Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

A jövőben is lenne haszna az online oktatásnak

A felsőoktatási intézmények diákjainak is alaposan megváltozott az élete március óta. A Testnevelési Egyetemen tanuló, az idén diplomázó Perger Mercédesz arról is beszélt nekünk, hogyan működött az oktatás ilyen körülmények között.

– Milyen szakon tanul?

– Sportszervező szakon, ami hivatalosan a sport- és rekreációszervezés sportszervező szakiránya. Levelező szakos hallgató vagyok, ez a normál időszakban azt jelentette, hogy négy-, öthetente heti három tanítási napon kellett részt venni, de rendszeresen kommunikálunk a nappalisokkal, s a tananyagok és vizsgák tekintetében nem igazán van eltérés.

– Hogyan élte meg az utóbbi hónapokat?

– Kezdetben azt gondoltam, hogy egyszerűbb lesz az életem, hiszen nem kell majd rendszeresen bejárni az iskolába, és tanulás szempontjából sem történik nagy változás. Azonban sok tanár órák hiányában beadandó dolgozatok, esszék megírásával igyekezett az év közbeni tananyagok feldolgozását szorgalmazni és az aktivitást fenntartani. Végzős hallgatóként a szakdolgozatom írása mellett ez számomra nehézséget jelentett, hiszen folyamatosan a gép mellett kellett ülnöm, cikkeket böngészve és a beadandót írva. Korábban sosem használtam ennyit a gépemet vagy a telefonomat. Ezenkívül az emberi társaság, a barátok nagyon hiányoztak.

– Mennyire borította fel az egyetemi oktatást a járvány?

– Véleményem szerint teljes mértékben. Az egyetemek bezárása után tanítási szünetet rendeltek el, aztán nem volt elég információ, ebből következően sokszor tanácstalanság uralkodott. Pár hét múlva a Microsoft Team felületének használatát vezették be, ami egységességebbé, rendezettebbé és követhetőbbé tette az oktatást.

– Mi változott meg?

– Ami egyértelmű változás volt, hogy a tanórák interneten zajlottak. Szinte minden tárgynál módosult a követelmény a félévet tekintve, mivel a tanárok év közben nem tudtak zh-kat íratni, és a gyakorlati tárgyak bemutatására sem volt lehetőség. Egyébként összességében elmondható, hogy igyekeztek rugalmasak lenni, kikérték a véleményünket. Az órákat annak megfelelően tartották, hogy a többségnek mikor alkalmas, de javaslatunkra akár a tantárgy teljesítésével kapcsolatban is hajlandók voltak a változtatásra.

– Van, ami esetleg egyszerűbb, könnyebb lett?

– Néhány tárgy teljesítése könnyebb lett azáltal, hogy nem kellett egy teljes félév anyagát bemagolni a vizsgaidőszakban, hanem egy hosszabb beadandó dolgozat elkészítésével meg lehetett szerezni az érdemjegyet. Számomra könnyebbség az is, hogy nem kell bemenni az iskolába, főleg most, hogy elkezdődött a vizsgaidőszak, hiszen ilyenkor gyakran egy harmincperces vizsga miatt borult az egész napom az utazás, a biztosan időben érkezés miatt. A szorgalmi időszakban némelyik tanár e-mailben tájékoztatott minket rendszeresen arról, hogy az egyetem e-learning felületére felkerülő anyagok közül mit kell feldolgozni, esetleg időszakonként felkínálta a kérdezés lehetőségét.

– És a vizsgáztatás?

– A vizsgáztatások módszere nagyon sokáig bizonytalan volt, hiszen ezek minden esetben személyes megjelenést követeltek meg, akár írásban, akár szóbeli módon történtek. Végül szintén a Microsoft Team felületen bonyolódnak az írásbelik is, elektronikus formában, valamint a szóbelik is. Sok tanár pedig a vizsgáztatás helyett projektmunkát vagy elemződolgozatot adott fel, azoknak az értékeléséből kaptunk osztályzatot. Az államvizsgával kapcsolatban hivatalos tájékoztatás még csak arról jött, hogy egy hét helyett két hét alatt zajlik le. Változik a szakdolgozat védése is: a személyes prezentáció helyett online történik, konferenciabeszélgetésben több tanárral.A_jovoben_is_lenne_haszna_az_online_oktatasak

– Megváltoztatta a szakmai terveit a mostani helyzet?

– Valamelyest igen. Sok sportszervezet nehéz pénzügyi helyzetbe került, mások nem is vészelték át ezt az időszakot. Eddig inkább a szervezés része érdekelt a szakmának, amely mögött nyilván fontos gazdasági döntések is vannak, de jelenleg inkább úgy gondolom, a gazdasági tevékenységek során lesz majd nagy szükség szakemberekre.

– Mit gondol, van, amit érdemes megtartani a kényszerű újítások közül?

– Igen! Az mindenki számára nagy segítség lenne, ha ezután is elérnénk online a tananyagokat, és nem csak az órai jegyzetből lehetne készülni. Ezt sok tanár megteszi már most is, de nem mindenki. Ha nappalis szakon nem is, de levelezőn megtartanám az elméleti tárgyak online oktatását is, mivel a legtöbben azért járnak ide, mert dolgoznak, vagy élsportolóként naponta kétszer edzenek. Nekik mindenképpen segítene, ha csak a táborok, a gyakorlati tárgyak és a szakmai gyakorlat miatt kellene szabadságot kivenniük.

MM.