Az_ominbuszok_vilagatol_a_291-es_buszig1

Az omnibuszok világától a 291-es buszig

Hogyan nézett ki a hegyvidéki lóvasút, milyenek voltak a megállók, melyik az a trolibusz, amelyik – bár az akkori tanács megígérte – nem váltotta ki az 58-as villamos megszüntetett vonalát? Sok más mellett ezekre a kérdésekre is választ adnak „Az omnibuszok világától a 291-es buszig – Zugliget közlekedéstörténete” című kiállítás eredeti, ritkán látható archív fotói, amiket a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban nézhetnek meg a látogatók.
A Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös tárlatának megnyitóján a gyűjteményt vezető Balázs Attila arról beszélt, hogy a XII. kerület bővelkedik közlekedéstörténeti kuriózumokban. Ilyen a többi között a fogaskerekű, a Libegő és a gyermekvasút, de itt, a Zugligetben járt a híres lóvasút is. Ezek a ma már kultikusnak számító járművek jelennek meg a tablókon.Az_ominbuszok_vilagatol_a_291-es_buszig2Pokorni Zoltán polgármester szerint büszkék lehetünk a lóvasút felújított egykori állomására és a mellette azzal egy időben felépített épületszárnyra, ahol a helytörténeti gyűjtemény kapott méltó elhelyezést. Köszönetet mondott az együttműködésért a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak és szakmai vezetőjének, Merczi Miklósnak, valamint külön megemlítette a korábban önkormányzati képviselőként dolgozó Salamin Andrást, aki egy teljes kötetet szentelt a XII. kerület közlekedésének.
„Utólag viszonylag könnyű felfedezni a közlekedés és az emberek élete, a kerület fejlődése vagy akár a kirándulási szokások közötti összefüggéseket. Visszatekintve mindig okosabbak vagyunk; jó lenne, ha ezt a lényeglátó képességünket a jövőre is ki tudnánk terjeszteni. Egyebek közt akkor, amikor az Uber, vagy a dugódíj ügyében hozunk döntéseket” – mondta Pokorni Zoltán, aki szerint a közlekedés az a terület, amely mindnyájunk életét meghatározza.
Vitézy Dávid a kiállítás érdekességeiről szólt, amelyen, mint fogalmazott, szimbólumokat láthatunk. A közlekedés szempontjából maga a Hegyvidék is az, hiszen a város minden részéről sokan járnak ide kikapcsolódni, kirándulni.Az_ominbuszok_vilagatol_a_291-es_buszig3„Ami Pestnek az Andrássy út, az Budának a Zugliget” – jelentette ki a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, arra utalva, hogy a térségben az elsők között járt omnibusz, lóvasút és villamos. Utóbbihoz egy súlyos baleset is kapcsolódik, ennek következményeként hosszabbították meg 1896-ban az addig a lóvasút egykori végállomásáig közlekedő járatot a Tündér-szikla lábáig. A történetről képek mesélnek, ahogyan arról is, hogyan szűnt meg a legendás 58-as villamos zugligeti vonala nyolcvanegy évvel később. A kiállítás kuriózuma egy eddig a nagyközönség számára rejtve maradt fénykép, amin a villamos helyett megígért ZIL troli látható.
Mint Vitézy Dávid kiemelte, a múzeum azon dolgozik, hogy minél több fotót elérhetővé tegyen a Fortepan internetes oldalon és különböző kiállításokon a budapesti közlekedéstörténetről. Ennek a törekvésnek az egyik nagyszerű példája a zugligeti tárlat, amin számos most először bemutatott felvétel is helyet kapott.Az_ominbuszok_vilagatol_a_291-es_buszig4

sm.