A_nemet_nyelv_hozza_ossze_Europa_diakjait

A német nyelv hozza össze Európa diákjait

„Híd az iskolák közt”, vagy „Híd az iskolákból” – valahogy így lehetne németről magyarra fordítani a többértelmű Schulbrücke szót, egy iskolák közti nemzetközi együttműködési program elnevezését. A „Schulbrücke-Europa” nevű projekt célja, hogy a különböző európai országok német nyelven tanuló középiskolás diákjai évről évre egy közös projekthét alkalmából aktuális témákról és problémákról beszélgessenek, mindeközben pedig jobban megismerjenek más nemzeteket és embereket.
Az EJBW (Europäische Jugendbildungs- und Jugendbegegnungsstätte Weimar) szervezésében, valamint a Robert Bosch Stiftung (Robert Bosch Alapítvány) és a Deutsche Nationalstiftung (Német Nemzeti Alapítvány) támogatásával megvalósuló nemzetközi együttműködésben, egyedüli magyar partnerként, a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium is részt vesz immáron három éve – a legutóbbi találkozóra néhány héttel ezelőtt került sor az UNESCO világörökségi listáján szereplő Heidelberg városában.
„Az idei Schulbrücke igazán különleges volt, hiszen a projekt ebben az évben ünnepelte a fennállása tizedik évfordulóját. Ennek tiszteletére egy napra ellátogattunk Stuttgartba is, ahol részt vehettünk egy állófogadással és beszédekkel összekötött workshopon. Megismerhettünk például egy német videobloggert, aki a legismertebb videómegosztón keresztül próbálja eljuttatni a fiatalokhoz a politikát; vagy egy olyan szervezet vezetőjét, amely hétköznapi problémák megoldásait osztja meg partnervárosokkal, hátha máshol is hasznosíthatók, vagy akár továbbfejleszthetők az ötletek. Valóban remek volt látni, milyen kapcsolatok kötődhetnek ezen a projekten, ahogyan az eseményre meghívott alumnik, azaz öregdiákok a korábbi évek, a találkozásuk és megismerkedésük emlékeiről beszélgettek” – foglalta össze élményeit a 12. osztályos Nagyistók Máté, aki már tavaly is tagja volt a Schulbrücke magyar csapatának.
A Tamásiból ezúttal öt tizedikes és három tizenkettedikes tanuló, egy végzős kísérő és egy felkészítő tanár utazott el a projekthétre. A program első két napján a hegyvidéki fiatalok a többi résztvevő, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Németország és Szlovákia képviselőivel együtt mutatták be iskolájukat, városukat és országukat, majd különböző ismerkedős programokkal, például városismereti tesztekkel, valamint a német nyelvvel és a diákok neveivel kapcsolatos játékokkal töltötték az időt, azzal a céllal, hogy mindenki megtudja, ki kicsoda és honnan jött.
A kapcsolatteremtés szándékával a tanulók olyan családi történeteket is megosztottak egymással, amik Európa történelmének jelentős eseményeivel fonódnak össze. Nagyistók Máté elmondta, hogy az édesapja épp azokban a napokban járt Berlinben, amikor bontani kezdték a Nyugat-Berlint körülvevő határépítményt. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy egy német és egy holland srác is hasonló történetet mesélt el, így a szüleik akár találkozhattak is a berlini fal leomlásakor, amelyet a hidegháború végének emblematikus eseményeként tartanak számon.
Az egymás megismerését segítő feladatok után Európa múltját és jelenét bemutató előadások következtek, majd a kontinens jövőjével, az oktatás, gazdaság, környezetvédelem, demokrácia, háború és béke kérdéseivel foglalkoztak a fiatalok több nemzetközi munkacsoportban. Nem csak problémafelvetéseket vártak tőlük: a megoldásokat és a pozitív jövőképet is fel kellett vázolniuk közös munkáikban.
„Több témában is a szlovák középiskolásokkal dolgoztunk együtt, akikkel nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki. A németországi programot követően már el is látogattak hozzánk, diákjaink családjai látták vendégül őket. A tervek szerint ezen a nyáron mi vendégeskedünk majd a szlovák családoknál” – beszélt a közös munka és a kapcsolatépítés sikereiről Varga Gergely történelemtanár, aki felkészítőként kísérte el tanulóit Heidelbergbe.A_nemet_nyelv_hozza_ossze_Europa_diakjait2Mint a pedagógus kiemelte, a Schulbrücke alapvető célja a diákok, iskolák és az országok, kultúrák közti kapcsolatok építése, valamint annak tudatosítása, hogy nem egymástól elszigetelt identitások, hanem egy közösség részei vagyunk Európában. Hozzátette, hogy egymás megismerésének csak a kezdetét jelenti az évente sorra kerülő nemzetközi találkozó, amely az interaktív és projektközpontú németországi egyetemi oktatás világába is betekintést enged.
„Ez egyfajta nyári egyetem, ahol a külföldiként érkező diákok kipróbálhatják, tudnának-e Németországban tanulni, valamint nemzetközi csoportokban másokkal együtt dolgozni” – magyarázta a történelemtanár, aki szerint a Tamási, két tannyelvű iskolaként, nagyban hozzásegíti a tanulóit ahhoz, hogy a német nyelvű felsőoktatási intézményekben is kiválóan megállják a helyüket.

d.