Mit_tegyunk_hohullamok_idejen

Mit tegyünk hőhullámok idején?

Bár már kaptunk ízelítőt a rekkenő hőségből, még sok forró nyári nap áll előttünk, jó, ha gondosan felkészülünk rá. A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tájékoztatása szerint az egészségre veszélyt jelentő hőhullámnak tekinthető, ha az Országos Meteorológiai Szolgálat időjárás-előrejelzése alapján a napi középhőmérséklet legalább három egymást követő napon meghaladja a 25 Celsius-fokot.
A kánikulai meleg, a tartósan magas hőmérséklet károsan befolyásolja az egészségi állapotot. Kedvezőtlenül hat mindenkire, de elsősorban az idősekre, a gyerekekre, a betegekre és a fizikai munkát végzők szervezetére. Ők a forró nyári napokon, különösen a meleg déli órákban lehetőség szerint tartózkodjanak hűvös, besötétített szobában, a szabadtéri tevékenységeket, a sportolást korlátozzák a kora reggeli és az esti órákra, továbbá ha tehetik, csökkentsék a kint végzendő fizikai munkát. Amennyiben elkerülhetetlen, hogy a szabadban legyenek, húzódjanak árnyékos helyre. Ha túl sokáig voltak napon, igyekezzenek utána legalább egy-két órát légkondicionált környezetben eltölteni.
Nagy melegben jót tesz a langyos vízzel zuhanyozás, de akár az is, ha csak az arcot, a nyakat, a végtagokat nedvesítjük be. A mentolos frissítőkendők is átmeneti enyhülést hozhatnak. A lakást tanácsos alaposan átszellőztetni éjszaka, míg nappal különböző árnyékolók alkalmazásával csökkenthető a felmelegedés.
Ha autóval indulunk útnak, tudni kell, hogy kánikulában fáradtabbnak, kimerültebbnek érezzük magunkat, lassulnak a reflexeink. Sokan türelmetlenebbekké, feszültebbekké válnak. Hosszabb útnál gyakrabban iktassunk be pihenőt, és mindenképpen vigyünk magunkkal elegendő mennyiségű, lehetőleg hűtött ivóvizet. Gyermeket, háziállatot soha ne hagyjunk zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban. A napsütötte helyen lévő, hajtógázzal működő spray, gázgyújtó is veszélyforrás lehet.
Kánikulában számolni kell azzal, hogy jelentősen megnő a szervezet folyadékigénye, nem hagyható azonban figyelmen kívül, hogy a folyadékvesztéssel párhuzamosan a sóveszteség is nagyobb lesz, ezért javasolt a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok fogyasztása. Kerülendő a magas cukortartalmú, koffeines vagy alkoholos innivaló, mert ezek tovább növelik a szervezet amúgy is megnövekedő folyadékszükségletét. Ne fogyasszunk zsíros, fűszeres ételeket, együnk sok gyümölcsöt és zöldséget.
A forró nyári napokon hordjunk világos színű, bő szabású, természetes anyagból készült ruhákat, kerüljük a szűk fazonú, műszálas ruhadarabokat. Fejünket világos, széles karimájú fejfedővel védjük. Figyeljünk arra is, hogy jó minőségű napszemüveget hordjunk, amennyiben ugyanis hiányzik a megfelelő UV-védelem, a napszemüveg viselete többet árt, mint használ.

z.