Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Hit, derű, életszeretet és a remény fontossága

Pleidell János festőművész, grafikusnak a keresztút állomásairól készült üvegablaktervei láthatók a polgármesteri hivatal első emeleti folyosógalériáján. Az Ars Sacra Fesztiválhoz kapcsolódó, Stációk című kiállítás megnyitóját a járványhelyzetre való tekintettel a Városháza téren tartották.

Az elmúlt hónapokban sok mindenről le kellett mondanunk, de felértékelődtek a hétköznapi örömeink, az igazi, mély emberi kapcsolataink. Járvány sújtotta világunkban keressük az életünkben a kapaszkodókat, az örök érvényű értékeket, így még inkább felértékelődött az Ars Sacra Fesztivál programjainak üzenete – elemezte a rendezvénysorozat jelentőségét köszöntőjében Fonti Krisztina alpolgármester. „Remélem, minél több szépre, jóra vágyó, azt kereső ember talál magának olyan üzenetet, gondolatot ezekben az alkotásokban, ami segíti az életét, a hétköznapjait” – tette hozzá.Hit_deru_eletszeretet1

Kratochwill Mimi művészettörténész egészségi állapota miatt nem tudott eljönni, hogy megnyissa a kiállítást. Kallós Judit, a Hegyvidék Galéria művészettörténésze helyettesítette őt, beszédében többször idézve a Pleidell János életét és művészetét mélyrehatóan ismerő Kratochwill Mimi gondolatait.

A felvidéki Hontfüzesgyarmaton 1915-ben született festő pályája a prágai Károly Egyetem építészeti tanszékének rajz fakultásán indult, majd a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Aba-Novák Vilmos növendéke lett. Olaszországi utazásai nagy hatással voltak művészetére, a római iskolának nevezett irányzat egyik utolsó, jeles képviselője volt. Mély benyomást tett rá a reneszánsz művészet emberközpontúsága, gazdag formavilága, erőteljesen hatottak rá az ókeresztény freskók, a román stílus mozaikjai, a kapuzatok, az oszlopok plasztikái, a római reliefek klasszikus arányai, az etruszk vázák dekoratív szépségű képei.Hit_deru_eletszeretet2

Egyik központi témája az olasz táj és a kisvárosok, az utcakép különleges, egymásra rétegződő, szerkezetes világa, amely realisztikus részleteket is megőrizve élénk, vibráló, ragyogó színfoltokkal gazdagított, derűs mesevilágként tárul a szemünk elé. Mindezek mellett a pannon táj is érdeklődésének középpontjában állt, ahogy Kratochwill Mimi fogalmaz: „a belső tájat festi, a látvány igézetét”. Műveit átjárja a hit és a szakralitás, tájképein vallásos és bibliai jeleneteket is ábrázol. Panteisztikus festészete rokon Egry József művészetével, későbbi munkáin Csontváry Kosztka Tivadar hatása érezhető.

Pleidell monumentális falfestészettel, üvegablak-tervezéssel is foglalkozott. Egyházi témájú művei számos templomban megcsodálhatók, Budapesten például a Mária hét fájdalma-üvegablak a Baross Gábor-telepi templomban, a Szent Margit, Kinga és Jolán falfestmények a Törökvészi úti kápolnában, a Keresztút üvegmozaik pedig a békásmegyeri Boldog Özséb-templomban.

Szakrális témájú műveinek sorába illeszkednek most kiállított akvarellvázlatai. A keresztút állomásainak jeleneteit, a figurákat dekoratív, élénk színvilággal alkotta meg, geometrikus formákra tagolt, mozaikszerű háttér előtt – a csodálatos képek hangulatukban megidézik a templomok színes üvegablakait, amelyeken keresztül a szakrális térbe átszűrődő fény magasztos atmoszférával tölti meg a belső teret.

Kallós Judit arra is utalt, hogy Pleidell tájképeire szintén jellemző ez a hatás: „A ragyogó, szétáradó napfény, a fényben fürdő tárgyak, tájrészletek az isteni és a teremtett világ közötti harmóniát hivatottak közvetíteni. Műveiből végtelen derű és életszeretet sugárzik, minden nehézség ellenére a remény fontosságát üzenik.”

szd

 

A kiállítás október 12-ig látható a polgármesteri hivatalban (XII., Böszörményi út 23–25.) ügyfélfogadási időben: hétfőn 13.00–17.30, szerdán 8.00–16.00, pénteken 8.00–12.30.