Nyári veszélyek

A nyár a gondtalan szórakozás, a pihenés időszaka, azonban veszélyeket is rejthet. Különösen az időseknek és a gyerekeknek kell óvatosnak lenniük.

Talán a legfontosabb nyári intelem, hogy vegyük komolyan a kiszáradás (dehidráció) lehetőségét, ugyanis a nagy melegben testünk sokkal több folyadékot veszít. Főleg az idősebbeknél fordul elő, hogy túl keveset isznak, ezért esetükben jelentős a kiszáradás, ennek következtében az agyvérzés, valamint a szívinfarktus kockázata. Ennek első jelei a szájszárazság, fejfájás, koordinációs zavarok, felgyorsult szívverés, valamint a fokozott szomjúságérzet, ami sokszor későn, vagy egyáltalán nem alakul ki.
Éppen ezért lényeges, hogy kánikulában rendszeresen igyunk, függetlenül attól, szomjasak vagyunk-e, vagy sem. Tíz testsúly-kilogrammonként 4 deciliter folyadék bevitele ajánlott, azaz egy 60 kilós embernek naponta mintegy 2,5 liter folyadékra van szüksége. Kisgyermekeknek a súlyukhoz képest még többet kell inniuk, a 4-8 éveseknek legalább 1,5 litert, a nagyobbaknak 2 litert.
A legjobb a tiszta (nem szénsavas) víz, ugyanakkor azt is vegyük figyelembe, hogy megfelelő étrend mellett a táplálkozással körülbelül egy liter víz jut a szervezetünkbe. Ne egyszerre sokat, hanem többször keveset igyunk, szabad levegőn, testmozgás közben erre még fokozottabban ügyeljünk. Mindig legyen nálunk egy kis üveg víz. (A kiürült palackot akár az önkormányzat jóvoltából a XII. kerület néhány pontján tűzcsapokra szerelt ivócsapok segítségével is feltölthetjük.)
A hőség együtt jár a fokozott napsütéssel és az UV-B-sugárzással, ami növeli a bőrrákkal és a melanómával közvetlenül kapcsolatba hozható szabad gyökök termelődését. Bőrünk nem felejt, a sejtkárosodásból évtizedekkel később alakul ki a daganat. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük, nem kell mást tenni, mint megfelelő napvédőt használni, valamint 11 és 15 óra között mindig árnyékban maradni. Délután viszont ne mondjunk le a napfürdőről, hiszen az elengedhetetlen a többi között a csontok egészségéhez is hozzájáruló D-vitamin-termelődéshez.
Amennyiben mégis leégtünk, tegyünk a bőrünkre hideg vizes borogatást, használjunk E- és C-vitamint tartalmazó, bőrregeneráló készítményeket. Mindig vízbázisú krémet válasszunk, a zsíros változatokat kerüljük. A szemünkről se feledkezzünk meg, viseljünk az UV-sugaraktól megóvó napszemüveget. Menjünk biztosra, és optikussal vizsgáltassuk meg a szemüveg lencséjét, mert a rossz napszemüveg károsíthatja a látást!
Az erős napsütés és a nagy meleg mellett szabadban leginkább a kullancsoktól kell tartani, a nyári hónapokban elszaporodnak a vérszívó élősködők. Ráadásul nemcsak az erdőkben, mezőkön, hanem egyre gyakrabban a parkokban és a játszótereken is megjelennek.
Hatékony védelmet nyújthat a kullancsriasztó. Ha ennek ellenére a rovar befúrja magát a bőr alá, minél előbb el kell távolítani. Ehhez a magyar fejlesztésű, patikákban kapható kullancskanál a legjobb eszköz. Ha a csípés után fáradtságérzet, fejfájás, kokárdához hasonló foltok alakulnak ki a bőrön – ezek a Lyme-kór tünetei –, vagy agyvelő- és agyhártyagyulladásra utaló magas láz, hányinger, szédülés, végtagfájdalom jelentkezik, azonnal orvoshoz kell fordulni!

-ály