Hogyan_ne_jarjunk_porul

Hogyan ne járjunk pórul?

Huszonkét évvel ezelőtt fogadták el a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényt, ami a vitakezelés lehetőségeit is meghatározza. Az egyik fórum az illetékes járási hivatal, a másik a civil oldal, ez utóbbinak részei az ingyenes szolgáltatást nyújtó békéltető testületek. Minden üzletben kötelező elérhetővé tenni a vásárlók könyvét, ami a nem internetes vételek esetén a vitarendezés egyik elengedhetetlen eleme – mondta el Dorogi András, a Budapesti Békéltető Testület tagja a Hegyvidéki Kulturális Szalonban tartott előadásában. Ha ez nincs, panasszal lehet élni a járási hivatalnál, amely eljárást indít, a bírság százezer forintos nagyságrendű. A sikeres érdekérvényesítés feltétele a nyugta vagy számla megléte. Tartós fogyasztási cikkeknél a garanciapapírra is szükség van.
Gyakorta előfordul, hogy a pénztárnál nem a polcon feltüntetett áron, hanem drágábban akarják eladni a terméket, téves árazásra vagy az akció lejártára hivatkozva. Dorogi András szerint nincs kifogás: mindig a közzétett árat kell alkalmazni, ezt tekinti érvényesnek a vonatkozó törvény.
Mikor lehet panaszt tenni? A legjobb, ha a vásárlást követően azonnal, még az üzletben reklamálunk. Internetes vásárlás esetén e-mailben tehetjük meg ezt. Lehetőség van telefonos észrevételre is, a szolgáltató kötelezettsége, hogy a hívásokat bizonyos ideig megőrizze.
Hibátlan termékeknél már nem létezik a háromnapos visszavételi kötelezettség, ezt a törvény megszüntette. A cég szabadon dönthet arról, hogy visszaveszi a terméket (természetesen számla ellenében), és készpénzben visszaadja az árát, vagy levásárlást, esetleg cserét ajánl fel.
Más a helyzet a hibás termékeknél. Amennyiben a vásárlást követően bármilyen hiba kiderül, azért a kereskedő tartozik felelősséggel. Az első hat hónapban a vevőnek nem kell bizonyítania, hogy a termék már a vételkor hibás volt, ezt a kereskedőnek kell megtennie. Fél év után viszont – a garancia ideje alatt – megfordul ez a kötelezettség.
Ha bebizonyosodik a kereskedő felelőssége, a vásárló elsősorban javítást vagy cserét kérhet, másodsorban vételárengedményt. A garanciális idő általában két év. Ami még lényeges: többszöri javítást követően (ez két-három alkalom) kérhető a vételár-visszatérítés – ha ez nem történik meg, a békéltető testület jár el az ügyben. Hibás termék esetén a vevő nem köteles elfogadni a levásárlást.
Tartós fogyasztói cikkeknél – 10 ezer forint feletti egyedi érték jelenti a határvonalat – szükséges a jótállási jegy megléte, amelyen szerepel, hogy mi nem tartozik a jótállás hatálya alá. Akciós vagy használt termékeknél csak egy év a garancia.
Internetes vásárláskor 14 nap az elállás, ennyi időn belül indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket, aminek az árát a kereskedő köteles visszafizetni. Erre vonatkozó igényünket írásban kell közölni az eladóval. Érdemes 14 napig megőrizni az eredeti szállítási csomagolást, így egyszerűbb a visszaküldés, ami a mi költségünk. Legjobb, ha tértivevénnyel postázunk.
Dorogi András hangsúlyozta: azért dolgoznak, hogy kötelező érvényű egyezség jöjjön létre a vitás felek között. Ha ez nem történik meg, akkor a testület saját hatáskörében hoz döntést, ami valójában egy ajánlás. A fogyasztóvédelmi hatóságot pedig tájékoztatja azokról a vállalkozásokról, amelyek nem teljesítik az ajánlást.

MM.

 

A Budapesti Békéltető Testület minden hónap utolsó hétfőjén 10–12 óráig ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsadást tart a Hegyvidéki Kulturális Szalonban (XII., Törpe utca 2.). A testület címe: I., Krisztina körút 99., telefonszáma: 06/1-488-2131.