Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Hatan_a_Livia-villaban

Hatan a Lívia-villában

Marie Breznay, Csovelák Edit, Homolya Gábor, Makray János, Tanay Mercédes és Tóth Alíz egykor iskolatársak voltak a „Kisképzőben”, azóta is barátság és a közös alkotás élménye köti össze őket. Mindegyikük más műfajban, stílusban dolgozik, a fotóktól a grafikákon és a festményeken át a megfestett textíliáig és az avantgárd montázs-kollázsokig – így jött létre a Hatan művészcsoport sokszínű kiállítása a Lívia-villában.
Marie Breznay, aki fiatalkora óta Franciaországban él, nem tudott hazajönni a megnyitóra. Ő jelentős művészcsalád tagja: nyolc testvére mind tehetséges és sikeres alkotó; édesapja, Breznay József száz éve született, munkáiból jelenleg gyűjteményes kiállítás látható a Vigadó Galériában. Marie Párizsban, a Beaux-Artson és a Sorbonne-on tanult, mestere Albert Zavaro volt. Tanít, filmeket rendez, fotózik, rajzol, fest, rendszeresen részt vesz hazai és európai tárlatokon. A Lívia-villában bemutatott fotói Párizsban készültek, a Ganesh Chaturthin, akkor, amikor 4000 hindu hívő vonult végig az utcákon, táncolva, Ganeshát, a bölcsesség, a prosperitás és a jó szerencse istenét éltetve.
Csovelák Edit iparművész hat grafikai és egy textilművel szerepel a válogatáson. A Feszes harmóniák három képből álló sorozata a villódzó fények és sokszögű tükröződések szerkezetbe foglalása. A Sámánok zászlaja finom, bordó selyemre rajzolt, hímzett sámándob, rajta az alsó, középső és felső világokra osztott világmindenség látható.
Homolya Gábor grafikus, képzőművész, fotós, animációs filmes az utóbbi időben ironikus hangvételű kollázsokat, montázsokat, asszamblázsokat készít, amelyek jellemzői a képsíkból kiemelkedő tárgyak. Dózsa-portréja például göcsörtös, repedt fatáblára készült, Dózsa fején kiegyenesített kaszák jelzik a tüzes koronát.
Makray János festőművésznek eddig több mint hatvan önálló kiállítása volt. Olajképei a plein air legjobb hagyományait követik, tárgyuk a mai budapesti utca. Csendélet című festményén még az utcasarkon alvó hajléktalan alakját is villódzó fények ölelik körül.
Tanay Mercedes fotózik – néha a levegőből. Megrendítő a málladozó tanyaházat ábrázoló felvétele, Utolsó előtti pillanat címmel.
Tóth Alíz könyvművész szakon végzett, tipográfusi munkák mellett könyvillusztrálással, fotózással is foglalkozik, vizuális és környezetkultúrát tanít. Képein közel hozza hozzánk a bécsi Stephansdom díszes oszlopfüzéreit, vagy épp a chartres-i katedrális oszloplábazatát.
A kiállítás október 15-ig megtekinthető a Lívia-villában (XII., Költő utca 1/a). Előzetes bejelentkezés szükséges a 200-8713-as telefonszámon.

(Balajthy)