Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Erdelyi_barangolasok_Soti_Istvan_fotoin

Erdélyi barangolások Sóti István fotóin

Sóti István huszonhat éve a Virányos Általános Iskola testnevelő és médiatanára. Miután a Testnevelési Főiskolán végzett, hosszú ideig kajak-kenu mesteredzőként dolgozott, 1992-ben került a hegyvidéki tanintézménybe.
Már kisdiákként elkezdett fotózással, videózással foglalkozni. A kajakosok, triatlonosok életéről tizenhat „éves” filmösszefoglalót készített. A virányosi iskolában ünnepségeket, túrákat, egyéb programokat örökített meg.
A polgármesteri hivatalban most megtekinthető fotókiállításának megnyitóján Szerdahelyiné Jászberényi Ágnes, a Virányos igazgatója méltatta az erdélyi barangolások során készített felvételeket és a pedagógus fáradhatatlan munkáját a határon túli kirándulások megszervezésében. Kérdésemre elmesélte: „Már a romániai forradalom évében igyekeztünk kapcsolatokat kiépíteni, vendégül láttunk erdélyi gyerekeket. Később, amikor mi utaztunk ki, igyekeztem, hogy megteremtsük a fedezetet az útra a kevésbé tehetős családok gyerekeinek is, szülői, önkormányzati, alapítványi segítséggel, hogy senki se maradjon ki.”
Erdélyben Homoródfürdő volt a kirándulók bázisa, onnan túráztak naponta másfelé. Megnézték, ami egy magyar ember számára kihagyhatatlan: Kolozsvár főterét, Mátyás szülőházát, a Csíksomlyói nyerget, a Békás-szorost, a Hargitát, a Gyimeseket, Parajdot, Korondot, Segesvárt, Petőfi emlékhelyét. „Ha egyik nap sokat utaztunk, másnap inkább sportos napot tartottunk, szekereztünk, lovagoltunk, fociztunk, kosaraztunk, táncoltunk a helyi diákokkal – emlékezett vissza Sóti István. – Ha kimozogtuk magunkat, jöhetett a múzeum, templom. Persze, mindig velem volt a fényképezőgépem és a videofelvevőm.”
A megnyitóünnepséget színesítve, Tóth Emese énektanár betanításában, a jövőre Erdélybe készülő hatodikosok népdalokat énekeltek, fuvolán pedig elhangzott Bartók Béla műve, az Este a székelyeknél.
Most, hogy a tanár úr nyugdíjba megy, megmarad-e a filmes, fényképes öröksége? – kérdeztem az iskolaigazgatót. „Pista bácsinak lehetősége volt »internetes felhőbe« feltöltve feldolgozni az összegyűjtött anyagokat, úgyhogy meg tudjuk nézni, amikor csak szeretnénk – mondta Szerdahelyiné, majd hozzátette: – Sokáig nem fogjuk tudni pótolni őt…”

Balajthy Anna

A fotókiállítás a polgármesteri hivatal (XII., Böszörményi út 23–25.) földszintjén tekinthető meg június 23-ig.