Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A_tudas_es_a_tehetseg_unnepe

A tudás és a tehetség ünnepe

Húsz éve ad otthont a Gennaro Verolino iskola a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiváljának, amit elindítása óta az idén 42. alkalommal rendeztek meg. Ammerné Nagymihály Emília iskolaigazgató megnyitójában emlékeztetett rá: azért, hogy felhívják a figyelmet a sajátos nevelési igényű gyerekek nevelésének, oktatásának fontosságára, a fővárosi gyógypedagógiai intézmények a fesztivállal a középpontban rendezvénysorozatot szerveztek Fővárosi Gyógypedagógiai Napok címmel.
Felhívásukban a budapesti intézményvezetők közösen fogalmazták meg a megmozdulás célját: „A hatályos jogszabályok vagy nem eléggé veszik figyelembe a mi gyerekeink szükségleteit, vagy egyszerűen kimaradtak belőlük a speciális intézményekre, ellátásra vonatkoztatható szabályozások. Hasonló a helyzet a finanszírozásban is: a mi óvodáinkban, iskoláinkban nem elég, ha füzete, könyve van a gyereknek, bár tankönyveink is alig vannak. A gyógypedagógiai nevelésben alapkövetelmény a gyerekek foglalkoztatása, ők cselekvésen, megtapasztaláson keresztül tanulják meg a tananyagot. Minden egyes gyermekre személyre szabott feladatot, tevékenységet kell tervezni, ez idő-, eszköz- és anyagigényes – ezt a költségvetésnek figyelembe kell vennie.”
A sajátos nevelési igényű gyermekeket nevelő családok több gonddal, problémával találkoznak, és több a kiadásuk is. Fel lehet szabadítani őket azzal, ha gyermekeik olyan intézménybe járhatnak, ahol megkapják a megfelelő figyelmet, a szükséges fejlesztést, terápiát és a lehetőségeikhez mért tudást és kompetenciákat a minél önállóbb életvezetéshez. Így a szülők életvitele is normalizálódhat, mindketten munkát vállalhatnak.
„A mai napon – folytatta az igazgató – harmincnyolc pedagógiai intézmény közel hétszáz – enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékos, vak és gyengén látó, siket és nagyothalló, mozgásfogyatékos kerekesszékes, halmozottan sérült, autizmus spektrumzavarral, súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral élő – tanulója mutatja be művészeti produkcióját. Az intézmények igénylik a szereplési lehetőséget, magas létszámban mozgósítják a gyerekeket az önfeláldozó, lelkes pedagógusok. Szívesen tanítják be a műsorszámokat, tervezik meg és készítik el a jelmezeket, díszleteket a tanulókkal közösen. Mi, gyógypedagógusok, hisszük és valljuk, hogy minden gyerek tehetséges valamiben. Növendékeink így átélhetik a szereplés, a közös munka, egymás segítésének élményét, a sikert – mint szereplők és mint nézők egyaránt.”
Kovács-Vass Erzsébet, a KLIK fővárosi tankerületének igazgatója megnyitójában megerősítette a gyerekek várakozását. „A fesztivál azt jelenti, hogy ünnep – ma benneteket ünneplünk itt, a tudásotokat, a tehetségeteket, tanáraitokat, szüleiteket, akik támogatnak fellépésetek sikerében.”
A Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Szakiskola és Kollégium szép környezetben, a Normafánál fekszik, az épület és a tágas udvar kulturált, jól felszerelt. A fesztiválra több mint 800 vendég érkezett, a szereplőkön kívül az intézmények pedagógusai, vezetői, a tanulók szülei, testvérei, barátai is részt vettek az eseményen.
Hat helyszínen, öt művészeti ágban 166 produkciót mutattak be a diákok. Az egyes művészeti ágak műsorszámait zsűri értékelte és díjazta arany, ezüst és bronz oklevéllel, emléklappal, tárgyjutalommal, emellett minden fellépő egy tábla csokoládét kapott. Ebben az évben a XII. kerületi Fejlesztő Napközi Otthon fiataljai voltak a meglepetésvendégek, közülük számosan a Gennaro Verolinóban tanultak.
Nézelődőként a sok kedves produkcióból véletlenszerűen emelek ki kettőt. A bakonyoszlopi autisták máskor is tréfás kedvűek, és most sem tagadták meg önmagukat, egyszerű, de szellemes díszletek között adták elő a Baj van a részeg tengerésszel című jelenetet. Vidáman daloltak, és nem sajnálták maguktól a rumnak álcázott kólát. A tengerbe (azaz a padlón heverő kék sálra) szédülő matrózt cápa üldözte, de társai mentőcsónakot (rollert) küldtek érte.
A Budapest III. kerületi Óvoda, Általános Iskola Brémai muzsikosok című előadásában a fellépők együtt szerepeltek öt általuk idomított kiskutyával. Gyermek és kutya – biztos siker, de egyúttal a tanulók önreflexiójára épülő módszertani telitalálat is.

(B. Anna)