma – értett egyet Németh Dorottya fitneszvilágbajnok, Berki Krisztián olimpiai bajnok tornász, Gergely István olimpiai bajnok vízilabdázó, Szilágyi Áron olimpiai bajnok kardvívó és Nagy László, az MVM Veszprém kézilabdázója a részvételükkel zajló pódiumbeszélgetésben. A versenysportolói pályafutástól már visszavonuló, jelenleg fitneszedzőként dolgozó Németh Dorottyának saját bevallása szerint több mint 50 ezer követője van a Facebookon, ami által a szponzori megkeresések száma is ugrásszerűen megnőtt. Hozzátette, csak olyanokkal dolgozik együtt, akik hozzá hasonlóan az egészséges életmódot, a sport szeretetét akarják népszerűsíteni.A_sport_es_a_media_kapcsolata1A konferencia második napján egy elméletorientált, angol nyelvű workshopon vehettek részt az érdeklődők a MOM Sportban. A reklám- és szponzorációs tevékenységeken át a motivációs technikákig a sportmenedzsment számos területéről hoztak speciális témákat az előadók. A prezentációkat az Amerikai Egyesült Államok, Dél-Korea, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Szingapúr és Törökország egyetemeiről érkező szakemberek tartották, akik saját kutatási eredményeiket osztották meg a hallgatósággal.
„A sportmenedzsment témakörében ilyen átfogó nemzetközi rendezvény még nem volt Magyarországon” – értékelte a kétnapos szakmai találkozót Váczi János. Az alpolgármester köszönetet mondott a szervezésben közreműködő munkatársainak, és külön kiemelte Paul M. Pedersennek, az Indiana University professzorának a segítségét, aki szervezőként és angol nyelvű moderátorként vett részt a konferencia sporttudománnyal foglalkozó programjában.

sz.