Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Kreativ_targyalkotas_a_MOME_Muhelyhazaban

Kreatív tárgyalkotás a MOME Műhelyházában

Gipszöntéssel készült „pufi lufi”, spatulákból összeszerelt óriáskerék, elemből, mágnesből és rézdrótból összeállított körhinta – a szokatlan tárgyakat a Zugligeti Általános Iskola ötödikesei hozták létre a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Műhelyházában, ahol komplex oktatásfejlesztési program keretében általános iskolások és egyetemi hallgatók dolgoztak együtt.

Az innovatív technológiák és a tradicionális kézműves technikák ötvözésével a digitális és a materiális világ metszéspontjait kutatják a hallgatók a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tematikus laborjában. A MOME Digital Craft Lab az oktatási intézmény tárgyalkotó tanszékének vezetője, Lipóczki Ákos egyetemi docens kezdeményezésére jött létre néhány évvel ezelőtt.
A labor fontos célkitűzése, hogy a közoktatásban is alkalmazható, korszerű oktatásdemonstrációs és készségfejlesztő eszközöket dolgozzon ki, amik segítik a kreatív, együttműködésre építő, problémamegoldó készségek fejlesztését. Így jött létre az angol Science, Technology, Engineering, Art&Craft&Design, Math (magyarul: tudomány, technológia, mérnöki munka, művészet, mesterségbeli tudás, tervezés és matematika) szavakra utaló STEAM-program, azaz egy olyan szabadon hozzáférhető metodika, ami tartalmilag és esztétikailag is új utakat nyit a 21. századi készségfejlesztésre.
A STEAM-módszertan alkalmazására, kísérleti jelleggel, Digitális Témahetet szervezett április elején a MOME, a Zugligeti Általános Iskolával együttműködve. Komporday Dóra projektvezető elmondta, hogy az iskola ötödik évfolyamának diákjai hétköznap délutánonként kétórás foglalkozásokon vettek részt az egyetem Zugligeti úti Műhelyházában. Azok a mesterképzésben tanuló, tárgyalkotó, valamint design- és művészetmenedzsment szakos hallgatók segítették őket, akik a tárgyakat és a hozzájuk kapcsolódó metodikát tervezték.Kreativ_targyalkotas_a_MOME_Muhelyhazaban2A foglalkozásokat egy valóságtól elrugaszkodott, de aktív ötletelésre késztető kerettörténetbe ágyazták: a tanszékvezető űrben élő „ikertestvére” videoüzenetet küldött a földlakóknak, arra figyelmeztetve őket, hogy egy hatalmas robbanás sugárzásai miatt hamarosan nem lesz hatással rájuk a gravitáció.
A gravitációmentes élet gondolata által inspirálva – egyszerű eszközök felhasználásával – kreatív tárgyak fejlesztésébe fogtak bele a diákok, csoportmunkában. Készült gipsszel töltött, különleges formájú „pufi lufi”, léggömbhajtású járgány, elemből, mágnesből és rézdrótból összeállított „balerina” és körhinta, továbbá orvosi spatulákból összeszerelt óriáskerék.
A fiatalok megismerkedhettek a hagyományos tárgyalkotó technikákkal, a többi mellett a pontozással, fúrással, fűrészeléssel, gipszöntéssel, dróthajlítással, valamint az ezekhez szükséges eszközökkel, a különféle fúrószerszámokkal, fogókkal, fűrészekkel, satuval, csavarokkal és menetes szárakkal. Mindemellett a digitális technikák is kiemelt szerepet kaptak: a diákok a nyitó- és a zárónapon a saját maguk által készített számítógépes prezentációkat mutatták be, a tárgyak alkotásához kapcsolódóan pedig (a MOME hallgatóinak közreműködésével) azt is megfigyelhették, hogyan használható a lézervágó és a háromdimenziós nyomtató.
„Hihetetlenül élvezték a gyerekek a közös alkotómunkát, ami minket is megerősített abban, hogy érdemes tovább fejleszteni a programot” – összegezte a tapasztalatokat Komporday Dóra. Mint hozzátette, egy nyári tábort terveznek hasonló koncepcióval, a következő tanévben pedig újabb projekthetet tartanának általános iskolások bevonásával. Szeretnének ismét zugligetis ötödikesekkel dolgozni, de más kerületi iskolákkal is szívesen együttműködnek, amennyiben lesz rá kapacitásuk.

d.