Zugligeti_diakszineszek_sikere

Zugligeti diákszínészek sikere

A József Attila Színházban rendezett Ádámok és Évák Ünnepén bizonyították be tehetségüket a Zugligeti Általános Iskola 5. osztályosai. Méghozzá nem is akárhogyan, hiszen a hegyvidéki színészpalánták előadását két díjjal jutalmazta a szakértő zsűri.

Rangos diákszínjátszó fesztiválon ért el sikereket a Zugligeti Általános Iskola 5. osztálya. A gyerekek a József Attila Színházban második alkalommal megrendezett Ádámok és Évák Ünnepén öregbítették iskolájuk és a hegyvidéki drámaoktatás hírnevét.
„Ez egy diákszínjátszó fesztivál, tavaly rendezte meg először a színház. Egy évvel ezelőtt Madách Imre klasszikusa, Az ember tragédiája került színpadra, méghozzá úgy, hogy minden színt más iskola adott elő. Innen a név is, a diákok voltak az Ádámok és Évák” – mesélt az előzményekről Dolgos Anna.
A zugligeti iskola magyar nyelv és irodalmat tanító pedagógusa elmondta, hogy az idei tanévtől osztályfőnöke az ötödikeseknek, akikkel októberben kezdtek próbálni a diákfesztiválra. Kedvező egybeesés, hogy az iskolában épp tavaly indult drámatanítás az 5. és 6. évfolyamosok részére Apatóczky Eszter vezetésével, így a gyerekek rögtön „élesben” is kipróbálhatták a tanultakat.
„Az Ádámok és Évák Ünnepén egy kedves történetet, A bolond falu című népmesét dolgoztuk fel Apatóczky Eszter, valamint a színházi mentorok, Chajnóczki Balázs és Ömböli Pál segítségével. Nagyon örültünk, hogy ilyen profi, közvetlen és fiatalos mentorokat kaptunk, továbbá egy olyan történetet, amit mintha ránk szabtak volna. Az új darab különlegessége, hogy a gyerekek ötletei alapján született, ők maguk hozták létre. Ezért is volt számukra igazi játék, szórakozás színpadra vinni ezt a bolondos mesét és szereplőit, a kétségbeesett násznépet, az élő csalánokat, a beszélő ajtófélfát, a buta vőlegényt, a menő vándort, a szemeit forgató templomot, a színes egyéniségű bírót, a pórul járt cicát, a magát kellető menyasszonyt és a guruló hordókat” – beszélt az előadott színdarabról Dolgos Anna, aki szerint a felkészülés során alkalmazott drámapedagógiai módszerek is hozzájárultak a gyerekek önfeledt játékához.
Az előadás elnyerte a zsűri tetszését: a Zugligeti bolondok a „Legfelszabadultabb csoport” és a „Legjobb együttes munka” díját is hazavihette.
„A színjátszásnak és a drámatanításnak számos pozitív hozadéka van – folytatta a felkészítő tanár. – Ismerős és új helyzetekkel, megoldandó feladatokkal, rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagítja a gyerekeket, akik egymást is jobban megismerik. A színészet, az önkifejezés nyitottabbá tesz, ösztönzi a problémamegoldást, erősíti a közösséget. Mindezt a mögöttünk álló néhány hónap eredményei is bizonyítják.”
A pedagógus kiemelte még, hogy a színjátszás fejleszti a szociális készségeket, az együttműködést, az empátiát és nem utolsósorban az önismeretet: „Van, hogy a gyerekeknek együtt kell létrehozniuk egy állóképet, egy szituációt, vagy éppen egy általuk kevéssé értékelt személy, például egy kicsúfolt, kirekesztett gyerek bőrébe kell bújniuk. Általában ez a szerepfelvétel a legnehezebb, mert ehhez arra van szükség, hogy a szerepet eljátszó meg merje mutatni magát a többiek előtt. Ez pedig csak akkor sikerülhet, ha kellően felszabadult, és biztonságban érzi magát a közösségben.”
Dolgos Anna Apatóczky Eszterrel együtt már a jövőt tervezi. A felsősöknek nyári drámatábort szerveznének, valamint ismét elvinnék a diákokat az Ádámok és Évák Ünnepére.
Addig is folytatódik a drámaoktatás, és a pedagógus bízik abban, hogy a sikeres szereplés, a „világot jelentő deszkák” megismerése a színházba járáshoz is meghozza a gyerekek kedvét. Ehhez hozzájárulhat az is, hogy az ötödikesek, további ajándékként, június 20-ig 50 százalékos jegyárkedvezményt vehetnek igénybe kísérőjükkel együtt a József Attila Színház bármelyik előadására.

mm.