21-es_busz

21-es busz: egyelőre nem lesz változás

A Normafa környezeti terhelésének csökkentése, valamint az utasforgalom nagyságához jobban illeszkedő követési rend kialakítása érdekében javaslatcsomagot dolgozott ki a Budapesti Közlekedési Központ. A 21-es járatcsalád átszervezésével kapcsolatban meghirdetett, néhány nappal ezelőtt lezáruló lakossági egyeztetés eredményei azt mutatták, hogy a kérdést még tovább kell vizsgálni, így az idén biztosan nem lesz változás a forgalmi rendben.

A Hegyvidéki Önkormányzat a Normafa-rehabilitációs program megvalósítása érdekében 2015 januárjában rendeletet fogadott el, amelyet a 2015. májusi helyi népszavazás megerősített. Ennek egyik eleme a parkolás szabályozása, aminek részeként a Normafa Síház melletti jelenlegi parkoló és buszforduló területét átadják a kirándulóknak – a tervek szerint étkezési lehetőséget, pihenőhelyet, játszóteret és zöld területet alakítanának ki Budapest egyik legszebb panorámájú helyszínén.
Az új parkolót, valamint a buszfordulót a Konkoly-Thege Miklós úton és mellette alakítják majd ki, azzal együtt, hogy a gyermekvasút vonala mentén elkészül az Eötvös út és a Konkoly-Thege Miklós út felső szakaszát kiváltó új út. Mivel ennek megvalósítása hosszabb időt, várhatóan még legalább egy évet igényel, a közlekedés szabályozásának első lépéseként az önkormányzat szerette volna megszüntetni az autóbuszok jelentős területigénnyel járó parkolását és az ezzel járó környezetszennyezést, ezért egyeztetést kezdeményezett a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK).
A BKK azt javasolta, hogy a Normafa környezeti terhelésének csökkentése érdekében a Svábhegyen és Csillebércen oldják meg az autóbuszok többségének visszafordítását és tárolását. Az utasszámmérések alapján kidolgozott terv szerint a 21-es busz változatlan útvonalon, viszont minden időszakban sűrűbben közlekedhetne, így Csillebérc bővebb kiszolgálást kapna.
Az utasforgalomhoz igazodva hétköznapokon, valamint hétvégén hajnalban és késő este a 21A busz módosított útvonalon, a Széll Kálmán tértől a Svábhegyig járna, ugyanakkor hétvégén napközben, a kirándulóforgalom sűrűbb kiszolgálása miatt, a 21A és a 212-es busz a Széll Kálmán tér, valamint a Boráros tér felől a Svábhegyen keresztül a Normafáig közlekedne. A BKK szerint a 21-es járatcsalád átszervezése az eredeti probléma megoldása – a Normafa környezeti terhelésének csökkentése – mellett más előnyökkel is járna (ezekről bővebben alábbi írásunkban olvashatnak – a szerk.).
A BKK lakossági véleményezés céljából közzétette javaslatát a honlapján, ezt az oldalt pedig a Hegyvidéki Önkormányzat is meghirdette a saját közösségi oldalán. Az észrevételeket a BKK és az önkormányzat is kiértékelte, és az Eötvös úti kínálatcsökkentéssel kapcsolatos ellenvélemények alapján arra jutott, hogy a kérdést tovább kell vizsgálni, azaz az idén ne történjen változás a forgalmi rendben. Úgy látják, hogy a Normafára látogatók és a Hegyvidéken élők számára ideális megoldás csak később, a Normafa rehabilitációjával összhangban, a Konkoly-Thege Miklós úti parkoló és buszforduló megépítése kapcsán születhet.

sz.

 

Milyen előnyökkel járna a BKK javaslata?

 

• A 21-es járatcsalád vonalának minden szakaszán a meglévő utasforgalom nagyságához jobban illeszkedő követési rend alakítható ki.

• Az Eötvös úti szakaszon alacsony kihasználtsággal közlekedő buszok teljesítménye a vonal alsó szakaszán hasznosulna. A Svábhegy feletti szakaszon a csúcsidőszaki járatkövetés a mai 4 percről 6-7 percre módosulna, így a buszok 25%-ot éppen elérő kihasználtsága a legforgalmasabb járatok esetében is legfeljebb 45%-ra emelkedne, ami nagyságrendileg megfelel az ülőhelyek számának. A Svábhegy alatti szakaszon ugyanakkor, a 4 perces helyett 3 perces követési időközök beiktatásával, megszüntethető a csúcsforgalomban jelentkező zsúfoltság, a 21-es busz kihasználtsága például 95%-ról 79%-ra csökkenne a délutáni csúcsidőszakban.

• A hétvégi időszakban a 212-es járat Normafáig történő meghosszabbítása által további területek felől biztosítható a népszerű kirándulóhely elérése – nem utolsósorban a kerületközpont irányából is.

• A hatékonyabb járatszervezés további előnye, hogy a jelenleginél kisebb helyen megoldható a buszok parkolása a végállomásnál.