Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Tamogatja_a_kormany_a_buszsavepitest

Támogatja a kormány a buszsávépítést

Közel hatszázmillió forintot biztosít a kormány a Budakesziről a fővárosba vezető buszsávok és a Budakeszi határában létesítendő P+R parkolók előkészítésére. A tervek megvalósításával sokkal vonzóbbá válik a közösségi közlekedés a térségben, így a hegyvidéki utcákat is kevesebb olyan gépjármű terheli majd, aminek a sofőrje menekülő-útvonalat keres a rendszeres dugók miatt.

A Zsámbéki-medencéből és Budakesziről a fővárosba vezető elővárosi buszsávok tervezésére és megépítésére 586 millió forintot biztosít a kormány ebben az évben a központi költségvetésből – adta hírül a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) az MTI-hez eljuttatott közleményében. Mint írja, az előzetes elképzelések szerint Budakeszi beépített területének „külső széléről”, az ott létesítendő P+R parkolók mellől indulnak majd a buszok a főváros felé.

Olyan megoldást kell előkészítenie a BFK-nak, ami már a Budakeszire bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedést. A központ a kormány által biztosított források segítségével, a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után, a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszivel és a XII. kerület önkormányzatával, a fővárosi önkormányzattal és a Volánbusszal.

Jelenleg csak a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső fővárosi részén van buszsáv mindkét irányban, de a torlódások nemcsak ott, hanem a külső szakaszon és az agglomerációban is mindennaposak. Mivel az útvonal sok zöld területet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok szerint nem egyetlen hosszú, hanem több rövidebb buszsáv a megoldás – ezeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort. A kereszteződéseknél intelligens forgalomirányító lámpák biztosíthatnak előnyt az autóbuszoknak.

A közlemény szerint a buszok végállomását a Budakesziről Pátyra, valamint Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni, az új P+R parkolókkal és B+R kerékpártárolókkal együtt, hogy a város távolabb eső részeiből, továbbá a környező településekről is könnyen megközelíthetők legyenek a buszállomások. Ugyanakkor az is cél, hogy a Zsámbéki-medencéből inkább az M1-es autópálya felé haladjanak az autók, ezért a szakemberek megvizsgálják, hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, ami a Telki, valamint Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé vezető úttal.

„A Budapesti Fejlesztési Központ elsőként tanulmánytervi vizsgálatokat végez, majd ennek megállapításaira alapozva készül el a fejlesztés műszaki tartalma az engedélyezési és kiviteli terv szintjén. A megoldási lehetőségek részletes vizsgálatának lezárása 2021 nyarán várható, míg az engedéllyel rendelkező egyesített engedélyezési és kiviteli tervek 2022 nyarára készülnek el. A kivitelezés későbbi kormánydöntés függvényében, sikeres közbeszerzési eljárást követően kezdődhet meg” – beszélt lapunknak a projekt ütemezéséről Vitézy Dávid vezérigazgató, a BFK vezetője. Mint mondta, a jelenlegi vizsgálatok során a korábban már elkészült terveket is figyelembe veszik, és a tervezési munka kiterjed a csapadékvíz-elvezetési problémák elemzésére is.

Arról, hogy az új buszsávoknak és az intelligens jelzőlámpáknak köszönhetően mennyivel lesz rövidebb a buszok menetideje, a tanulmánytervi vizsgálatokat követően kell majd becslést adniuk a tervezőknek. A cél az, hogy a csúcsidei menetidő megközelítse a torlódásmentes időszakokét, és a most még gépkocsival járók minél nagyobb része szálljon át a felgyorsított buszokra, ezáltal ugyanis jelentősen csökkenthetők a térség közlekedési problémái.

z.