Evet_zart_a_Hegyvideki_Utfejlesztesi_Testulet

Évet zárt a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület

A kommunális adóból származó bevételt utak, járdák, lépcsők, gyalogátkelők és támfalak karbantartására, építésére fordítja az önkormányzat. A konkrét felhasználásra a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület tehet javaslatot. A civilekből álló grémium évzáró ülésén az idei eredmények mellett a jövő évi tervekről is szó esett.

A legnagyobb ráfordítást ebben az esztendőben is az utak építése, karbantartása igényelte – hangzott el a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület legutóbbi, évzáró ülésén. Elkészült a Szendrő utcában a Nógrádi utca és a Diana utca közötti szakasz felújítása, ahol 380 folyóméter útpálya kapott teljes szőnyegezést. Megújultak a szegélyek és az egyik oldalon a járda, a behajtókat a lakókkal egyeztetve alakították ki a kivitelezők.
Régóta igény mutatkozott a Kútvölgyi út–Béla király út kereszteződésének rendezésére, amit egy körforgalommal oldottak meg. A Béla király útról nehézkes volt a Kútvölgyi útra fordulni, és az elsőbbség megadásával is gondok akadtak. A fejlesztés után sokkal jobb lett a csomópont áteresztőképessége, jelentősen nőtt a közlekedés biztonsága, és a középsziget révén a buszok haladása is könnyebbé vált.
Több éve zajlik az Irhás árok rekonstrukciója, amiben kiemelt feladatot jelentett a vízelvezetés megoldása. Korábban a csapadékvíz rendszeresen felgyülemlett az útpályán, ezt megelőzendő kiemelt szegélyeket telepítettek, valamint csatornába kötött nagyméretű víznyelőket alakítottak ki a szakemberek. Az útfelújítás harmada már megvan, most a szomszédos Újbudán a sor, a korábbi megállapodás értelmében ugyanis a két kerületnek ugyanannyi forrást kell biztosítania a fejlesztésre, azonban a Hegyvidék egyelőre jóval többet teljesített. Azért, hogy ez „kiegyenlítődjék”, a XI. kerület fejezi be a munkát a Törökbálinti útig.
Teljesen megújult az útpálya a Zugligeti úton, az új és a régi iskolaépület között. Az útszakasz „kiegyenesedett”, így jött létre a Fácános tér, zebrákkal, parkolókkal, buszfordítóval, szervizúttal, igényesen kialakított járdával. A Normafa-rehabilitációhoz kapcsolódva zajlik az új Eötvös út kiépítése, a koncepció szerint már ezen haladna a forgalom a síháztól a Jánoshegyi útig. Egy 1600 milliméteres csatorna is épült mintegy fél kilométeres szakaszon, emellett megtörtént a gáz- és vízvezeték kiváltása.
Az Ada utcában mintegy 40, az Istenhegyi úti lépcsős járdán 120 méter hosszan zajlott felújítás. A Rőzse közben, lakossági kérésre, egy rámparendszer révén akadálymentessé vált a lépcső, ami különösen a babakocsis családoknak jelent nagy könnyebbséget.
Több mint 200 méteres szakaszon megújult a járda a Nárcisz utcában, az Ormódi utca és a Tamási Áron utca között, míg a Fodor utca 124–132. között a rossz állapotú, balesetveszélyes gyalogjáró új támfalat és korlátot is kapott. Háromszáznegyven folyóméter járda szépült meg az Ágnes úton, a Hó utca és az Ágnes köz között, mind a két oldalon. Az Őzike köztől a Laura útig járdajavítás zajlott az Eötvös úton, amivel sikerült megelőzni a botlásveszélyt. A Diós árokban új járda készült, jövőre a János kórház felé folytatódhat a munka. Erre nagy az igény, különösen a gyerekes családok körében.
Harmincegy parkoló jött létre a Zugligeti úton, a MOME előtt, ezt egy korábbi megállapodás keretében az egyetem finanszírozta. További parkolók épültek a Lóvasút fölött. A Fodor utcai játszótér mellett a kivitelezők úgy formázták a rézsűt, hogy egy parkolósáv jöhessen létre.
Az önkormányzat a gyalogátkelőhelyek kijelölésekor is figyelembe veszi a lakossági kéréseket. Ez alapvetően fővárosi feladat, ám az illetékes hivatal terveiben sok esetben nem szerepelnek a kerületi igények, ilyenkor az önkormányzat vállalja a tervezést és a kivitelezést. Így lett zebra a többi között az Eötvös út–Művész út sarkán, valamint az Orbánhegyi út és a Galántai utca kereszteződésénél is.
Jók a visszajelzések a „Járjunk együtt!” programról. Az Edvi Illés úton nincs átmenő forgalom, az autók legfeljebb 20 km/óra sebességgel közlekedhetnek, a gyalogosok pedig bárhol használhatják az úttestet. Az önkormányzat kialakított egy szaggatott vonallal, feltűnő táblákkal és piktogramokkal is jelzett sávot, amelyre az autók csak akkor hajthatnak rá, ha máshogy nem tudják kikerülni egymást. Ugyanezt a megoldást alkalmazták az Őzike közben, az óvoda környezetében, valamint további tíz utcában.
Az autósok sokszor olyan helyeken, például a járdákon parkolnak, ahol nem szabad. Gyakran történt ez a Határőr út és a Gaál József út környezetében, ahová pollereket és U-korlátokat helyeztek ki a szakemberek. Nemegyszer előfordult ugyanis, hogy a városmajori klinikába érkező betegeket nem lehetett megfelelően szállítani a járdán.
Korábban folyamatosan megállt a csapadékvíz a Normafa úti rendelő előtt. Gondos geodéziai felmérést követően útszegély és víznyelők beépítésével sikerült elhárítani a problémát, amiért egyébként a kis lejtés okolható.
Kisebb kátyúk rendszeresen kialakulnak az utakon, az idén 1659-et tüntettek el az útjavító munkások. Ezenkívül 2032 négyzetméter nagy felületű kátyúzás történt, amit azokon a helyeken végeznek, ahol egymás mellett több úthiba keletkezik.
A 2020-as fejlesztésekkel kapcsolatban a HÚT ülésén elhangzott, hogy megvalósulhat a Gyógyfű utca részleges felújítása és a garázsok áthelyezése, az út- és támfalépítés a Denevér út 58–62.-nél, továbbá az Álom utcai vízelvezetés. Ugyancsak a tervek között szerepel a Mátyás király út–Csillagvölgyi út közötti lépcsőépítés, a Mártonvölgyi út 5.-nél támfalépítés, a Zugligeti úti járdafelújítás és támfalépítés, a Mártonhegyi úti és a Mátyás király úti járdajavítás. Folytatódik a „Járjunk együtt!” program, Tempo30 övezetbe kerülhet a Galántai utca és Agárdi út környéke.

-os