Hasznos_husfortelyok

Hasznos húsfortélyok

A húsról általában elmondható, hogy teljes értékű fehérjéket tartalmaz. (A világon elfogyasztott fehérje 38%-a disznóhúsból származik.) Ez nagyon lényeges és hasznos tulajdonság, mégsem szabad túlértékelni, hiszen számos vitamint és egyéb szükséges tápanyagot is rejt.
A disznóhúsfehérje tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, jelentős vitamin- és nyomelemforrás, a szükséges napi adagokból a pantothénsav 10%-át, a thiamin-B1 vitamin 65%-át biztosítja. Szintén sok vízoldékony vitamin van benne, s jelentős az ásványianyag-tartalma is: a szükséges napi adag 95%-át biztosítja vasból és 36%-át cinkből, emellett sok benne a foszfor és a magnézium is.
A zsíros húsok kedvezőtlen zsírsavösszetételük miatt általában nem egészségesek, hiszen ennek nagy szerepe lehet a magas koleszterinszint kialakulásában és az elhízásban, nem beszélve arról, ha ráadásul még bő zsiradékban is sütjük őket. Célszerű tehát minél alacsonyabb zsírtartalmú, minél kevesebb telített zsírsavat tartalmazó és megfelelő eljárásokkal (kevés zsiradékkal) elkészített húsokat beépíteni a táplálkozásunkba, még akkor is, ha nem zárjuk ki teljes egészében az egészségre károsabb fajtákat.
Ilyen szempontból főnyeremény a mangalica, hiszen ez 12-16%-kal kevesebb telített zsírsavat és 8-10%-kal több telítetlen zsírsavat tartalmaz, mint a fehér sertések húsa, nem is szólva magas omega-3-tartalmáról, ami köztudottan segíti a szív- és érrendszeri betegségek megelőzését és orvoslását.
Az alábbiakban néhány kifejezetten húskészítéshez hasznos trükk következik.

Hogyan tartsuk puhán a sülteket?

A sültek, főleg az egybesült húsok felszeletelés után nagyon szárazzá válnak, még akkor is, ha sütés közben szorgalmasan locsolgattuk őket. Ezért amikor a húst kivettük a sütőből, azonnal csomagoljuk alufóliába, és 10-15 percig hagyjuk pihenni, csak ezután szeleteljük fel! Meglátják, csoda történik majd: a nedvesség, ami a forró húsról elpárolgott volna, most a sült belsejébe kerül, így az szaftos marad a hűlés után is.

A húspuhító kivi

A kivi nemcsak sok C-vitamint, hanem olyan enzimfajtát is tartalmaz, ami lebontja a fehérjét. Ezért ha sötétebb színű, rágósnak látszó hús kerül a konyhába, vágjunk félbe egy kivit, és dörzsöljük be vele. Így biztosan megpuhul, és könnyebben szeletelhető is lesz.

Hústű

A hústűt használat előtt mindig olajozzuk be! Így nemcsak könnyebben csúszik a húsban, de a mosogatása is egyszerűbb, mert nem tapad rá a megsült étel.

 

Szerkesztette és írta:

Juhász Zsófia