Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Segitseg_az_iskolavalasztashoz

Segítség az iskolaválasztáshoz

Mikor lesz a beiratkozás? Mit jelent az iskolaérettség? Hány éves korban mehet iskolába a gyerek? Hogyan lehet bekerülni a nem körzetes általános iskolába? Csak néhány olyan kérdés, ami minden bizonnyal foglalkoztatja az óvodát befejező apróságok szüleit. Ezekre is választ adott a Hegyvidéki Önkormányzat és a Közép-Budai Tankerületi Központ beiskolázási fóruma, amelyen a szakmai előadásokat követően a XII. kerületi iskolák képviselőivel találkozhattak az érdeklődők.

Évekkel ezelőtt a Hegyvidéki Önkormányzat indította útjára a beiskolázással kapcsolatos fórumot, ezt a hagyományt folytatja a Közép-Budai Tankerületi Központ. A tájékoztatókon az általános iskolai beiratkozásról esik szó – vezette fel a Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola dísztermében tartott rendezvényt Hajnissné Anda Éva, a központ igazgatója.
Pokorni Zoltán polgármester elmondta, évekkel ezelőtt még kapacitásproblémákkal küzdött az önkormányzat amiatt, hogy az agglomerációból és Budapest más részeiről sokan próbáltak bejutni a jó nevű XII. kerületi iskolákba. Ez volt az egyik oka a fórum életre hívásának, ami segített abban, hogy a hegyvidéki gyerekek biztosan helyet kapjanak saját iskoláikban. Egyúttal sikerült elejét venni az egymásnak átadott lakcímkártyákból adódó visszaéléseknek. Ma már ettől nem kell tartani, az esetleg megmaradó férőhelyekre pedig szívesen fogadják a máshonnan érkezőket.
A polgármester egy 1,2 millió gyermek adatai alapján készült amerikai tanulmányt mutatott be, amelyből kiderült, hogy a szeptemberben születettek általában sikeresebbek társaiknál. Ennek oka az, hogy az osztályban ők a legidősebbek. „Jó, ha a gyerekek minél érettebben kerülnek az iskolába, mert ők lesznek a normaalakítók, és nem a normák elszenvedői” – vonta le a tanulságot Pokorni Zoltán, hozzátéve, hogy felejtsük el az évvesztes kifejezést, hiszen pontosan ezek a fiatalok az igazi nyertesek, és nemcsak az amerikai, hanem a magyar iskolarendszerben is.
Az iskolaérettség kimondásában fontos szerephez jutó pedagógiai szakszolgálat kiválóan működik, a pszichológusok, fejlesztő pedagógusok, gyógytornászok sokat tudnak segíteni. Az önkormányzat is mindent megtesz az iskolarendszer még hatékonyabbá tételéért, holott ez már nem lenne feladata – folytatta a polgármester. Jelenleg is folyamatban van a Zugligeti Általános Iskola bővítése, az új épületkomplexum a volt Fácános helyén épül. Szintén kerületi beruházásban jelentősen növekedett az évek során a Tamási Áron iskola területe is. A Hegyvidéki Önkormányzat igyekszik az oktatás speciális részeire is koncentrálni, ennek eredménye az internet veszélyeire felhívó program, vagy a szexuális nevelés, amikre a nagy rendszerek kevésbé tudnak figyelni.
A beiratkozás szabályait ismertető dr. Kalina Katalin, a tankerületi központ szakmai igazgatóhelyettese arról beszélt, hogy aki augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, legkésőbb a következő életévében tankötelezetté válik. Előfordulhat, hogy valaki hamarabb éri el az iskolaérettséget, akkor a szakértői bizottság javaslatára 6 éves kor előtt is iskolába mehet, de legkésőbb 8 évesen el kell kezdenie a tanulmányait.
Az idén április 11–12-én személyesen, az eredeti okiratok aláírásával kell intézni a beiratkozást az iskolákban. Mindkét szülő aláírása szükséges! A választott iskola igazgatója dönt a felvételről, ő határozza meg, hogy melyik osztályba kerüljön a gyermek. Minden iskola köteles felvenni a körzetében élőket. Lényeges, hogy életvitelszerűen kell lakni a körzetben.
Újdonság, hogy április 1-jétől elektronikusan, a https://eugyintezes.e-kreta.hu oldalon is lehet majd kezdeményezni az iskolai bejelentkezést. Ez nem beiratkozás, de elkezdődik egy kommunikáció, például kiderül, az adott körzetbe tartozik-e a gyermek. Amennyiben a beiratkozás bármilyen okból elmarad áprilisban, azt augusztusig mindenképpen pótolni kell, különben a hatóságok intézkednek. Felvételi nincs, (ének-zenei, sportbeli) képességmérés elképzelhető. Nemzetiségi iskola esetében nyilatkozni kell arról, hogy a szülők oda szeretnék járatni gyermeküket.
Az iskolaérettség kritériumait összefoglaló dr. Vári Zsuzsanna, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XII. kerületi Tagintézményének vezetője elmondta, hogy a szervezet az óvodákkal együtt követi nyomon a fiatalok fejlődését. Egyként kezelik a testi, fizikai és szociális érettséget. Utóbbi alakítható; lényeges az új helyzethez való alkalmazkodás képessége, a feszültség és a kudarc tűrése, a késleltetés képessége (a nem azonnali vágykiélés), az értelmi kiegyensúlyozottság, a szabálytudat, a feladattudat és a kötelességérzet, a játék és a feladat különválásának tolerálása, a korlátozás tűrése, az erőfeszítés képessége. Ezek nélkül az iskolában nem lesz sikeres a gyerek.Segitseg_az_iskolavalasztashoz2A szakember azt javasolja, hogy az elsősök mindenképpen sportoljanak. Nem baj, ha megunják néhány hét vagy hónap után, akkor lehet váltani. A sport önbizalmat ad, erősíti a szabálytudatot, megtanít az erőfeszítésre. Lényeges terület a neveltségi szint, a bocsánatkérés képessége, a hierarchia elfogadása, hogy a felnőttre hallgatni kell, mert az iskolában nem lehet alkudozni. Érdemes megnézni az Utam az iskolába című videosorozatot, amely megtanít minket egy kicsit jobban értékelni a hazai iskolarendszert. Szintén ajánlott bekapcsolódni dr. Pécsi Rita előadásaiba az interneten – zárta szavait dr. Vári Zsuzsanna.
Végezetül Krausz Téda beszélt a sajátos nevelési igényű gyerekekkel kapcsolatos tudnivalókról. A Közép-Budai Tankerület Utazó Gyógypedagógiai Hálózatának vezetője kiemelte, hogy azokkal foglalkoznak, akik normál iskolákba, óvodákba járnak. Céljuk az integráció, ebben segítenek a gyógypedagógusok és szükség esetén a konduktorok. Jelenleg 360 gyermeket lát el a tankerület, az anyaintézmény a Fekete István iskola.
Kérdésre válaszolva a fórumon elhangzott, hogy akinek áprilisban még nincs kerületi lakcímkártyája, de szeptemberben már a Hegyvidéken lakik, annak az okmányiroda igazolást ad, amit az iskolák elfogadnak. Párhuzamosan nem lehet két állami iskolába járni.

M.