Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Kenyelmi_szolgaltatasok1

Kényelmi szolgáltatások a Hegyvidék-fiókban

A parkolási engedélyek igénylése, vagy az óvodai jelentkezés már tavaly is része volt az önkormányzati ügyfélportál szolgáltatásainak, mostantól viszont az adóügyek és az ebösszeírás miatt szükséges adatszolgáltatás is intézhető elektronikus formában. A Hegyvidék-fiók már élő, valamint rövidesen bevezetendő szolgáltatásairól Pokorni Zoltán polgármester beszélt lapunknak.

Egyre többen használják Magyarországon is az elektronikus ügyintézési formákat, de az idősebbeket általában nehezebb rávenni arra, hogy új, korszerűbb technikai megoldásokat próbáljanak ki. Mitől válhatnak korosztálytól függetlenül népszerűvé a Hegyvidéki Önkormányzat legújabb fejlesztései?

– Ha pénztárban és automatánál is válthatok jegyet, akkor mindig az eleven embert választom, mert az automata által kínált lehetőségeket végig kell olvasni, meg kell érteni, és elbizonytalanít az is, hogy a gép esetleg nem fogadja el a pénzt, vagy nem adja vissza az aprót. Bár a fiatalok szívesen ismerkednek kalandvágyból a legújabb technikai megoldásokkal, ezt a fajta érdeklődést a mi korosztályunktól, amely sokkal jobban ragaszkodik a megszokásaihoz, már nem lehet elvárni. Ugyanakkor mi is meg tudjuk tanulni az új dolgokat, amennyiben valamilyen érdek rávisz bennünket. Ilyen például, ha nem kell feleslegesen bemenni a hivatalba, félbeszakítva a munkánkat, mert kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban, ügyfélfogadási időn kívül, akár hétvégén is elintézhetjük ügyeinket otthonról vagy máshonnan, a számítógépünk, esetleg a mobiltelefonunk segítségével. Az önkormányzat folyamatos fejlesztés alatt álló elektronikus ügyintézési rendszere épp ezeket az előnyöket nyújtja mindnyájunk számára.

Elsőként a parkolási engedélyek elektronikus igénylését tette lehetővé az önkormányzat. Sokan felfedezték már az e-ügyintézés előnyeit?

– Csak tavaly indult a rendszer, de a parkolási engedélyek közül ma már minden harmadikat elektronikusan bocsátjuk ki – ez is jelzi, hogy van igény az ilyen és ehhez hasonló, az életünket megkönnyítő szolgáltatások iránt. A fejlesztések is hozzájárultak ahhoz, hogy az idén még többen igényelték parkolási engedélyüket a Hegyvidék-fiókjukon keresztül, ez év január 1-je óta ugyanis az összes típusú lakossági, gazdálkodói és egészségügyi parkolási engedély kikérhető elektronikus formában. Figyelemre méltó, hogy a fiatalok mellett az idősek is egyre nagyobb számban igényelnek ily módon várakozási engedélyt; a legidősebb ügyfél, aki eddig az elektronikus ügyintézési forma mellett döntött, nyolcvanhárom éves. Igyekeztünk úgy kialakítani a rendszert, hogy mindenki egyszerűen át tudja látni, meg tudja érteni, ám ha valaki elakad, telefonon vagy e-mailben is kérheti a munkatársaim segítségét.

Tavaly az óvodai jelentkezést is intézhették Hegyvidék-fiókjaikon keresztül a kerületi szülők. Az idén is lesz lehetőségük erre?

– Természetesen! Az elektronikus jelentkezéssel kapcsolatos idei újdonság, hogy a Hegyvidék-fiók létrehozásához szükséges, egyszeri alkalommal történő személyes azonosítást az óvodák nyílt napjain is el lehet majd végezni, emiatt nem kell külön bemenni az önkormányzat ügyfélszolgálatára. Sőt, az önkormányzat munkatársai által végzett egyszeri személyes azonosításra sincs már szükség abban az esetben, ha valakinek van ügyfélkapus regisztrációja, amellyel a magyarorszag.hu-n található országos szolgáltatásokat is igénybe lehet venni.

Hogyan könnyíti meg az elektronikus rendszer a személyes ügyintézést?

– Vannak olyan ügytípusok, amikben továbbra is csak személyesen lehet eljárni, ezért azt szeretnénk elérni, hogy amennyiben be kell menni a hivatalba, az minél kevesebb kényelmetlenséggel járjon. Az ügyfélportál lehetőséget biztosít az időpontfoglalásra: kiválaszthatjuk a nekünk tetsző időpontot, amikor hosszas várakozás, sorban állás nélkül bejuthatunk az ügyintézőhöz. A rendszer az adott nap reggelén emlékeztető e-mailt küld az ügyintézés idejéről.

Milyen szolgáltatásokkal tervezik bővíteni a hegyvidéki ügyfélportált?

– Március 1-jétől már nemcsak terv, hanem valóság az adóügyek elektronikus intézésének lehetősége: a magánszemélyek kommunális adóját, a telekadót, az építményadót, valamint az idegenforgalmi adót a Hegyvidék-fiókon keresztül is be lehet vallani. Ugyanott lekérdezhető az adóegyenleg, az adóösszeg pedig bankkártyával rendezhető, ami nem jár többletköltséggel az ügyfelek számára. További újdonság, hogy a március 1-jétől május 31-ig tartó ebösszeírással kapcsolatban az ebtartók és tulajdonosok már nemcsak papíralapon, hanem az ügyfélportálon is teljesíthetik adatszolgáltatási kötelezettségüket. Az idei tervek között szerepel, hogy szabálysértési és közigazgatási bírságok esetén a Hegyvidék-fiókban is megtekinthetők lesznek a határozatok, a szabálysértés tényét igazoló fényképfelvételek, a kirótt bírság összegét pedig bankkártyával lehet majd befizetni. Az önkormányzattól bérelt lakások, helyiségek adatainak, számlaegyenlegeinek lekérdezése és a bérleti díj bankkártyás fizetése szintén része a hamarosan bevezetendő új szolgáltatások körének. Az óvodai, iskolai étkezések igénylését leegyszerűsítő Menzakártya-rendszer és az ügyfélportál összekapcsolását is tervezzük, akárcsak azt, hogy a gyerekek fejlődését dokumentáló óvodai e-napló bejegyzéseit a Hegyvidék-fiókban is megtekinthessék a szülők. Ez utóbbi fejlesztést próbajelleggel, egy intézményben vezetnénk be még ebben az esztendőben.Kenyelmi_szolgaltatasok2

kz.