„Könnyűzenei” séta a Farkasréti temetőben

A temetői kultúra egyúttal különleges művészeti élmény is, amely egy-egy ország, nemzet karakterét is jellemzi. A hírességek neves képzőművészek által készített síremlékei gyakran kiemelkedő művészi alkotások, és komoly esztétikai élményt jelentenek.
Nagy államférfik, politikusok, történelmi személyiségek mellett a hazai irodalom, kultúra és tudomány számos nagysága nyugszik a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben, azonban a magyar művészvilág sokkal több jeles képviselője talált végső nyugalomra a Farkasréti temetőben. Sőt, a vonatkozó irodalomban olyan vélemény is olvasható, hogy még a kolozsvári Házsongárdi temető neves halottainak számához képest is Farkasrét „vezet”.
Az idén tavasszal a klasszikus zene és a színművészet olyan óriásainak síremlékeit kerestük fel, mint Bartók Béla, Kodály Zoltán és Solti György, Bajor Gizi, Karády Katalin és Jávor Pál. Június utolsó napján a hazai könnyűzene kiválóságainak sírjai következtek, annál is inkább, mert e műfajnak minden bizonnyal több híressége nyugszik Farkasréten, mint bárhol másutt a fővárosban vagy vidéken. A viharos, esős hét után napsütéses, de mérsékelten meleg, igazi kirándulóidőben jártuk be a temetőt Szilágyi Rita avatott kalauzolásával.
Elsőként a lapunkhoz is kötődő zenész, újságíró, Muzsay András (1946–2015) sírjánál álltunk meg. Ő gitáros-énekes előadóművészként is ismert volt, dalokat írt, verseket zenésített meg, több száz angol, amerikai, ír és skót dalt fordított le például a 100 Folk Celsius, vagy a Bojtorján együttes számára. Ezek közül a legismertebb a Paff, a bűvös sárkány. Két évtizeden át újságíróként dolgozott, számos cikke jelent meg a Hegyvidékben is.
Benkó Sándor (1940–2015) Kossuth-díjas zenekarvezető a hazai jazz legismertebb képviselője volt. A Benkó Dixieland Band több mint ötven éven át népszerűsítette a műfajt itthon és a világ legtávolabbi pontjain. Sok világhírű vendégművésszel játszottak, megszámlálhatatlan mennyiségű lemezt adtak ki.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben2A művészparcellához vezető úton a zenei világhoz kapcsolódó további síroknál is emlékeztünk, így Kodály Zoltánénál újfent, amelyen a művészi nőalak Pátzay Pál alkotása. Bágya András kopjafával jelölt síremlékénél, valamint Eisemann Mihály, Polgár Tibor és Fényes Szabolcs zeneszerzők sírjai előtt is eltöltöttünk néhány percet.
A művészparcellában nyugvó Hofi Géza (1936–2002) nemcsak kiemelkedő humorista és előadóművész volt, de igazi „jazzvénával” is rendelkezett. Eredeti kiállása, Louis Armstrongra emlékeztető, rekedtes orgánuma egyedülállóvá tette őt a hazai könnyűzenében. Legismertebb tévés sikere talán a We Are the World című nagy sláger paródiája, a Piál a Föld volt, amit a világ leghíresebb pop-, rockénekeseinek bőrébe bújva adott elő, Michael Jacksontól Stevie Wonderig, Tina Turnertől Ray Charlesig sok mindenkit eljátszva.
A Kossuth-díjas Szabados György (1939–2011) zongoraművész-zeneszerző puritán síremléke olyan, mint a zenéje: minden sallangtól mentes, egyszerű és direkt. A magyar avantgárd jazz úttörőjének és mindmáig legjelentősebb alakjának hazai és amerikai művészekkel adott koncertjei és lemezfelvételei a szabad, improvizatív zene kiemelkedő teljesítményei. Az egyébként orvos muzsikus nagy gondolkodó volt, írásai nyomtatásban is megjelentek.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben5A legendás énekes, Szécsi Pál (1944–1974) népszerűsége a mai napig töretlen, pedig már évtizedek teltek el tragikus halála óta. Minden korosztály kedvelte-kedveli őt nemcsak remek hangja, de a hazai zenei világban egyedülálló sármos előadásmódja miatt is.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben6Tomsits Rudolf (1946–2003) trombitaművész, a magyar jazzélet ikonikus figurája tagja volt annak a csapatnak, amely a legkorábban képviselhette hazánkat a Montreux-i Jazzfesztiválon. Külföldön is elismert zenésznek számított, éveken át vezette az Újvidéki Rádió Nagyzenekarát. Különleges síremlékén violinkulcsba foglalva áll nevének kezdőbetűje, és persze rajta van hangszere, a trombita is.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben4A művészparcellát elhagyva, nem messze onnan, ugyancsak trombitával ékesített sírt találunk. Az autóbalesetben elhunyt Zsoldos Imre (1919–1985), Tomsits mestere, a Rádió Tánczenekarának, majd a Stúdió 11-nek a vezetője nyugszik ott feleségével, Sárosi Katalin (1930–2000) énekesnővel együtt. Jóval távolabb Cseh Tamás (1943–2009) sírját egyszerű kereszt jelöli. Kívánságára került édesanyja közelébe. Az ő szinte beskatulyázhatatlan művészete új műfajt teremtett a hazai könnyűzenében.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben3Egyszerű síremlék alatt pihen édesanyjával együtt az az ikonikus gitárművész, aki a világ legismertebb magyar jazz-zenésze lett. Szabó Gábor (1936–1982) a magyar forradalom és szabadságharc után került Amerikába, ahol páratlan karriert futott be. Itthon „agyonhallgatták”, habár volt néhány fellépése az 1970-es években. Képpel együtt felvett rádiófelvételét, majd pár évvel később a Hilton báltermében adott koncertjét a televízió rögzítette, és még napjainkban is sokszor műsorára tűzi.
Szabó drogfüggőségét itthon kezelték, korai halála azonban megakadályozta tervei megvalósításában, miszerint a hazai jazzelit tagjaival akar koncertezni és lemezeket készíteni. Gypsy Queen című kompozíciója a Santana együttes tolmácsolásában lett világsiker. A világzene feltalálója volt – akkor, amikor ez a fogalom még meg sem született. Művészetében a magyar népdalok hatása éppúgy felismerhető, mint a latin zene, vagy az indiai ragák.
Földbe helyezett urnasírokban nyugszik a Farkasréti temetőben Cserháti Zsuzsa, Baronits Zsolt, Máté Péter és Som Lajos. Cserháti Zsuzsa (1948–2003) a hazai popzene fényes csillaga volt. Magas bokrok rejtette, pici sírja talán azt a méltatlan mellőzöttséget szimbolizálja, amit az üstökösként feltűnő, kiemelkedően tehetséges énekesnőnek el kellett viselnie. Éppen a pályára való reményteli visszatérését akadályozta meg korai halála.
Baronits Zsolt (1944–1999), a progresszív jazz-rock zenetörténeti fontosságú együttesének, a Syriusnak volt az alapítója, szaxofonosa és zenekarvezetője. A csapat hazai könnyűzenére gyakorolt hatását jól mutatja a kiváló hazai jazz-zenészekből álló Syrius Legacy koncert- és lemezsikere.
Csaknem százötven dal fémjelzi Máté Péter (1947–1984) munkásságát, ami annál is inkább óriási teljesítmény, mivel az énekes tragikusan fiatalon hunyt el. Elmegyek című dala Sylvie Vartan előadásában világsikerré vált.Konnyuzenei_seta_a_Farkasreti_temetoben7Som Lajos (1947–2017) a hazai hard rock egyik legnagyobb figurája volt. Számos együttesben játszott basszusgitárosként, a Tűzkeréktől a Senátorig, de legnagyobb sikereit a Piramisban aratta.

Márton Attila

 

A tematikus temetőlátogatások folytatódnak, legközelebb a sportvilág nagyjainak síremlékeinél emlékezhetnek az érdeklődők. Találkozó: augusztus 4-én, szombaton 10 órakor a Farkasréti temető főbejáratánál lévő griffszobornál.