Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A_jarvanyhelyzetben_is_jol_mukodik_az_oktatas_2

A járványhelyzetben is jól működik az oktatás

A járványhelyzetre tekintettel a kormány úgy döntött, a középiskolák visszatérnek a tavaszi online oktatáshoz, míg az általános iskolákban a megszokott rend szerint folyik a tanítás – szigorú biztonsági előírások betartásával. A gyakorlati tapasztalatokról Patkó Lajost, a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgatóját kérdeztük.

– Mi változott az iskolákban a márciusi lezáráshoz képest?

– A legfontosabb különbség, hogy a kormány döntése értelmében az általános iskolások most normál oktatásban vesznek részt, csak a középiskolák zártak be. Nálunk ez annyit jelent, hogy jelenleg csak alsósok és felsősök vannak az épületben, a gimnazistáink otthonról tanulnak.

– Hogyan oldják meg az oktatást?

– Ha az oktatás módszereit és minőségét tekintjük, akkor az általános iskolások gyakorlatilag semmilyen változást nem éreznek. Egyedül a testnevelésórák mások egy kicsit, hiszen a távolságtartásra figyelni kell. Egyébként minden úgy működik, mint „normális” körülmények között, tehát leckét kapnak, felelnek, dolgozatot írnak. A középiskolások viszont online tanulnak, ahogyan azt tették tavasszal is. Akkor rengeteg tapasztalatot szereztünk, így most minden sokkal gördülékenyebben megy.

– Ez mit jelent a gyakorlatban?

– Valójában tavasszal nekünk, pedagógusoknak is bele kellett rázódni a távoktatásba. Sok mindent ki kellett próbálni, a megfelelő kompetenciákat előtérbe helyezni. Ez nagy feladat, amit szerencsére gyorsan sikerült megoldani. Ezért tudtunk most zökkenőmentesen átállni az online oktatásra. De hogy konkrét példákat is említsek: tavasszal kezdetben többféle platformot használtunk, ezúttal viszont már csak egyet, a legjobban beváltat alkalmazzuk. A másik a számonkérés. Míg korábban a projektmunka kapott nagyobb hangsúlyt, ősszel, a kontaktóráknak köszönhetően, a hagyományos beszámoltatás került előtérbe. A pedagógusok arra törekszenek, hogy tantermi környezetet teremtsenek – ezt különösen lényegesnek tartom.A_jarvanyhelyzetben_is_jol_mukodik_az_oktatas_1

– Vannak új kihívások?

– Természetesen nem lehet azt állítani, hogy minden olyan, mint amit megszoktunk. A vírushelyzetről a diákok is értesülnek, ezt nem lehet, és nem is kell kizárni az iskolai életből. Sőt, naponta erősíteni kell a gyerekekben, hogy ebben az időszakban nemcsak a tanulásra, hanem a saját és a többiek egészségére is nagyon oda kell figyelni. Az alsósokat tanító pedagógusok fontos feladata, hogy mindezt érthetően, az életkori sajátosságoknak megfelelően magyarázzák el. Felsőben és a gimnazistáknál ez lényegesen egyszerűbb, ők értik, tudják, mit miért teszünk. A tanulók betartják a szabályokat, mára természetesek lettek számukra a bevezetett óvintézkedések.

– Mi maradt meg ezekből tavasz óta?

– Minden, ami akkor érvényes volt! Az épületbe lépés előtt kötelező a testhőmérséklet-mérés, a bejáratoknál, a folyosókon, a tantermekben és más közösségi terekben fertőtlenítőket helyeztünk el – ezeket ezúttal is köszönjük a Klebelsberg Központnak. Amikor csak lehet, szellőztetjük a termeket, az osztályok pedig nem „forognak”, hanem a saját helyükön maradnak. Ha ez nem megoldható, például a számítástechnika-órákon, vagy az Öveges-teremben, az új osztály érkezése előtt a közösen használt eszközöket átfertőtlenítjük, és a szokásos takarítás is fertőtlenítők használatával történik. Az ebédlőben, a büfében felfestések segítik az egymás közti másfél méteres távolság betartását, az étkeztetés idejét pedig meghosszabbítottuk, hogy ne keveredjenek az osztályok.

– Mennyiben befolyásolják a mostani szabályok a pedagógusok munkarendjét?

– Ezen a területen is vannak újdonságok. A gimnáziumban tanítók alapesetben nem járnak be az iskolába, ugyanakkor konzultáción találkozhatnak a diákjaikkal. Akik felsőben és gimnáziumban is tanítanak, a felsős óráikat helyben tartják meg, a középiskolás osztályokkal viszont online foglalkoznak. Ha ez egy napon belül történik, akkor itt, az iskolában bemennek egy üres terembe, és a megfelelő technika biztosítása mellett leadják az aktuális órát. A másik változás az alsósokat érinti. Náluk, ha a tanítójuk tartós betegség miatt nem tud jelen lenni, szintén online oktatás zajlik, csak kicsit másként. A gyerekek a termükben maradnak, míg a pedagógus otthonról, az interneten keresztül tanít.

– Éppen tart az érettségi. Minden rendben megy?

– Nincs semmilyen fennakadás, hamarosan befejeződnek a középszintű írásbeli és szóbeli vizsgák. Ezekre olyanok jelentkezhettek, akik tavasszal szerették volna letenni az előrehozott, ám végül elmaradó érettségit, vagy a járvány miatt nem vállalták a normál időben tartott érettségit. Az Arany iskolából több mint hetvenen vannak, de mivel vizsgaközpont vagyunk, más iskolából is fogadtunk jelentkezőket.

– Összességében mik az utóbbi hetek tapasztalatai?

– Az oktatás jól működik. A diákok betartják a biztonsági protokollt, a pedagógusok pedig mindent megtesznek azért, hogy a digitális oktatás hatékony legyen, és egyetlen tanuló se szenvedjen hátrányt. Sajnos a tanulmányi versenyek, az ünnepségek, a projektnapok elmaradnak, ami nagy veszteség. Reméljük, jövőre sok mindent be tudunk pótolni. Örömteli hír, hogy nemrég megtörtént a pedagógusaink szűrése, és valamennyi teszt negatív lett!

sm.