Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Sakkal_fejlesztik_a_jokais_diakokat

Sakkal fejlesztik a jókais diákokat

A világ legjobb női sakkjátékosa, Polgár Judit által kifejlesztett Sakkpalota-programot a kerületi iskolák közül elsőként alkalmazzák a Jókai egyik első osztályában. A sikert tapasztalva a következő tanévtől újabb „sakkpalotás” osztályt indít az oktatási intézmény.

Jókai Mór nemcsak a tarokkjátékban és az ostáblában, hanem a sakkban is járatos volt, egyfajta hagyományőrzésnek is tekinthető tehát, hogy a sakk mint oktatási eszköz megjelent az író nevét viselő svábhegyi iskolában. A Jókai Mór Német Nemzetiségi Általános Iskola – az intézmény HON Alapítványának támogatásával – a tanév elején indította el egyik első osztályában a Sakkpalota-programot, aminek révén a sakk a gyerekek mindennapjainak részévé vált.
„A program a sakk szabályainak megismerése mellett játékosan fejleszti azokat a képességeket, amik az iskolai életben, tanulásban való megfelelés alapját képezik” – mondta el Zsoldosné Potó Krisztina. A pedagógus példaként említette a térbeli tájékozódás fejlesztését, hiszen a figurákat vízszintesen, függőlegesen el kell tudni helyezni a sorok, oszlopok meghatározásával. Ennek elsajátítása nagyban segíti az írás- és olvasástanulást.
A játékkal a matematika tanulásához szükséges készségek is fejleszthetők, a játékállások megjegyezése, reprodukálása pedig a memóriát edzi. Emellett a szókincset, sőt a történelmi ismereteket is bővítik az órákon, hiszen minden alkalommal elhangzik néhány érdekesség a királyokról, királynőkről, csatákról. Angol kifejezések is megjelennek a sakknyelv tanulása során.
Amikor sakkszőnyegen játszanak, a gyerekek célba dobhatnak egy mezőre, vagy előre, jobbra, balra lépegethetnek, kerülgethetik egymást, így fejlesztve a mozgás összerendezettségét és az egyensúlyérzéket. Munkafüzetekkel is dolgoznak az órákon, ezek a feladatok a többi között a grafomotoros készségeket és a koncentráció képességét erősítik.
„A viselkedés alapszabályait is el kell sajátítani, a sakk ugyanis szellemi sport, gondolkodni pedig nem lehet nagy zajban, kiabálás közben. A gyerekek megtanulnak figyelni egymásra, kivárni a sorukat. Személyiségformáló hatása is van tehát” – magyarázta Potó Krisztina.
A 2015–16-os tanévben két első osztály indult a Jókaiban, ezek egyikében vezették be a képességfejlesztő programot, heti egy alkalommal, kis csoportos foglalkozások keretében. A sakkozás alapjaival ismerkedő elsősök a következő tanévben is folytatják a játékot, mellettük pedig egy újabb, akkor induló első osztályt vonnak be a Sakkpalota-programba.Sakkal_fejlesztik_a_jokais_diakokat2A sakk elsősorban a tanórákhoz kötődik, de a szabadidőben is van lehetőség a játékra. Potó Krisztina jelenlegi negyedikes osztályában egy évvel korábban „csempészte” a diákok életébe a játék élményét, azóta a fiúk a szünetekben és a napköziben is a tábla körül tömörülnek.
A pedagógus szerint a siker titka maga a játék, ami „az órákat színesíti és jókedvre derít”. Már pályakezdőként is fontosnak tartotta az oktatásban a képességfejlesztő játékok jelenlétét, később pedig emiatt végezte el az egyik – jelenleg gyesen lévő – kolléganőjével együtt a Sakkpalota-program tanfolyamát, melynek során többször is találkozott Polgár Judittal, az alapítóval. „Ő minden idők legjobb női sakkozója” – jelentette ki, hozzátéve azt is: diákjaival együtt példaképként tekintenek a nyolcszoros sakkolimpikonra, aki tizenkét éves korától a női világranglista vezetője.

d.