Mit_tehetunk_a_cukorbetegseg_ellen

Mit tehetünk a cukorbetegség ellen?

A cukorbetegség és az elhízás jelentősen növeli az érrendszeri betegségek kockázatát – hívta fel a figyelmet az Egészségesen a Hegyvidéken – Szabadegyetem legutóbbi előadásában dr. Krivanek László. A Maros utcai szakrendelő belgyógyász, diabetológusa a kockázatok mellett a megelőzés lehetséges módjairól is beszélt.

Egy ma Budapesten megszülető gyermek várható élettartama nőknél 76, férfiaknál 74 év. Ehhez képest a csehek 6-7 évvel, az osztrákok még ugyanannyival tovább élnek. A hegyvidékiek ugyanakkor lényegesen jobb helyzetben vannak, országos összehasonlításban a XII. kerületben a legjobbak az életkilátások – minderről dr. Krivanek László, a Maros utcai szakrendelő belgyógyász, diabetológusa beszélt az Egészségesen a Hegyvidéken – Szabadegyetem februári összejövetelén.
A szívbetegségek vezető haláloknak számítanak, holott sok esetben megelőzhetők lennének. Kialakulásukban komoly szerep jut a diabétesznek és az elhízásnak. Riasztó adat, hogy jelenleg mintegy 800 ezren szenvednek diabéteszben, és legalább ugyanennyien valamilyen szénhidrátzavarban.
Érdekesség, hogy Kelet-Magyarországon kevesebb a cukorbeteg, ami valószínűleg az életmóddal hozható összefüggésbe. Ugyanis a cukorbetegség és vele együtt a verőérbetegségek közvetlenül kapcsolatban vannak az elhízással.
Sajnos ezen a területen sem állunk jól, Európában a BMI testtömegindex (kg/m2) alapján a magyar számít a legelhízottabb nemzetnek. A közmegegyezés szerint elhízásról 30 feletti, túlsúlyról 25-30 közötti BMI esetén beszélhetünk. Nem érdemes azonban idáig eljutni, hiszen – ahogyan a szakember fogalmazott – jobb ma egy szemüveg, mint holnap egy üvegszem, azaz aki nem ér rá az egészségével foglalkozni, az majd a betegségével biztosan fog. Igaz ez a túlsúlyra is: sokkal egyszerűbb lefogyni, mint meghízni.
Gyakori, hogy a cukorbetegség következtében vesepanaszok jelentkeznek, ezek jelentős része egy egyszerű szemvizsgálattal kimutatható. Egyre több cukorbeteg kényszerül dialízisre, ami mutatja, milyen szoros a kapcsolat a diabétesz és a vesebetegségek között. Ezért fontosak a szűrések, 40 év felett pedig különösen ajánlott az átfogó kivizsgálás, amibe a szemfenékvizsgálat mindenképpen tartozzon bele! Annál is inkább, mert a diabétesszel sok esetben együtt jár a makuladegeneráció.
Veszélyes állapotot idézhet elő a verőérszűkület, ennek kockázatát – a túlsúlyon és az örökletes hajlamon kívül – az inzulinrezisztencia, a normálistól eltérő vérnyomás, a véralvadás milyensége és a vérzsír aránya növeli. Ezek egy részét mi magunk is befolyásolhatjuk: figyeljünk arra, hogy megfelelő legyen a vércukrunk, a vérzsírunk, a koleszterinünk és a vérnyomásunk!
Azonnal forduljunk orvoshoz, ha a bal mellkasfélben nyomó, szorító vagy égető fájdalmat érzünk, a légzésünk nehézzé válik, mert ezek a tünetek a leggyakrabban a koszorúér-megbetegedés miatt kialakuló angina pectorisra utalnak. Az artériák elzáródása okozza az isémiás stroke-ot, aminek tipikus tünetei a forgó szédülés, a hirtelen látászavar, később a beszédzavar, a szemhéjlógás, a jobb kéz elgyengülése. Amennyiben ezeket tapasztaljuk, sürgősen kérjük szakember segítségét!
A cukorbetegeknél gyakoribb a perifériás idegeket érintő neuropátia. Ennek jele a végtagokban jelentkező égő, szúró fájdalom, a beteg úgy érzi, mintha zokni vagy kesztyű lenne rajta.
Bár az elhízás és a cukorbetegség hátterében a veleszületett hajlam is lehet, azonban nem mindegy, mihez kezdünk ezzel az örökséggel. Megfelelő életmóddal, például a dohányzás mellőzésével sokat tehetünk az egészségünkért. A túlsúlyosak között már gyermekkorban többen szenvednek magas vérnyomásban, ami „előszobája” a verőérbetegségeknek. Ha sikerül a diasztolés vérnyomást öt egységgel, például 105-ről 100-ra levinni, azzal közel 40 százalékkal csökken a stroke kockázata.
Legyünk proaktívak, menjünk elébe a betegségeknek: kerüljük a dohányfüstöt, édességek helyett együnk gyümölcsöket, mozogjunk mindennap kétszer egy órát, aludjunk eleget! Napi egy marék olajos mag, 2-3 liter folyadék mindenképpen szerepeljen az étrendünkben, amelynek fele legyen rost típusú szénhidrát, a negyede fehérje és esszenciális zsírsav.

Lényeges a helyes lábápolás, mert a gombásodás felpuhítja a körmöt, ebből alakulhat ki az orbánc, a baktériumok pedig könnyebben bejutnak a szervezetbe. Hogy ezt elkerüljük, mindig pamutzoknit hordjunk, és olyan cipőt, ami sehol sem dörzsöl.
Végezetül dr. Krivanek László jó hírrel is szolgált, mint elmondta, egyre kevesebb az infarktus és a stroke a cukorbetegek körében, akiknek a száma is örvendetesen csökken. A szakember mindenkit arra intett, hogy foglalkozzon az egészségével, képezze magát, olvasson szakmai cikkeket, járjon előadásokra, éljen egészségtudatosan.

sm.