A_weimari_klasszikusok_nyomaban

A weimari klasszikusok nyomában

Weimarba látogattak a Tamási Áron iskola 10. és 11. évfolyamaira járó német nemzetiségi tagozatos diákok. A tanulók a városban működő európai oktatási központ, az EJBW (Europäische Jugendbildungs- und Begegnungsstätte Weimar) közreműködésével csoportmunkában dolgoztak fel különféle művészeti és történelmi témákat.
„A weimari klasszikusok – Goethe, Schiller és Herder –, a Bauhaus stílus, a weimari köztársaság és a nácizmus: olyan témaköröket választottam, amik nemcsak német, hanem európai szemmel is fontosak” – mesélte Kondor Klaudia, aki tavaly érettségizett a Tamásiban, az ősszel szakmai gyakorlaton volt az EJBW-nél, a mostani program szervezésében pedig már a szemináriumok egyik vezetőjeként vett részt.
Weimarban áll Schiller, Goethe és Liszt háza, a Bauhaus Múzeum, és a közelben található Buchenwald, a hírhedt koncentrációs táborban elpusztítottak emlékhelye. Az utazás során szerzett személyes élmények tehát nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a diákok feladataikkal összefüggésben mélyreható ismereteket szerezzenek.
A weimari program zárásaként német nyelvű prezentációkat készítettek a résztvevők az egyes témákban. Voltak, akik verset írtak, vagy jeleneteket adtak elő, mások rajzoltak, sőt még egy rövidfilmet is összeállítottak. „Nem számon kérő jellege volt a bemutatóknak, inkább azt figyelték a tanáraink, mennyire tudtunk elmélyülni a munkáinkban” – foglalta össze tapasztalatait Götz Ádám, az egyik diák.
„Ez volt az első weimari témahetünk – mondta az ötletgazda és főszervező, a gyerekekkel kísérőként utazó Varga Gergely történelemtanár. – A projekt megvalósítása érdekében szorosabbra fűztük a kapcsolatainkat az EJBW-vel, amelyek már évek óta élnek a SchulBrücke-Europa elnevezésű, iskolák közötti nemzetközi együttműködési program révén.”
A pedagógus hozzátette, hogy a következő témahetet a terveik szerint június közepén tartják, 2019-től pedig mindig októberben szerveznének a mostanihoz hasonló utazásokat. Szeretnék, ha a jövőben három helyett négy-öt napot tölthetnének Weimarban, és a programhoz német fiatalok is csatlakoznának, hogy a kiutazók még intenzívebben gyakorolhassák a német nyelvet.
A Tamási német kétnyelvű nemzetiségi tagozatán tanuló középiskolások már minden évfolyamon lehetőséget kapnak arra, hogy anyanyelvi környezetben fejlesszék némettudásukat. Az idén először a tanév végén a „nulladik”, azaz a felkészítő évfolyamra járók egyhetes ausztriai nyelvtanfolyamra jelentkezhetnek, a kilencedikesek diákcsereprogramban vehetnek részt, míg a tizedikesek és a tizenegyedikesek a már említett SchulBrückében vagy a weimari témaheteken való részvételre pályázhatnak.
„Klaudia sikertörténete igazolja – jegyezte meg Varga Gergely –, hogy az iskolai projektek leginkább egymásra épülve tudnak működni.”

sz.